A nevelés művészete
Aki ismerni akarja a gyerekek lelkiállapotát, jóságát-rosszaságát, annak mindenekelőtt azt a néhány dolgot kell tudni róla, amit minden elfogulatlan szemlélő okvetetlenül észrevesz, a szülők azonban, közismert és megbocsátható elfogultságuknál fogva, nem szoktak észrevenni..
Az első: hogy mi az a gyereki „okosság"? Erről sokat szoktak gúnyolódni; minduntalan hallja az ember, hogy „minden gyerek rettenetesen okos, hát hová lesz ez a sok okosság, mire megnőnek?" - és meg szokták mosolyogni a szülőket, amikor dicsekedve mesélik az apró gyermekeik okos mondásait. Mi ebben az igazság? Mindenekelőtt az, hogy a gyermekek mondásain azért csodálkozunk, mert tulajdonképpen semmit sem várunk tőlük. Azaz: nem gondoljuk meg, nem vesszük tudomásul azt az egyszerű, természetes dolgot, amit meg se lehetne érteni, ha másképpen volna: hogy az embernek igen gyorsan igen sokat kell tanulnia, mire a világrahozott tudatlanságából arra a sok mindenféle tarka ismeretre szert tesz, amit két-hároméves korára tud már minden értelmes gyerek. Mint a testi növekedés, azonképpen a lelki gyarapodás, az ismeretek szaporodása, a gondoskodás kiterjeszkedése is ezekben az első esztendőkben a legrohamosabb.
Alig van olyan szorgalmas tudós, aki életének bármely két esztendejében csak meg is közelithetné az ismereteinek a szaporodásában az egyéves gyerek tudásának a gyarapodását, mire hároméves lesz. Gondoljuk csak meg, hogy a születő ember belekerül a mi beláthatatlanul sok részletből álló, bonyolult, tarka világunkba, amelynek egyetlenegy részletéről sem tud semmit, amelynek sem a tárgyait, sem a szokásait, sem a szabályait, erkölcsi vagy természeti törvényeit, sem ebből semminek a nevét nem ismeri: hároméves korára pedig már van egy szükkörü, naiv felfogású, de összefüggő, kikerekitett egész világképe, ismeri a legtöbb mindenféle dolgot, amit látni, hallani vagy akármi más módon észrevenni szokott, a legtöbbnek a nevét és az értelmét is tudja, mindenféle nézetei és ítéletei vannak mindenről, amit megismer. lennek az óriási, minden iskolai mennyiséget messze meghaladó tudástömegnek a megtanulása olyan rövid idő alatt megy végbe, hogy a haladásnak napról-napra igen nagynak kell lenni, természetes tehát, hogy aki ezt a haladást a maga felnőtt-emberi haladásához méri, az csak meghatottan csodálkozhatik rajta és nem csoda, hogy egy kicsit csodálatosnak, de legalább is rendkívülinek érzi.
Ez a tanulás persze nem lehetséges másképpen, mint hogy a gyermek egész lelki életét betölti, hogy minden tehetsége, minden testi-lelki működése kizárólag erre irányul. Azon is meg szokás lepődni, hogy a gyerekek menynyifelé és milyen élesen figyelnek és mulatnak azon, hogy amilyen kíváncsiak, - holott ez csak természetes föltétele, egyetlen lehetséges módja annak a tanulásnak, amelynek a legnagyobb és leglényegesebb része minden szülői vagy ahhoz hasonló segítség nélkül megy végbe, tisztán azzal, hogy a gyerek minden érzékszerve, az egész figyelme és kíváncsisága a felnőttekénél sokkal nagyobb fokban és éberséggel állandóan résen van, folyvást vigyáz és mohón sziv be minden tapasztalatot, minden benyomást. Ez az érdeklődés és ez a figyelem az ezerszerese annak, amivel idegen országban figyel a kíváncsi utazó. Gondoljuk csak meg, mennyivel több tanulnivalója van az újszülöttnek, mint a felnőtt utazónak, aki mégis csak ismer minden általános-emberi dolgot, mig az újszülött egyáltalában semmiről sem tud egyáltalában semmit, tehát a legelemibb dolgokat is elölről kezdi. A felnőtt embernek az a természetes megkülönböztetése, hogy az egyik dolog nagyon érdekli, a másik kevésbbé, a harmadik meg egyáltalában nem, a kisgyermekből még tökéletesen hiányzik. Ő még semmit sem ismer, őt tehát egyelőre még minden egyformán érdekli, még pedig egyformán nagyon; a gyermek tehát mindig kiváncsi, mindenre figyel és mindent megjegyez. Ezt aztán bosszankodva veszik észre ugyanazok a hiu szülők, akik csodául mesélik ennek a természetes következményei közül azt, amit az ő felnőttemberi szempontjaik szerint „okos" és ami nekik nem kényelmetlen, mint a gyermek-kiváncsiság gyönyörű történetkéi közül igen sok.
