A hipnózis, szuggesztió, hisztéria és neuraszténia - 4. rész
„ …Amennyire milliónyi változat adódik a normális emberek mindennapi alvásállapotaiból, épugy csődöt mond minden olyan kisérlet, amely a hipnotikus, - mondjuk mesterséges álom-állapotokban sablon szerinti fokozat-tipusokat vél mint abszolút különböző stádiumokat megkülönböztetni, mint azt Charcot tette, ki egyébként is a hipnózist „mesterséges hisztériának" deklarálta. Mindazonáltal tény, hogy azoknál az embereknél, kik különben is u. n. „jó alvók" kik esténkint is könnyen merülnek mély, üdítő álomba, azoknál a hipnózis is könnyen veszi fel a mély alvás „lethargiás stádium"-ának jellegét. (Charcot szerint 3-ik legmélyebb hipnózis-stádium.)
Azok, kiknél az életben is megvan a hajlamosság, hogy álmukban „fenhangon álmodva" beszélnek, avagy akár felkelve kevesebb-több tudatalatti cselekedeteket is elvégeznek, amire reggel nem igen emlékeznek vissza (a természetes Somnambulismus - „a holdkórosság" könnyebb esetei) - azoknál tényleg megvan a hajlam, hogy hipnotizáltságuk esetén jól teljesitik a megparancsolt (szuggerált) hipnotikus-posthipnotikus cselekedeteket. (Charcot szerint ez esetek a középső, a 2-dik hipnózis-stádiumnak: a „somnambul-stádiumnak" felelnek meg.). Végül vannak egyének, kiknél a normális alvás is rendesen éber, akik nehezen tudják gondolataikat koncentrálni, akik mindent erősen megkritizálnak, felülbírálnak, ezek hipnózisa is „felületesebb" jellegű s megfelel általában a Charcot-féle 1. hipnotikus stádiumnak, midőn az öntudat megvan, a beteg ill. a hipnotizált mindent hall, lát, de bizonyos elernyedést érez tagjaiban, esetleg kellemes zsibbadást, melegség érzetét érzi, s lehunyt szempilláját szuggesztiónkra nem, avagy alig tudja felnyitni. Ez az u. n. „hipotaxiás" avagy szendergés, „somnolentiás stádium." Előrebocsájtottuk, hogy e 3 fokozat nem szabályszerű és nem mindig egymás fölé rendelt fokozat, hanem csak bizonyos iránytipusnak felelnek meg, amelyeken belül és a variációkban töméntelen a fokozat; hozzátesszük: a szuggeribilitás (befolyásolhatás) foka többé-kevésbé független e stádiumoktól és az „elaltatottság" mélységétől.
Már most hogyan jön létre a hipnotizált állapot? - Itt sem az anatómiai és szorosan vett élettani oldalról közelitjük meg a kérdést, hanem egyszerűség kedvéért inkább a gyakorlati és mindennapi élet tapasztalásai felől.
Az eddigiekből is elképzelhető, hogy a hipnotizált állapotoknak töméntelen változatai adódhatnak nemcsak a tudatosan hipnotizáló szakember, hanem a mindennapi élet befolyása révén is! Népies mondás ma már, hogy az ügyes népvezér csakúgy hipnotizálja a hallgatóságát (különösen a mindenkori legjobb médiumot: a tömeget), mint a vezérkos kolompjának csengésével, - a birkanyájat; a demagóg zsarnok ugy az alantasait, mint a prédára leső csörgőkígyó tekintete megmerevíti a halálra rémült nyulat, egeret, tengeri malacot, madarat, melyek mozdulatlanul tűrik, hogy az őket hipnotizáló állat bekapja és lenyelje őket. Népies fogalmak is tisztában vannak mai nap a nevelők, - a szülők s általában a környezet szuggesztív hatásával, - mert ma a „hipnoiizmusnak", a hipnózissal foglalkozó tudománynak kulcsa a szuggesztió!
Miként az emberi szervezet is magán viseli ősi fejlődésének alacsonyabb fokozataiból visszamaradt emlékeit, az úgynevezett „csökevényes szervek" formában (igy pl. a bölcseség-fogakat és a vakbelet a növényevők korszakából, a tobozmirigyet egy páratlan, homlokközépi ősi szem maradványaként, az embrión jól látható kopoltyu-nyilásokat vízi életet élő ősi korszakunk emlékeiként és i. t.), épugy ma is szervesen hozzánk tartoznak fejlettebb kritikai, lelki metodikánk járulékaiként túlhaladt periódusok lelki emlékei. Manap is minden emberi lélek bensőjéhez tartozik a túlvilágiaknak ember formájára való elképzelése, valamint az események sorozatát egy okból magyarázni. Utóbbi lelki csökevénynek következménye, hogy különösen nagy viszontagságok és lelki rázkódtatások után vissza-visszatérnek bizonyos régen letárgyalt és természettudományosan rég megvilágított lelki epidémiák, aminőknek napjainkban a „nagyszakácsi csodalátó leány" és a különböző „delejező" asszonyságok és uraságok machinációi nyomán megmozduló tömegek fanatikus ragaszkodásai révén megszűkült hazánkban is, magunk is tanúi lehettünk.
A hipnotizmus „delejezési" teóriája legfőkép Mesmer dr. nevével forrott össze. Mesmer Antal dr. bécsi orvos 1766-ban állott elő teóriájával, amely szerint ő, mint maga elnevezte, „állati mágnességgel", azaz „saját testéből kisugárzó delejes fluidum"-mal gyógyítani képes a legkülönbözőbb testi és lelki megbetegedéseket. Betegei valóban bíztak benne, s valóban szép sikereit ismerték el. Midőn azonban támadások tornyosultak ellene bizonyos orvosi körök részéről, kivándorolt hazájából, és Parisban telepedett le, hol hamarosan szintén nagy hírnévre tett szert, és a betegek ezrei zarándokoltak hozzá. Személyesen nem győzvén a munkát, rájött, hogy saját „állati mágnességét" vizbe, vattába s zsírokba tudja átsugároztatni azáltal, hogy ujjait pár percig föléjük tartja. Az ily módon „megdelejezett" tárgyaknak és amuletteknek postaszállitás utján is, távolból is gyógyító hatásukat igazolták nagy részben továbbra is a betegek. Midőn igy sem győzte dolgát, egy „delejes kádat" konstruált, amelyben viz, üvegcserepek stb. voltak, ebből vaspálcák állottak ki, amelyeknek végeit megfogva gyógyultak a körülállók. Mesmer egyik tanítványa, Puysegur márki még tovább ment: birtokának egyik nagy élő szilfáját „delejezte" meg, s a környék betegei e köré telepedve gyógyultak, miközben egymásután estek bizonyos rángógörcsökkel kapcsolatos „delejes álom" állapotokba, melyet a márki először nevezett: „mesterséges sonmambulizmusnak" = mesterséges alvajárásnak. ..."
(Az egészség enciklopédiája – Dr. Völgyesi Ferenc főorvos)