Az iskoláról, az iskolásgyerekekről és az iskolábajárásról - 12. rész
Nevelési hibák
„A valóságos és mindennap bőven látható eredmény tehát mindenek előtt az, hogy a gyerekre vagy nem vigyáznak, vagy guzsbakötik. Hogy azonban ezeket a gyakori és apró nevelési hibákat a szülei követik-e el, vagy a nevelőnője, az a gyerek számára mélyreható különbség. Hogy magával a szülői állapottal még semmiféle különösebb nevelőművészetet nem szerez az ember, az természetes és az is nyilvánvaló, hogy az emberiség évezredek óta minden különösebb hozzáértés, sőt egyáltalában minden gondolkodás nélkül neveli a gyerekeit, akik azonban mégis csak nevelkedtek és megnőttek jól-rosszul. Az emberiség túlnyomó többsége azonban nem csak hogy egyszerűen ösztön szerint, hanem éppen a maga szüleinek az ösztöne szerint nevelkedett, tehát több-kevesebb biztonsággal azok szerint a világrahozott alkalmasságok, tehetségek, hiányosságok, érzésbeli és egyéb hajlandóságok szerint, amelyekből az övéi is származtak, és még a maga természetes környezetének a szokásai, nézetei és erkölcsei szerint is.
A nevelés eredményeit csak igen nehezen lehet és sohase pontosan és biztosan kiszámítani, de éppen az évezredes tapasztalás alapján bizhatunk abban, hogy egészséges, rendes emberek meglehetősen nagy valószínűség szerint a gyerekeiket is ilyenekké nevelik minden különösebb tudomány vagy módszer nélkül is, - ha maguk nevelik őket. Idegenországbeli nevelők azonban, akár jók, akár rosszak, mindig egy idegen világ érzéseit, hajlandóságait, nézeteit és erkölcseit hozzák magukkal és hogy ezzel aztán milyen hatást tesznek a gyerekre, azt már igazán nem lehet átlátni még nagyjából sem, a tapasztalat szerint azonban általában rossz hatásokat szoktak tenni, mert a gyerek hajlandóságait, érzéseit, tehetségeit megfigyelni és aszerint cselekedni vele szemben ők se igen tudnak (honnan is tudnának szegények?), de viszont még az a természetes lélekrokonságuk sincs meg vele szemben, ami a szüleinek megvan s ez már maga is megmagyarázza, amit magyarázat nélkül is mindennap látnunk kell: hogy még a legjobb akarattal is olyan tulajdonságokat próbálnak fejleszteni a gyerekben, amelyek nincsenek meg benne és észre se vesznek vagy el próbálnak fojtani olyanokat, amik megvannak benne és amikre szüksége is volna, akár illenek azok a németországi vagy svájci emberek és viszonyok.közé, akár nem.
Természetesen igen sok tudásbeli és érzésbeli követelmény van ami egész európaszerte egyforma: de még ezekre is minden emberfajtát, minden nép és minden társadalmi osztály fiait csak a maguk különleges ösztöneinek az utján, a maguk eszének és kedélyi életének nagy különbözőségei szerint lehet jól nevelni. Jól nevelni - rosszul másképpen is lehet s a hiányosságok rendesen nem tudatlanságban vagy a „neveletlenség" valamelyik ismert formájában jelennek meg, hanem a rossz, helytelen nevelésnek azokban a következményeiben, amelyek ezeknél sokkal súlyosabbak és amelyeken sokkal nehezebb segiteni: az engedetlenségben, levertségben, zárkózottságban, féktelenségben és egyéb „rosszaságokban", jellemhibákban és ideges tünetekben. Még azokban a testi tünetekben is, amelyek olyan gyakori kisérői a gyerek-idegességeknek : az étvágytalanságban és valamennyi következményében, - de mindezeken kivül mindig még a bizalmatlanság valamelyik formájában is. Nem mindig abban a sértő formában, amikor a gyerek a bizalmát nyiltan megtagadja a szüleitől, hanem a legtöbbször csak ugy, hogy a legjobb indulattal sem tud bizalmas lenni, mert nem is tanulta a bizalmasságot, mert nem is igen támadtak igazi fogalmai arról a természetes viszonyról, ami a szülők és a gyerekek között akkor fejlődik ki, amikor a szülők talán ügyetlenül, de jóindulattal maguk nevelik a gyereküket.
