Telefonos lelkisegély - A megértő hallgatóság

szerző: Piroskáné Hajdu Petra, újságíró - WEBBeteg
megjelent:

A lelkisegély telefonszolgálat elsősorban magával a beszélgetéssel és a meghallgatással kíván segíteni.

Az első lelkisegély telefonszolgálat 1950-ben azzal a céllal alakult meg, hogy az öngyilkosság megelőzésében segédkezzen. Az elmúlt évtizedek alatt azonban indokolttá vált, hogy ennél szélesebb területet öleljen fel, vagyis általános lelki segítségnyújtást adjon. „Vannak olyan hívó felek, akik több alkalommal is élnek ezzel a szolgáltatással, illetve szintén telefonon keresztül beszámolnak az életükben ennek hatására bekövetkező pozitív változásokról is.” - nyilatkozta Rénes László, a debreceni „Segítőkéz” Lelkisegély Telefonszolgálat egyesületi titkára.

A telefonos lelkisegély kék száma: 116-123

Bár az anyagi keretek és az élet annyi más területére is jellemző elüzletiesedés korlátokat képez, de azért igyekeznek minél több fórumon hirdetni a segítségnyújtásnak ezt a formáját, pl. telefonkönyv, tudakozók, helyi napilapok, internet által. 2011.07.01-től módosul a lelkisegély hívható telefonszáma, mivel az Európai Unió jóváhagyta, hogy az általános lelkisegély ügye is egységes rövidített hívószámot kapjon. 2012.01.01.-ig a régi számmal párhuzamosan, majd onnantól kizárólagosan a következő számon érhető el a szolgáltatás: 116-123.

A tapasztalatok szerint az az ideálisabb, ha a kliens a probléma korai szakaszában osztja meg a gondolatait, mert sokkal nehezebb egy végleges stádiumú ügyhöz segítő szándékkal hozzászólni, tanácsot adni. Szerencsére a kritikus hívások száma a legalacsonyabb, évente 5-6 öngyilkosjelölt telefonál.

A depresszió

Kezeletlen esetben a depresszió lefelé menő spirált eredményezhet, amely végén a rokkantság, az önellátási képtelenség, sőt akár az öngyilkosság is állhat.
A depresszió - Áttekintés

Évente több ezer hívás

Évente átlagosan 4000 olyan érdemi hívás fut be a telefonszolgálathoz, amelyek során tényleges segítő beszélgetések zajlanak. Ezen felül évente kb. 6000-8000 olyan hívásfogadást is regisztrálnak, amelyek alatt nem történik lelki segítségnyújtás, helyette a hívó fél tájékozódni szeretne valamilyen témában, információra van szüksége. A diszpécser funkció mellett ebbe a csoportba tartoznak a „hecchívások” is, amelyeknek a száma főleg a nyári szünidőben növekszik meg, amikor az iskolások unalmukban így szórakoztatják egymást. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a hecchívások kezdeményezői évről-évre egyre fiatalabbak, akik egyre durvább hangnemben veszik fel a kapcsolatot a telefonszolgálatos kollegákkal.

Zűrös kapcsolat, magány és depresszió

Miközben a technikai fejlődés lehetővé tenné, hogy két ember között a fizikai távolság ne jelentsen gondot a kapcsolat megőrzése szempontjából, napjainkban mégis egyre inkább az a jellemző, hogy az emberek könnyebben eltávolodnak egymástól, függetlenül a közöttük mérhető kilométerek számától. Ennek az egyik következménye, hogy az érdemi telefonbeszélgetések témája leggyakrabban valamilyen párkapcsolati probléma. Ez kiterjedhet a „tetszik, de nem merem megszólítani” szituációtól egészen a fájdalmas válási procedúrák vagy halálesetek megéléséig. A középkorú generáció ezen kívül leginkább a munkahelyi konfliktusok, a magány és az általános kapcsolatteremtési nehézségek miatt tárcsázza a lelkisegély telefonszolgálat számát.

Sokan nehezen emésztik meg az életükben bekövetkező változásokat. Gyakori telefonálók azok a szülők, akiknek a gyermekük felnő, saját családot alapít, vagy csak egyszerűen elköltözik. Közöttük is több az olyan nő, aki egyedül nevelte fel a gyermekét, és amikor az imádott csemete kirepül a családi fészekből, úgy érzi, hogy magára maradt, elveszítette élete értelmét.

Kapcsolatfüggőség - Jobb a rossz kapcsolat, mint a magány?

