A hipnózis, szuggesztió, hisztéria és neuraszténia - 6. rész
"... A „hipnózis" szó először egy manchesteri bányaorvosnak, James Braid-nak 1841-ben megjelent „Neurypnologie" cimü munkájában fordult elő a mai értelemében. Braid egy színpadi magnetizőr mutatványai nyomán figyelte meg, hogy a „delej"-nek, amit soha senki ténylegesen kimutatni a „Mesmerizmus állati gyógydelej"-ének megfelelő értelemben nem tudott, - ennek semmi szerepe nincs a mindazonáltal ennek betudott, bekövetkező különös jelenségekben.
Braid a most már „hipnotikusnak" mondott jelenségek lényegeként a „lelki szem" kifárasztását vélte felismerni, amit ő is tökéletesen bizonyítani volt képes a kísérleti emberek 80-90%-ánál. A róla elnevezett hipnotizáló eljárás, a Braidizmus abban áll, (sok orvos gyakorolja ezt mai nap is), hogy valamely fénylő tárgyat tartva a két szemünk fölé a homlokközép irányában, az arra rögzített szemünk tekintete 5-10 percen belül elfárad s ily esetben szemünk mindgyakrabban kezd pislogni, majd a szempillák görcsös lezáródása s evvel párhuzamosan a „Mesmerizmus" produkcióiból ismeretes állapot idézhető elő. Hogy ebben a „deleje-zésnek", állati gyógydelej-fluidumnak semmi szerepe nincs, kétségtelenül bebizonyította azáltal is, hogy állatokat (kutyákat, macskákat stb.) altatott el azáltal, hogy homlokuk elé fénylő üvegkristályt rögzítve, azok azt nézték és közben „delej" nélkül is hipnotikus álomba estek. (Legutóbbi időben egyik előkelő család panaszaira utánanézve, hogy csecsemőjük miért alszik oly jól a „holland dadá"-jának felügyelete alatt s miért nem, ha más van mellette, abban találtam meg magam is e rejtély titkát, hogy rajtakaptam a hollandus dadát, amint egy kis kristályos üvegdugót függeszt esténként a kis baba szeme fölé és eme „fixációs eljárással" hipnotizálja a csecsemőt, amiről a családban senkinek sem mert szólni!) Braid kezében és környezetében olyan jól hatott ez eljárás, hogy egy izben szobájába lépve két szolgáját találta ott megmerevedett (katalepsziás) állapotban, mivel az illetők együtt fixálva egy üveggombot, egyszerre merültek hipnotikus állapotba. A Braid-féle periódus már az „empirizmus" jegyében pergett le. Az ő vizsgálatai és gyakorlata már legfőkép sebészeti érzéstelenítésre használt gyógy-hipnózist, nagyrészben feleslegessé tette az akkor feltalált kloroform, részben, miután más orvosok véleményei és tapasztalásai kevésbé jártak exakt eredménnyel, a „Braidizmus" jó ideig feledésbe merült az orvosi berkekben.
Azam bordeauxi orvos „fedezte fel" ismét a hipnózist 1866-ban. Azam egy u. n. öntudathasadásos betegének észlelésével és kezelésével kapcsolatban kutatott az orvosi irodalomban hasonló esetekben használatos gyógy-eljárás után s egy lexikonban találta meg Braid nevét és munkája ciméL Ezt felkutatva ugy ő, mint személyes jóbarátja, Liebault nancy-i gyakorlóorvos, minden idejüket e kérdés feltárására szentelték. Fel sikerült kutatniuk a Mesmer működésével kapcsolatos irodalmat és ekkor találtak rá Faria portugál abbé hirére, aki már 1819-ben Indiából hazajövet Parisban avval keltett nagy feltűnést, hogy kísérleti emberek nagy részét tisztán azáltal altatta el, hogy reájuk kiáltotta az egyetlen szót: Dormez! (aludjál!) és eme hipnózisnak megfelelő állapotban azok parancsainak engedelmeskedve bort ittak üres pohárból, szuggesztióra ugy viselkedtek, mintha valóban részegek lettek volna, vizionáltak, hallucináltak, betegségeiket nem érezték.
Azam, Liebeault, majd a hozzájuk csatlakozó nancy-i egyetemi tanár, Bernheim, voltak azok, kik a modern lélektan tengelyét képező hipnotizmus mélyén először ismertették teljes tudományos felkészültségük alapján (alapvető szakmunkáikban tárgyalva később) annak mozgató alapfaktorát: a szuggesztiót. Ez az u. n. „első nancy-i iskola" arra az álláspontra helyezkedett, hogy a hipnotizmus, valamint úgyszólván az egész lelki élet alapja a szuggesztió.
A nancy-i szuggesztiós most már egyetemi iskolával évtizedes vitába bocsátkozott a párisi egyetemről Charcot vezetésével az u. n. „párisi v. somatikus hipnózis-iskola". Charcot ugyanis, „a hisztéria atyamestere", először foglalta rendszerbe a hisztériára vonatkozó ismereteket. Azonban ő a hisztériánál csak ugy, mint az általa, mint említettük, a „mesterséges hisztériának" vélt és nevezett hipnózisnál sablonszerű, különböző görcsös rohamokban megnyilvánuló attakokat ismeri fel és irt le, amelyeknek alapját ő minden esetben u. n. „somatikus", azaz testi elváltozásokra, a normálistól való eltérésekre vezette vissza. Ilyenek voltak a hisztériásokon észlelhető bizonyos reflex túlérzékenységek (izom-ideg reflex túlérzékenység), avagy bizonyos érzéketlenségek, aminőket a középkorban a boszorkányperekben is leírtak, azonban ez esetekben „Stignum diaboli", azaz az „ördög pecsét"-jének nevezték ama test-felszinrészeket, amelyek az ily egyén bőrén mint érzéketlen részek kimutathatók voltak, ellenben ezidőtájt eme leletek nem a Salpetrier-be (Charcot intézetét hivták így), hanem a - máglyára képezték e szerencsétlenek ajánlólevelét.
Az idő és a tapasztalás tökéletesen a nancy-i szuggesztiós iskolának hozták meg a felülmaradás győzelmét. Kétségtelenül bebizonyosodott, hogy Charcot intézetében benlakó, valósággal „tenyésztett" hisztériás betegek rohamprodukciói épugy a szuggesztión alapszanak, mint a középkori boszorkány-szimptomák. Bebizonyosodott, hogy a hipnózis létesítéséhez sem „állati delej", de még a Braid által leközölt szem-kifárasztás, illetőleg a tekintet rögzítése, fixálása és általa a „lelki szem" kifárasztása sem szükséges, mert nem csupán a hipnózis, mint mesterséges álomállapot, hanem a nancy-i iskola szerint a mindennapi természetes álomállapot is szuggesztiónak az eredménye.
Ahogyan este, midőn a megszokott időben levetkőzünk, ágyba fekszünk, olvasunk s szokásunk szerint előbb balodalunkra, majd jobboldalunkra fordulva eloltjuk a lámpát, egyesek imádkoznak, mások egyéb megszokott módon merülnek álomba, az mind egy-egy külön szuggesztió-sorozatnak mechanizmusai, amelynek következménye az álom, hiszen - mondja a nancy-i iskola, - ha váratlan esemény jön közbe (vendégség, tüzeset és i. t.), nyom nélkül elpárolog az álom szemünkből és nem érezzük még a fáradságunkat sem. ..."
(Az egészség enciklopédiája – Dr. Völgyesi Ferenc főorvos)