Születési adottság a matematikai tudás?

DRportal
megjelent:

Feltétel nélkül elfogadjuk, hogy bizonyos emberek zenei-, képzőművészeti- vagy sporttehetséggel születnek. De vajon mi a helyzet a matematikával? Ennek elsajátítása is születési adottságon múlik, és vannak emberek, akik matematikai tehetséggel megáldva jönnek a világra?

Úgy tűnik igen, legalábbis erre következtet a Developmental Science online kiadásában megjelent tanulmány, mely szerint a matematikai tudás nagymértékben függ egy velünk született primitív készségtől, a mennyiség becslésének képességétől.

A mennyiség érzékelésének képessége az állatvilágban is jelen van, hiszen az állatok képesek felmérni például, hogy mely területen van több élelem. Az emberek által nap mint nap, sokszor rutinszerűen végzett becslés képességével pedig már az újszülött is rendelkezik.

Ezt a képességet eddig csak felnőtteknél vizsgálták, azonban a Johns Hopkins University pszichológusa, Melissa Libertus vezetésével készített tanulmány olyan gyermekek képességeit mérte fel, akiknek a vizsgálatot megelőzően még nem volt semmilyen matematikai ismerete.

A felmérés során 200, átlagosan 4 év körüli gyermek teljesítményét elemezték, a becslés pontosságát, aritmetikai és verbális készséget monitorozó tesztek segítségével. A becslési feladatoknál a gyermekeknek különböző nehézségi fokú feladatokon keresztül kellett megállapítaniuk, melyik halmazban van több elem.

A második feladatcsoport, a 3-8 éves korúaknál gyakran használt standardizált tesztekkel történt, melyekkel a számolási készségen kívül, az arab számok felismerését, valamint az aritmetikai képességeket vizsgálták.

A szókincs felméréséhez a szülőknek egy előre összeállított listán kellett bejelölniük, mely szavakat hallották már a gyermekeiktől. Erre azért volt szükség, mert Libertus szerint, a verbális és matematikai készség bizonyos mértékben az általános intelligenciához kapcsolható, és tudni akarták, hogy a jobb matematikai eredmény hátterében nem csupán az általánosan jobb teljesítmény áll-e.

Az értékeléskor a kutatók korrelációt véltek felfedezni a becslés pontossága és a matematikai tehetség között, vagyis azok a gyermekek, akik pontosabban becsülték meg a mennyiségeket, eredményesebbnek bizonyultak az arab számok felismerésében és az aritmetikai műveletekben is.

Még mindig hátravan persze, annak tisztázása, hogy vajon a jobb becslési képességgel született gyermekek a későbbiekben is könnyebben értik-e meg számok szimbolikus természetét és hamarabb megtanulnak-e számolni.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy más kutatások szerint azok a gyermekek, akiket szülei már korán matematikai gondolkodásmódra nevelnek, jobb teljesítményt nyújtanak az iskolában, tehát nem állítható, hogy a matematikai tudás, kizárólag a születetten jobb képességen múlik, hiszen az óvodáskorúaknál megfelelő instrukciókkal a matematikai jártasság jelentős mértékben fejleszthető.

(Forrás: DRportal)

Cikkajánló

Láz, fájdalom?
Láz, fájdalom?

Csillapítsa tüneteit együtt, egyszerűen! (x)

A megfázás szövődményei
A megfázás szövődményei

Mik lehetnek ezek?

WEBBeteg - Dr. Vas Felícia Emese, csecsemő- és gyermekgyógyász
WEBBeteg - Lőrincz-Erdélyi Krisztina, pszichológus
WEBBeteg - Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos
WEBBeteg - Lőrincz-Erdélyi Krisztina, pszichológus
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Dr. Vas Felícia Emese

Dr. Vas Felícia Emese

Csecsemő- és gyermekgyógyász

Orvoskereső

orvoskereső piktogram

Dr. Sófi Gyula

Gyermekpszichiáter

Budapest