Több gesztus - nagyobb szókincs
Azoknak a kisgyerekeknek, akik 14 hónapos korukban sok gesztussal kommunikálnak, lényegesen nagyobb lesz a szókincsük 4 és fél éves korukban, és sokkal jobban fognak tanulni később az iskolában - állapították meg amerikai tudósok. Az is kiderült, hogy a kommunikációs készség összefügg a család vagyoni helyzetével.
A Chicagói Egyetem kutatói 50 családnál készítettek 90-perces filmfelvételeket a kisgyerekekről és gondozóikról otthoni mindennapi tevékenységük közben.
A nagy jövedelmű, magasan művelt családokban a 14 hónapos kisgyerekek átlagosan 24 különböző jelentésű gesztust alkalmaztak, míg az alacsony jövedelmű családokban az ugyanilyen korú kisgyerekek csak 13 különböző jelentésű gesztust tudtak.
A különbségek később, az iskolás korban is megmutatkoztak a gyerekek szókincsében. Korábbi kutatások már kimutatták, hogy a műveltebb, magasabb iskolázottsággal és jövedelemmel rendelkező szülők többet beszélnek a gyermekeikhez, többet mesélnek nekik és összetettebb szókincset használnak. Most azonban az is kiderült, hogy többet is gesztikulálnak, mikor a kicsivel kommunikálnak.
A tanulmány a Science című amerikai havilapban jelent meg magyar idő szerint pénteken.
(FH)