Ezeken a fontos, de mégis csak „finomabb" hibákon tul következnek aztán azok, amelyek a nevelőnők személyes tökéletlenségeiből, még bűneiből is származnak . . . Szegény derék kenyérkereső lányokról ne mondjunk több rosszat, mint amennyi okvetlenül szükséges, de amikor a gyerekeinknek olyan fontos életbevágó érdekeiről van szó, nem szabad szépítenünk a valóságot: arra a rendkívül nehéz és a gyerek szempontjából életbevágó feladatra, amit a nevelőnőség a valóságban mindig jelent: ezeknek a lányoknak csak elenyészően csekély része alkalmas. Nem valószínű, hogy más országokban lényegesen mások volnának ezek a viszonyok, de miránk mindenesetre csak a mi viszonyaink tartoznak és ezekről a tapasztalat nem sok jót mond. Ismeretes dolog, hogy a legnagyobb része az idekerülő német és francia lányoknak nem olyan, hogy a társasága jó hatással lehetne a rábízott gyerekekre s aki nem akarja meglátni, amit a maga szeme is folyvást mutat róluk, az higyje el az orvosnak, aki sok gyerek belső életét és még több felnőtt ember gyerekkorát ismeri olyan részletekig, amilyenekről csak igen ritkán értesül - nagy ijedséggel - egy-egy szülő: higyje el, hogy még a jóindulatú kisasszonyok társaságában is úgyszólván mindig érik olyan benyomások a gyerekeket, amiket az orvosának mesél el majd később, amikor ideges állapotainak az eredetét fogják kutatni. Nem is kell azokról szólni, akiktől egyenesen káros dolgokat tanul a gyerek, noha ezek sincsenek csekély számmal és elég különös látvány, hogy fiatal férfiak, akik legénykorukban kellemes kis kalandokból szereztek alapos tapasztalati véleményt a gyerekek külföldi kisasszonyai felől, két-három esztendővel későbben milyen ártatlan hiszékenységgel merik a maguk gyerekét rájuk bizni.
Nincs mit takargatni azon, amit mindnyájan tudunk, annál is kevésbé, mert máskülönben, általános „erkölcsi" szempontokból bizonyosan semmi különösebb beleszólásunk és gáncsolnivalónk sem lehet azon, ha önálló keresetű fiatal lányok, a hazájuktól, családjuktól, az egész természetes környezetüktől távol, a számukra rideg idegen világban, szolgai sorsban, talán kevésbé állnak ellen azoknak a csábításoknak, amiknek a gyakoriságáról és erejéről talán fölösleges sokat bizonykodni. Csak éppen, egy a gyerekeink számára nem egészségesek azok a tapasztalatok, amelyek ezekkel a mindennapi dolgokkal velejárnak s azért ezeknek és minden más magánügynek is megszűnik a jogos magánügy volta, amint ártatlan más embereknek kárát okozza . . . Természetes dolog, hogy nem valamennyi kisasszony adja ezeket a káros benyomásokat a gyerekeknek, hogy akárhány, sőt nyilván igen sok csakugyan ellenáll azoknak a csábításoknak, más igen sok pedig ugy tudja intézni a jogos magánügyeit, hogy azok csakugyan jogos magánügyek maradnak. De senkinek sem igen lehet csalhatatlan mértéke arranézve, hogy ki az az ismeretlen lány, akit az elhelyezőiroda küld, vagy aki egy újsághirdetésre jelentkezik s kivált ha meggondoljuk, hogy a gyerekünk nemcsak egy-két órát fog vele tölteni, hanem az életének úgyszólván minden pillanatát, azokat is, amikben senkinek sincs módjában látni őket, hogy tehát annak a lánynak minden apró, intim tulajdonsága szerepet fog játszani a gyerek életében, — és hogy micsoda gyökeres, sokszor helyrehozhatatlan kár lehet abból, ha véletlenül tévedni találtunk a kisasszony megítélésében: akkor igazán csak egészen kivételes szükségben merhetünk nevelőnőt fogadni és egészen kivételes gonddal kell megválogatnunk, amikor megfogadjuk és vigyázni rá, amikor a gyerekkel van.
