Mese és valóság
"A természetünk, ezek a világrahozott, ellenállhatatlan családi érzéseink azt is megkövetelik, hogy ne csak a táplálékot és a testi gondozást, hanem a „magasabb tudományoknak", a környezetünk és a világ megismerésének az első elemeit is a szülőinktől kapjuk. A természetünk megköveteli azt az érzést, hogy az a csodálatos mindentudás, ami édesanyánkban és főképpen az édesapánkban lakik, - az egyszerű polgári józanság pedig azt mondhatná minden szülőnek, hogy kár azt a kis fejet azzal a sok zavaros zöldséggel telerakatni és összezavarni, amit a tanulatlan, talán nem is mindig nagyon okos cselédek felelnek arra a sok agyafúrt, tarka, mulatságos gyerekkérdésre. Mind a két dolog fontos: az is, hogy a szüleitől tanulja meg a gyerek az első néhány életév életbevágó sulyu apró ismereteit, meg az is, hogy mentül érthetőbb, egyszerűbb, igazabb legyen, amit tanul. Ez ellen többnyire abban a tudatban szokás vétkezni, hogy a gyerek a valóságot úgysem érti meg és hogy szivesebben hallja a tréfás és meseszerű magyarázatokat.
Ebben csak annyi az igazság, hogy a gyerek szereti a mesét és a tréfát, amikor éppen kedve van hozzá és amikor tudja, hogy az, - de mind a kettőt becsapásnak érzi és mind a kettő csökkenti azontúl a bizalmát, ha komoly feleletszámba kapja őket. Nem minden tréfa a gyerek számára, amit mi mulatságosnak érzünk és semmi se mese a gyerek számára pusztán csak azért, mert nem igaz vagy mert értelmetlen. Aki figyel, észreveheti, hogy a gyerek (és az egyszerű ember) számára határozott valóságbeli értelme van az igazi mesének, még pedig olyanféle, mint a mi számunkra a költői és másféle művészeteknek. Hogy mi ezt ki is tudjuk fejezni, vagy hogy minket az iskola megtanított mindenféle tudnivalókra arról, hogy mi köze a művészetnek a valósághoz, a gyerek pedig mindezeket nem ilyen határozott formában tudja, az nem lényeges különbség.
A lényeges az, hogy a gyerek a maga fantasztikus, néha egészen álomszerű fogalmaival és kifejezésmódjaival éppen olyan tiszta különbséget tesz a mese és a valóság között, mint ahogyan mi teljes részvéttel tudunk a színházban gyönyörködni és búsulni, még sirni is a szomorújáték hősének sorsán, noha tudjuk, hogy a valóságban semmi köze sincs a színpadi szerelméhez és hogy minekutána a kardjába dőlt és a függöny lement, jókedvűen vacsorázik az orozva ledöfött ellenségével. Ha a színészek rosszak, akkor esetleg nem is sikerül az a művészi hatás, hogy minden tudásunk mellett mégis sirni tudjunk a színpadi szomorúságokon, hanem akkor csak az a sivár valóság jár az eszünkben, hogy a hősnő kövér, vagy hogy a díszlet rongyos.
Ugyanígy áll a mesével és a tréfával szemben a gyerek: aki jól tud neki mesélni, aki kedvesen tud vele tréfálkozni, azt nagyon megbecsüli érte és azzal szemben mindig igazi hálát és tiszteletet, azaz valóságos szívbeli szeretetet érez. De aki nem tud ugy mesélni, hogy a gyerek a mese hangulatát érezze belőle, tehát azt a művészi élvezetet, amit a képzelet játéka akkor nyújt, ha érezzük ezt a játék-természetét, az inkább mindig mondja meg a józan igazságot, még ha az egyszer-egyszer talán nem is olyan tetszetős. Mert ha gyerek nem érzi belőle a mesét, hanem szószerint veszi, akkor az már nem mese, hanem becsapás, még pedig olyan, hogy a becsapásvolta igen hamar kiderül, amikor ellentétbe kerül a kis kérdező mindennapi tapasztalásával. Amikor aztán kétféle zavarosság támad abban a kis nyiló lélekben. Először az, hogy nem ért meg olyan dolgokat, amikre kíváncsi, amiket érteni szeretne s amikről valahogyan érzi is az ösztönével, hogy érteni is lehet, vagy látja is, hogy mások értik. Másodszor - és ez a sokkal fontosabb: - az érzései zavarodnak össze a szülői iránt, akiket az ösztönei szerint szeretnie és rettentő nagyra tartania kellene, akikről azonban azt kénytelen tapasztalni, hogy gúnyt űznek az ő fontos kíváncsiságaiból és tudatlanságából, vagy pedig maguk is rosszul tudnak valamit, amit jól kellene tudni."
(Az egészség enciklopédiája: dr. Décsi Imre orvos)