A számolási zavar (diszkalkulia)
A tanulási zavar egyik típusában a diáknak nem okoz problémát az írás vagy az olvasás, annál komolyabb dilemmái adódnak, amikor matematikai példák értelmezésére, megoldására kerül sor.
Sok gyereknek mindaddig nincsenek nehézségei, amíg általános iskola első osztályba kerülve nem szembesül a számok birodalmával. Ezeknek a fiataloknak a számok világában tapasztalható képességei jócskán alulmaradnak egyéb területeken megnyilvánuló értelmi szintjükkel.
A nehézségek többnyire harmadik osztályos korban jelentkeznek. A gyerekek ekkor ismerkednek a többjegyű számok összeadásával, a szorzással.
Mint a többi tanulási zavar esetén is a számolási gondokat, a rossz iskolai teljesítményt eleinte szintén a diák figyelmetlenségével, hanyag magatartásával magyarázzák.
Hiába az egyre fokozódó szigor és odafigyelés a tanár vagy a szülő részéről, a probléma nem nyer megoldást. Korábban ugyanis semmiféle értelmi alulfejlettségre utaló jel nem mutatkozott.
A fiatal viselkedése az egyre nagyobb súllyal rárakódó hiányosságok miatt csak romlik; szorongások okozta magatartászavarát, hiperaktivitását testi tünetei – gyakori fejfájás, hasfájás stb.- tovább súlyosbíthatják.
A számolási zavar és értelmi intelligencia
A számolási zavarnak valójában semmi köze az általános értelmi intelligenciához.
A diszkalkuliával küzdő fiatalokat kizárólag a szám fogalma, a matematikai képletek, illetve a matematikai jelek, szimbólumok értelmezése állítja óriási kihívás elé.
Gyakori hiba az alapműveletek elvétése, műveleti jelek tévesztése, többjegyű számok esetén a számjegyek felcserélése. A sorozat-, vagy a szabályalkotás általában szintén problémás. A diszkalkuliát a diszlexia egyik válfajának tekintik.
Az írásbeli készségek zavarához hasonlóan a számolási nehézségek hátterében szintén örökletes gének állhatnak. A diszkalkulia nem érinti az értelmi színvonalat, a nehézséget kizárólag a számokkal összefüggő információfeldolgozás sajátos hiányossága adja.
A tanulási zavarok általában nem kinőhetőek, a korral nem halványulnak a számolási gondok sem. Megfelelő fejlesztéssel azonban kellően felzárkóztatható a tanulási nehézséggel küzdő fiatal. A tanulási zavarok felismerésével, fejlesztéssel a Nevelési Tanácsadó Intézetekben foglalkoznak.
Tanulási zavar kérdőív |
Gyermeke az iskolában nehezen boldogul a számokkal, betűkkel? Mindig rá kell vennie valamivel, hogy leüljön, és tanuljon? Lehet, hogy tanulási gondokkal küzd. Tanulási zavar tesztünk |
Forrás: WEBBeteg
Szerző: O.K.T.