Sajnálni lehet és kell is minden más szempontból szegény lányokat, de nem segíthetünk azon, hogy az egész nevelőnő-intézmény egészségtelen a gyerekek számára s hogy a gyerekek érdeke szerint eggyel kevesebb a szegény lányok számára való tisztességes kereseti forrás, mint a lányoké szerint... Pedig a rosszindulatú lányokról még nem is beszéltünk. Ezek természetesen kevesebben vannak, de sajnos, csak akkor szokott ez kiderülni róluk, amikor már késő. A károk pedig, amiket tenni tudnak, a szó legszorosabb értelmében életbevágóak lehetnek, a gyerek testére-lelkére, egészségére, kedélyére, minden jövendőbeli lehetőségére és reménységére nézve egyformán.
Ha a szülők közt kérdezősködünk, talán kevesebb ilyent fogunk hallani, mert nagyrészt nem is tudják, még nagyobbrészt nem mesélik el, amit tudnak. Szégyenlik, hogy tévedhettek emberismeretükben és inkább letagadják szomorú tapasztalataikat, pedig azok elmondásával legalább másokat megóvhatnának hasonló sorstól. Ehelyett még „szívességből" jó bizonyítványokkal teszik még nehezebbé másoknak a nevelőválasztás amúgy is keserves föladatát. Aki azonban azoknak az ismerőseinek az élete történetével ismerkedik meg, akik gyerekkorukban maguk nevelkedtek nevelőnő-kézen: igen hamar "elég sok ijesztő adatot gyűjthet és csak gyűjtsön is, mert nem árt egy kis üdvös ijedtség, ha már máskülönben kényelemből nem tud lemondani arról a káros hajlandóságáról, hogy pénzen próbálja megvenni a gyerek nevelésének azt a részét, amit egészségesen csakis a maga kezével csinálhatna.
Ha másért nem: ijedtében adja meg gyermekének azt a természetes jogát, hogy a szüleit nemcsak forma szerint, hanem a legbenső valóságban is szerethesse és tisztelhesse. Ez az érzés minden tanuláson, iskolán, mindenféle rendszerű nevelésen tul az életünk egyik legeslegfontosabb lelki szüksége, de csak akkor lehet hiánytalan, ha az ember a szüleitől mindazt, amiért a szeretet és a tisztelet jár, meg is kapja. Az pedig csak a nevelő gondosságért jár, de sem a nevelőnő fizetéséért, sem pedig némi kedves érdeklődésért nem jár. Nem azért, mert valamelyik tudós most igy találta ki, hanem azért, mert isten ilyennek teremtett bennünket, - noha talán teremthette volna a világot kényelmesebbre is. De hogy a világ nem lenne szebb a gyerekek kényelmetlenségei nélkül, azt talán, jó óráikban, a kényelem hivei is elhiszik ...”
(Az egészség enciklopédiája - Dr. Décsi Imre orvos)
A fenti írással a téma végéhez értünk. A gyereknevelés jelenlegi helyzetéről, gondjairól bőséges információt találhat a WEBBeteg Csecsemőgondozás, gyereknevelés főoldalán.