Az óvodáskori matematikai tudás egész életen át elkísér

DRportal
megjelent:

A Developmental Science számában publikált tanulmány rámutat, hogy azoknál a gyermekeknél hamarabb kialakul a helyes számfogalom, akiket szüleik már kora gyermekkorban rendszeresen, és megfelelő módon vezetnek be a számok világába.

A későbbi matematikai ismeretek elsajátításának képességét alapvetően meghatározza az egészen korai életkorban rögzült, számokkal kapcsolatos ismeretek összessége, olyannyira, hogy bizonyos kutatások szerint, az óvodáskorra megszerzett matematikai ismeretek szintjéből megjósolható a gyermek egész általános iskolai teljesítménye.

A matematikai fejlődés egyik alappillére a kardinális számok, vagyis a számosság megértése. Fontos megjegyezni, hogy a számolni tudás nem jelenti azt, hogy a gyermek meg is értette ezt az elvet, hanem tisztában kell lennie számnevek numerikus tartalmával is, például hogy a három szó jelentése három dologra utal. Azok a gyermekek, akik óvodáskorukban megértik a kardinális számok elvét, később jobban teljesítenek matematikából.

A University of Chicago pszichológusai 44 gyermek esetében, 14-től 30 hónapos korig követték nyomon a számok fogalmával kapcsolatos szülői interakciókat. A vizsgált időszakban, 5 alkalommal, egyenként 90 perces felvételeket rögzítettek a gyermekek otthonában, majd 4 éves korban felmérték a kardinális számok megértését.

Megállapították, hogy azok a gyermekek, akiknek szülei a matematikai foglalkozások alkalmával gyermekeiknek 4-10 elemből álló halmazok vagy sorozatok bemutatására és megértetésére törekedtek, később könnyebben megértették a kardinális számokat. Kevesebb elemből álló halmazok megtanításából nem következik a számosság megfelelő megértése, mivel a három vagy annál kevesebb elemből álló sorozatokat a kisgyermekek képesek egyfajta holisztikus módon is felismerni.

A Gunderson and Susan Levine által készített tanulmány rávilágít arra, hogy bár hajlamosak vagyunk azt hinni, gyermekeink matematikai előmenetele elsősorban az iskolák felelőssége, valójában a gyermek későbbi matematikai fejlődése helyes szülői közreműködéssel már az első életévtől megalapozható.

(DRportal)

Cikkajánló

Láz, fájdalom?
Láz, fájdalom?

Csillapítsa tüneteit együtt, egyszerűen! (x)

A megfázás szövődményei
A megfázás szövődményei

Mik lehetnek ezek?

WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Muszil Dóra, pszichiáter és Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Felszeghy Enikő, gyermekgyógyász, endokrinológus

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Dr. Vas Felícia Emese

Dr. Vas Felícia Emese

Csecsemő- és gyermekgyógyász

Orvoskereső

orvoskereső piktogram

Dr. Sófi Gyula

Gyermekpszichiáter

Budapest