Hogy motiváljuk a gyerekeket a házi feladat elkészítésére?
A legtöbb gyerek nem szívesen írja meg a házit. Amerikai tudósok szerint azonban a szülők könnyen motiválhatják gyermekeiket.
Sokszor konfliktust okoz szülő és gyerek közt a tanulás kérdése, mind a szülőnek, mind a gyermeknek pszichés megterhelést jelent a hadakozás, s ennek eredménye sok esetben még inkább az iskolai feladatok elhanyagolása lesz.
Tanulási zavarok figyelmeztető jelei |
Régen lustasággal vagy butasággal vádolták az iskolában rosszul teljesítő diákokat. Időközben kiderült, hogy a lustaság mellett a kamaszok tanulási nehézségei is okolhatók a nem megfelelő teljesítményért. Tanulási zavarok figyelmeztető jelei>> |
Ennek elkerülése érdekében a szülőnek egyszerűen csak el kell magyaráznia, hogy milyen szerepe van az aktuális tananyagnak vagy az épp megoldandó feladatnak abban, hogy a gyermek felnőttként álmai munkáját végezhesse. Ne erőltessük rá saját elképzeléseinket a gyermekre, a legtöbbjüknek már egész kiskorában megvan a válasza arra a kérdésre, hogy „Mi leszel, ha nagy leszel?”. A nagyobbak pedig gyakorlatiasabban állnak hozzá a kérdéshez. Ezzel a módszerrel a gyerekek hosszú távon jobb jegyeket szereznek majd, állítják a Michigani Egyetem kutató pszichológusai.
A felmérésben ötödikes, hatodikos, hetedikes és nyolcadikos tanulók vettek részt. 266 alacsonyabb jövedelmű családból származó gyermeket kérdeztek meg arról, hogy mik a továbbtanulási terveik és milyen szakmát, munkát szeretnének választani.
A legjobb motiváció
Megállapították, hogy a gyerekek 90%-ának tervei közt szerepelt a továbbtanulás, szakiskolában vagy akár főiskolán, egyetemen. 46%-uknak konkrét elképzelésük volt jövőbeli szakmájukat illetően. Ezek a gyerekek jelentősen több időt fordítottak a házi feladatuk elkészítésére illetve a tanulásra, és jobb jegyeket szereztek, mint társaik.
Jelentősen kevesebb időt töltöttek tanulással azok, akik sportolók akartak lenni vagy a szórakoztatóiparban kívántak elhelyezkedni.
Egy másik teszthez a szakértők két csoportra osztottak 295 gyereket. Az első csoportnak tartottak egy előadást az intenzív tanulás és egy szakma sikeres kitanulásának összefüggéseiről. A kutatók megemlítették a gyerekeknek, hogy milyen előnyei vannak az ilyen szakmáknak, így beszéltek a karrierlehetőségről és a magas fizetésről. A másik csoportnak ezzel szemben a zenészek, a színészek és a sikeres sportolók életének előnyeiről és fizetéséről beszéltek.
A kísérlet keretében mindkét csoport tagjai plusz pontokat gyűjthettek, ha extra házit vállaltak. Az eredmények egyértelműek: az első csoportból nyolcszor annyian vállaltak plusz feladatokat, mint a második tagjai. A tudósok véleménye szerint a szülők különösen jól tudják motiválni gyermekeiket a tanulásra és a házi feladatok elkészítésére, ha megértetik velük, hogy a befektetett energia a jövőben megtérül majd.
(WEBBeteg – B. M.; Forrás: NetDoktor.de , Lektorálta Dr. Csuth Ágnes, családorvos)