A kapcsolatfüggőség divatos kifejezés, manapság gyakran használatos. Amikor valaki minden cselekedetét a másik véleményétől és beleegyezésétől teszi függővé, miközben ez nem kölcsönös, és ebben a szituációban nem boldog egyik fél sem, erős a gyanú a kapcsolatfüggőségre.
Kapcsolatfüggőségről bővebben

A beszélgetések során a gyermek-szülő konfliktusok minden oldalról megvilágítást nyernek. A tinédzserek általában arra panaszkodnak, hogy nem értik meg őket a szüleik, ezért nem mernek a problémáikkal hozzájuk fordulni. A szülők pedig általában azt sérelmezik, hogy elhanyagolják őket a felnőtt gyermekeik, érzéketlenek irántuk, ritkán vagy egyáltalán nem találkoznak velük. Az utóbbi időben megszaporodott azoknak a szülőknek a hívása is, akiknek a gyermekeik külföldre költöztek, ezért csak bizonyos tényezők függvényében láthatják egymást. Ez az idősebb szülőknél nagyobb probléma, mivel az ő esetükben a kapcsolattartás internetes formája is nehézkes vagy lehetetlen.

Rendszeres kliensek a tartós depresszióban szenvedő betegek, akikre az egészségügyi ellátásban már nem jut annyi idő, mint amennyit igényelnének. Előfordul, hogy konkrétan a betegségük miatt telefonálnak. A tüneteik változása, egy új gyógyszer szedése, vagy az évszakváltás szervezetükre gyakorolt hatása okozza a panaszaikat. Gyakran azonban az egészségügyi állapotuk kielégítő, viszont kapcsolatteremtési, beilleszkedési problémáik vannak.

Komoly alkalmassági tesztek után lehet valakiből segítő

Az országban működő 22 lelkisegély telefonszolgálat közül csak 8 érhető el éjjel-nappal, köztük a debreceni is. Nappal négy órás munkaidőben dolgozó szakemberek kezelik a telefonokat, míg a többi napszakban kiképzett önkéntesek vállalnak ügyeletet havonta kb. két alkalommal, 12 órában, fizetés nélkül. A kollegák többsége nő.

Mielőtt felvételt nyernének a céghez, komoly szűrővizsgálaton kell átesniük. A minimum feltétel, hogy érettségivel rendelkező, 22 és 65 év közötti személyek legyenek, de ezen felül szakemberek mérik fel a fizikai, a mentális és a pszichés állapotukat. Az érettségi vizsga megléte nem minden esetben takarja a szükséges mentális érettséget. A jelentkezők közül hamar kiszűrik azokat is, akik a saját problémáikat akarják megoldani ezzel a munkával. A rasszistákat, az antiszemitákat és az egyéb szélsőséges nézetet valló embereket szintén eltanácsolják. Kizáró ok lehet bizonyos egészségügyi probléma, pl. a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az epilepszia, a középfokúnál súlyosabb halláscsökkenés vagy a komolyabb beszédhiba. Aki megfelel a kritériumoknak, 100 órás belső kiképzésben részesül. A foglalkozások személyiségfejlesztő és konfliktuskezelő tréningeket is magukba foglalnak.

„A stáb összetartó, jó hangulatú közösséget alkot, mert csak így lehet teljes szívvel végezni ezt a munkát.” – magyarázza Rénes László. Havi rendszerességgel esetmegbeszélést tartanak, illetve szintén havonta szupervíziót, amely segíti a szakmai alkalmasság növelését, az együttműködés és a hatékonyság fejlesztését. Ez utóbbit pszichológus szakember kontrollálja csoportos és egyéni kereteken belül. A tréningek segítenek a munkatársak lelki egészségének megőrzésében, a kiégés megelőzésében, amely minden olyan hivatásnál nagyobb eséllyel előfordul, ahol jelentős szerepet tölt be az emberekkel való kommunikáció.

Kiégés (burnout) teszt

A kiégés- (burnout) szindróma egy tünetegyüttes, amely hosszútávú fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében létrejövő fizikai-érzelmi-mentális kimerülés. A kiégés teszt kitöltése

(WEBBeteg - Piroskáné Hajdu Petra, újságíró)

Cikkajánló

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Bujdosó Balázs

Bujdosó Balázs

Igazságügyi pszichológus, igazságügyi gyógypedagógus

Orvoskereső

orvoskereső piktogram
Dr. Nagy Tamás Gergely

Dr. Nagy Tamás Gergely

Pszichoterapeuta, Neurológus

Budapest