Jamaica 2.
A Clipper Ventures Ltd. hajói mára – ahogy ezt én látom – igen hatékony reklámhordozói a szponzoráló cégnek, országnak, régiónak.
A mi hajónk szponzora a Jamaikai Idegenforgalmi Hivatal (Jamaican Turist Board), az elmúlt év októberében kezdett kampányát tette hangsúlyossá és láthatóvá azáltal, hogy kampányuk szlogenje lett a hajónk neve: „Jamaica Get All Right”.
Nos Jamaika nagyon rendben van – legalábbis nincsen kevésbé rendben, mint bármelyik fejlődőben lévő ország a világon. Port Antonio kikötőjében álltak a hajók közel egy hétig. A kikötői szolgáltatások – fürdőszoba, mosoda, enni-innivaló – több, mint rendben voltak. Azt kell mondjam, hogy összehasonlítva pl. Rio de Janeiróval, sokkal nagyobb rendben.
Port Antonio az egyik első kikötőváros volt a szigeten, ahová az angol felfedező hajósok érkeztek. Akit érdekel, a megfelelő honlapon vagy könyvben bőségesen talál információt az ország történelméről. A történelmi méretekkel mérve nem túl távoli múltban zajló polgárháború nem múlt még el nyomtalanul: a szélsőséges különbségek tettenérhetőek, bárhová megyünk.
Az egy hét nekem ismét arra adott alkalmat, hogy sokat beszélgessek helyiekkel. Ismét számtalan embermesével lettem gazdagabb: Shirley kicsi vendégháza a kikötő fölötti dombon igazán kényelmes távolságban volt, a trópusi gyümölcshalmok elfogyasztásával kezdett reggelik a teraszon sokat segítettek elfogyott energiáim pótlásában. Merthogy a távolság Panama és Jamaica között nem volt nagy, ámde annál kimerítőbb vitorlázásban volt részünk: a szél végig az orrunk felől fújt, úgyhogy dőlésben most sem volt hiány - az pedig komplikálja az életet minden értelemben (understatement).
Jó volt ’jerk chicken’ - készítést tanulni egy helybeli asszonytól az egyik mesés öbölben, és persze közben az életéről beszélgetni. És remek volt a languszta is :)