A hipnózis, szuggesztió, hisztéria és neuraszténia - 7. rész
"... Bernheim szerint az ember is épugy „heteroszuggesztiók" hatása alatt szokott álomba merülni, mint a falusi udvar tyúkjai, melyek akkor is nyugovóra térnek, ha történetesen nem az estéli harangszóra, hanem - napfogyatkozás folytán tűnik el a napfény világossága szemünk elől!
Bernheim definíciója szerint a szuggesztió nem egyéb, mint egy egyén szuggeráló, vagy bárminő külső behatása (inger) által a másik, a szuggerálandó, avagy szuggerált személy agyidegrendszerébe bevésődő képzet, amely kifelé-vetitődésre, azaz megvalósulásra törekszik: a melegség képzete közvetlen a melegség érzetét, majd izzadást, szívdobogást stb. vált ki, a savanyuság (pl. citrom) képzete nyálcsorgást, kellemes képzetek kellemes érzést, undorító képzetek undorérzést, bizonyos fokozódás után akár hányingert és hányást vonnak maguk után. Sokat lehetne vitatkozni a szuggesztiók fajai, osztályozásai és hatáskülönbségeit illetően, de a meddő vitát kikapcsolhatjuk azáltal, ha a saját általánosító meghatározásunk alapjára helyezkedünk, amely szerint: szuggesztió végeredményben minden ideginger, miután minden külső és belső inger, amely a megfelelő idegszálainkra közvetlen hatást gyakorol, kiváltani képes, ki is váltja a megfelelő képzeteket, s néha egy leányzó titkos kézszorítása akár az asztal alatt, öntudatlanul is több kellemes képzetet vált ki egy „szuggeribilis nebulóból", mint a világ összes tudósainak tudatosan alkalmazott reábeszélő szuggesztiója együttvéve.
Tény, hogy határozott különbség tehető bizonyos tudatos szuggesztióhatás (tudatos szuggesztió), valamint a tudat küszöbe alatt lezajló tudatalatti, legfőképen érzelmi szuggesztiók között. - Tény, hogy az utóbbi sokkal nagyobb hatású és sokkal meglepőbb eredményekre vezet, hiszen a tudat alatti élet a kritikai gátlásokat és felülbirálatokat nélkülözi, és valamennyi ösztönös- valamint zsigeri megnyilvánulást magában foglalja. Ennélfogva teoretikusan nézve a kérdést, már ebből is kiviláglik, hogy a könnyű befolyásolhatás (szuggeribilitás), a tág értelemben vett „jó médiumitás" fő feltétele vagy éppen a felülbíráló tudatos kritika hiányosságain, vagy pedig bizonyos szándékosan létesített avagy spontán bekövetkezett megszakitottságán alapszik, - amire rögtön visszatérünk.
Bernheim nem annyira a tudatos, illetőleg az öntudat alatt ható szuggesztiók megkülönböztetését tartotta fontosnak, mint inkább a szuggesztiónak külső és belső fajait tartotta megküiönböztetendőnek egymás ellenében. Saját meghatározásunknak is megfelelően autoszuggesztó minden olyan ideginger, amely bensőnkben akár zsigereink működéséből, akár egészségi állapotunkkal összefüggő kellemes, vagy kellemetlen érzeteinkből, akár gondolatainkból, érzelmeinkből, vagy „közérzetünkből" veszi eredetét, ezzel szemben heteroszuggesztió minden olyan ideginger, amely szervezetünket a külvilág részéről éri.
A Bernheim-féle u. n. „1. nancy-i iskola" egyik alaptétele, hogy hipnotikus állapot minden faja, neme és fokozata, valamint minden jelensége előidézhető minden delejezéstől, kifárasztástól, valamint bárminő misztikumtól mentesen, tisztára tudatosan és bizonyos rendszer alapján alkalmazott szó általi külső, azaz „verbális heteroszuggesztió" által is.
A szó, „az isteni szó" egymagában is elegendő, hogy általa az elalvás, valamint a többi valamennyi hipnózis-jelenséget produkálhassuk.
Az I. nancy-i szuggesztiós iskolának másik alaptétele azonban már dogmának bizonyult, mert Bernheim felfogásában egyoldalusitva az egész hipnotizmus lényegét csak a külső heteroszuggesztióban vélte megtalálni. Bernheim szerint a lelkiekben minden heteroszuggesztió, minden a külső ingerektől függ és a hipnotizmus minden jelensége a hipnotizőr heteroszuggesztióinak következménye csupán, mert a „médium" szervezete olyan jelenségeket és szimptómákat produkál, aminőket környezete beléje szuggerál. A médium szerinte valóban automataszerü rabszolgája a külső, azaz heteroszuggesztiók hatásának. Vonatkozott ez különösen a Charcot-iskola felfogása ellen, amely elsősorban veleszületett belső, de testi, alkati, elsődleges jelekből kívánta a hipnózis jelenségeit mint másodlagos tüneteket levezetni. Ezzel szemben Bernheim jogosan mondhatta, hogy a Charcot által favorizált somatikus (testi) jelek relativumok, mert nem egyebek, mint Charcot saját heteroszuggesztióinak következményei, s a Charcot áltat minduntalan demonstrált hisztérikák nem azért merevedtek meg a gongütésre, mivel náluk a fokozott idegizom-reflexingerlékenység (reflexbilité neuro-musculaire) vonja ezt maga után, hanem mivel erre a Charcot intézetében észlelt hasonlók szoktatták reája. Azonban előrebocsátjuk, nem volt és nem lehetett igaza sem a Bernheim-féle, sem más egyoldalú iskolának sem, mihelyt mindent egy okból kívánva megmagyarázni - sablonokat állított fel végcélként.
Bernheim iskolájának egyoldalúsága meghozta a maga antagonistáját, az u. n. „//. nancy-i szuggesztiós-iskola" képében.
Coué Emil, eredetileg nancy-i gyógyszerész állapította meg a „Sociéte Lorraine Psyhologie appliqué" cimü társaságot: az u. n. „autoszuggesztiós iskolát", amelynek szerte a világon számos neves egyetemi tanár és orvos követője és intézete működik napjainkban s amelynek egyoldalúságában rejlő fogyatékossága mellett szintén megvan - a maga gyakorlati értéke a szuggesztiós lélektan fejlődése szempontjából. ..."
(Az egészség enciklopédiája – Dr. Völgyesi Ferenc főorvos)