Tisztítható az Alzheimer-kóros agy?

MTI
megjelent:

Új molekuláris eszközt fejlesztettek ki a Michigani Egyetem kutatói, amellyel "megtisztíthatják" az agyat az Alzheimer-kór kapcsán kirakódó amiloid fehérjéktől - idézte a Science Daily tudományos hírportál (http://www.sciencedaily.com).

A szellemi leépüléssel járó Alzheimer-kór jellemzője, hogy a béta-amiloid fehérje, csomószerűen lerakódik az agyban. Ezek a plakkok a sejtek pusztulását okozzák, ami memóriavesztéshez és más mentális problémákhoz vezet. A fehérje lerakódásáért felelős folyamatokat nem ismerik még teljesen a kutatók, ám azt feltételezik, hogy a réz- és a cinkionok is részt vesznek valamiképpen bennük.

A Mi Hee Lim által vezetett kutatócsoport ezzel kapcsolatos eredményeit, eredetileg az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben hozta nyilvánosságra. Lim és munkatársai olyan molekuláris eszközöket fejlesztettek ki, amelyek kétféle funkciónak képesek eleget tenni: meg lehet velük "fogni" a fémionokat is, és a béta-amiloid fehérjékkel is kapcsolatba lépnek.

Kísérleteikben megállapították, hogy ezek a molekulák szabályozni tudják az amiloidok lerakódását: egyrészt akadályozzák a csomók képződését, másrészt széttörik a már meglévőket. Mostani közleményükben a michigani kutatók, már a vegyületek második nemzedékéről számolnak be, amelyek biológiai rendszerekben stabilabbak, mint a korábbiak. A molekulák egyikét Alzheimer-kóros páciensektől származó homogenizált agyszövetmintákon is tesztelték, és megállapították, hogy az segített a fehérjecsomókat kisebb darabokra oszlatni.

Lim úgy véli, hogy terápiás célokra is alkalmazható a kifejlesztett vegyület, mert képes átlépni az agy-vér gáton. A soron következő kutatási lépésekben még érzékenyebb módszerekkel tesztelik az új vegyületek diagnosztikus és terápiás tulajdonságait.

Cikkajánló

Alvászavar

Mutatjuk, mi és hogyan segíthet. (x)

Stressz

Milyen következményei lehetnek?

WEBBeteg - Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta
WEBBeteg - Dr. Kerekes Éva, neurológus, Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter
WEBBeteg - Dr. Debreczeni Anikó, általános orvos
WEBBeteg - Dr. Dunás-Varga Veronika, belgyógyász
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.