Komolyan kell venni a gyermekeket.
És amint a gyerek nem tesz különbséget érdekes és nem érdekes között, azonmód nincs számára különbség abban, hogy a mi számunkra mi fontos, mi nem. Ez az, amit „naivságnak" nevezünk s ami röviden az, hogy a gyerek mindent komolyan vesz. Nem mintha nem volna elég olyan gyerek, még a kicsinyek között is, akinek van fogalma a tréfáról, sőt aki talán a maga kis módján még maga is tud tréfálkozni. Aki érti az ilyen tréfát és el tud ugy tréfálkozni a gyerekkel, hogy az is tréfának értse és mulasson rajta, az ne is vonja meg tőle ezt a kedves, egészséges és megnyugtató derűt. De óvakodjunk a gyerek előtt, kivált egyenesen vele szemben minden léha viccelődéstől, kötekedéstől és a világért ne tegyük guny tárgyává az ő tudatlanságát, gyöngeségét, az ő kis lelkesedését, véleményeit, az ő kis erkölcstanát, gyönyörködéseit, borzadásait, félelmeit, reménykedédéseit, mindazt, ami az ő egész lelki világa és az ő számára rettenetesen fontos és komoly. Ezzel a gyöngédtelenséggel abban csaljuk meg a gyereket, ami az ő érzésvilágának legnagyobb ereje és a nevelésének a leghatalmasabb eszköze; abban az érzésben, hogy amilyen gyönge, segítségre szoruló, amilyen bizonytalan a kis teste-lelke, olyan erős, biztos támasztéka van az ő erős, okos szülőiben, akik viszont minden veszedelemben, minden ártalom ellen meg tudják védeni, akik mindent tudnak, amire ő még csak kiváncsi vannak.
Felnőtt-szóval kifejezve: a gyermeknek a vallása, minden vigasztaló és felemelő hite és reménysége van ezekben az érzéseiben s amikor ezekben csalódik, az az ő számára ugyanaz a válság, mint amikor a vallásában, az istenhitében csalódik az igaz és mély vallásos hitű felnőtt ember. Ma, amikor az ilyen forró, őszinte vallásosság nem nagyon mindennapi dolog, talán nem sokunknak volt módjában látni vagy kivált magában érezni az ilyen csalódásoknak a megrenditő hatalmát és ezért talán azt is nehezebb elképzelni, amit a gyerek számára jelentenek. De amikor a szenteknek, a prófétáknak, a nagy hitvallóknak az életrajzában olvasunk róluk, akkor ugy körülbelül felfoghatjuk, megérthetjük a gyerek-idegességeknek egyik részét, amely a mi szemünkkel nézve játékos zsugorodásban mutatja ugyanazokat a csalódásokat, ugyanazokat az izgalmas szenvedéseket, amelyek azonban a gyerek kis lelkét éppenugy betöltik, mint a köténykéjének a zsebét a három szem cukor. Aki pedig röstel a prófétáknál kereskedni, az csak a városi emberhez képest gyerekes hitű parasztok vallásosságára figyeljen és vegye csak észre, hogyan tudnak még a csendőrpuska elé is állni, amikor a hitükben, az akármilyen értelmetlen, akármilyen gyerekes babonáikban próbálja őket valaki háborítani. Hiába lát benne a papja kárhozatos pogányságot, a tanultabb polgárember meg szánalmas ostobaságot: a parasztnak akkora szent érzése az a csodahit, hogy meg is tud érte halni...
A gyerekélet keretei között nincsenek csendőrök, a gyerekhit nincs szavakba, legendákba foglalva, a tárgyához nincs köze másnak, de a forrósága, az ereje nem kisebb semmi hitvallóénál és a seb, amit a hitének kigunyolása üt, nem fáj kevésbbé, mint az, amiért ölre megy, gyilkol, halálveszedelemtől nem fél, még háborút is visel, máglyákat is éget a felnőtt ember, A gyerek nem állhat össze sokadmagával, nem küzdhet a hitéért erőszakkal, még tulajdonképpen meg se tudja mondani, mit akar. De amikor a felnőtt ember ezeket cselekszi, akkor a gyerek tehetetlenségében mit tehet egyebet, minthogy nyugtalan, szórakozott, bizalmatlan, durcás, étvágytalan? Mint hogy ideges, rossz, hogy lesoványodik, nem alszik, nem figyel, sir és nem enged magán segiteni sem orvossággal, sem veréssel, sem dühös prédikálással, - még szép szóval is csak akkor, ha igazán szép?"
(Az egészség enciklopédiája: dr. Décsi Imre orvos)