Idegen nyelvek
"Azt is eleget halljuk, nem nehéz magunknak sem tapasztalnunk, hogy aki gyerekkorában tanul egy idegen nyelvet, könnyebben tanulja meg és könnyebben is bánik vele világéletében, mint aki felnőttkorában kezd izzadni vele. Miért ne vegyen tehát a gyerekéhez német vagy francia kisasszonyt, aki nagy erőlködve csak teheti és miért ne hallgassa boldogan a születése napján az idegennyelvü versikét, amit talán nem is ért, amikor ugy érzi, hogy nemcsak a hiúságát legelteti rajta, hanem hasznos tőkét is ád a gyerekének általa? ... A nyelvzavarosságból majd csak kikeveredik a gyerek, ha hamarább nem, az iskolában és akkor rendesen tud majd az anyanyelvén is anélkül, hogy ki akarna törni a nyelve, ha idegen szóra szorul... És titokban, magunkban még azon is elgondolkozhatunk, hogy nemcsak költői kép, szép, de a valóságtól idegen allegória-e az a fogalom, hogy „anyanyelv?" Hiszen mosolyogni való az is, amikor az iskolásgyerek megsértődik arra a feltevésre, hogy lehet a világon még egy ország olyan szép, mint az ő hazája, más nyelv olyan szép, min az övé? Mi, józan felnőttek tudjuk, hogy magasabb hegyek, dúsabb erdők, termékenyebb rónák, virágzóbb rétek, szebb, nagyobb, gazdagabb városok, szaporább, tanultabb népek sokfelé akadnak és nem is csodálkozunk azon a természetes dolgon, hogy minden áldásból nem nekünk jutott a legtöbb és nem is tudnánk meg érteni, hogy miért lennénk mindenben éppen mi az első népe a világnak. A mi nyelvünk is csak olyan jó vagy rossz, mint a többi - és még hozzá egy kicsi nép rokontalan, csakis itthon használható nyelve. Miért muszáj a magyar gyereknek okvetlenül magyarul tanulni meg legelőször? . . .
A gyereknek pedig minden iskolai, minden politikai szemponton egészen kivül azért kell anyanyelvének lenni, amiért a póruljárt nadrágocskája helyett is az édesanyjának kell másikat adni rá, noha más esetleg még ügyesebben tudná ráadni: a szülőhöz való egészséges, okvetlenül szükséges és soha semmivel sem helyettesithető viszonya kedvéért, - és ezenkivül, külön még a szülőföldjéhez, igenis: a hazájához és a nemzetéhez való, nem az iskolamesterektől, nem ujságiróktól és politikusoktól kitalált, hanem szintén természetes, világrahozott és nélkülözhetetlen viszonya kedvéért. Amint apja és anyja, egyazonképpen hazája, nemzete és anyanyelve sem csak véletlenül van az embernek, hanem mert azokat az érzéseket, amelyek ezekhez kötik, magával hozza a világra és szükségképpen megkeresi, amire forditsa őket. Ez nem azokat a politikai elfogultságokat, az idegen nemzetek és hazák ellen való oktalan ellenséges vagy megvető érzések ápolását jelenti, hanem csak azt az egyszerű, mindennapi tapasztalatot, hogy az ember épugy, mint a közvetlen hozzátartozóihoz, a távolabb álló természetes közösségeihez is az érzéseivel, a szive melegével kapcsolódik és nem belenevelt tévedésből, hanem világrahozott lelki szükségből iparkodik szeretnivaló, tisztelnivaló és dicsekednivaló kiválóságokat találni szülőföldjében és fajtájában is csak ugy, mint a szüleiben.
Nem nehéz észrevenni, hogy mindezek arra a végső következtetésekre szólnak, hogy ,,én magam" vagyok az a kiváló, aki ezektől a kiváló emberektől, ebből a dicsőséges fajtából, erről a különlegesen áldott földről származom. Akár tetszik valamelyikünknek, hogy ilyen az ember, akár nem, alig lehet kétség, hogy ilyenek vagyunk s aki akármit akar tőlünk, emberektől, vagy bármi érzésünket vagy cselekedetünket meg akarja érteni, annak ezekkel a tulajdonságainkkal is számolnia kell. Aki a gyerekét egészséges lelkűre, nyugodtra, derültre, jóindulatura akarja nevelni, annak is számításba kell venni a gyereknek ezeket az ösztöneit. S aki ezeket megfigyeli és elgondolkodik róluk, az észre fogja venni, mekkora vétség a gyerek ellen, ha elvesszük tőle a módját, hogy anyanyelve fejlődhessen."
(Az egészség enciklopédiája: dr. Décsi Imre orvos)