Repülők, űrhajók és sugárterhelés
A repülővel gyakran utazóknál nagyobb a kockázata a hosszú távú sugármérgezés kialakulásának, melyért a napkitörések, illetve a Nap tevékenységének köszönhető viharok a felelősek – figyelmeztet egy új tanulmány.
Szakértők szerint a repülőkön emiatt tapasztalható magasabb sugárzási szint miatt nagyobb a rákos megbetegedések kockázata is. A NASA műholdas mérések szerint a Nap ereje egyre erősebb, és várhatóan 2013-ban lesz a csúcson.
A repülővel utazók sugárzásveszélynek vannak kitéve
Kutatók megállapították, hogy a repülővel utazók egészségtelen mértékű sugárzási veszélynek vannak kitéve már 40 000 láb magasságban is, ami a tipikus utazási magasság. Szakértők figyelmeztetnek, hogy mindez fokozhatja a rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát.
A NASA tudósai szerint a Föld veszélyeztetett egy évszázadonként egyszer jelentkező mértékű napkitörés által, mely nálunk geomágneses viharokat okozhat.
A 19. század közepén mindez blokkolta a távíró-rendszereket, és számos tudós van azon az állásponton, hogy egy hasonló mértékű „katasztrófa” régóta esedékes.
Zavarokat okozhat az elektromos hálózatokban
A napkitörés egészségügyi hatásai |
A június 7-én bekövetkezett napkitöréssel kapcsolatban sokakban felmerülhet a kérdés, hogy a jelenségnek vajon van-e valamilyen egészségügyi hatása az emberi szervezetre. Cikkünkben erre a kérdésre is keressük a választ. A napkitörés egészségügyi hatásai |
Az oxoni Rutherford Appleton Laboratory kutatói arra figyelmeztetnek, hogy az űrből érkező viharok hatalmas zavarokat idézhetnek elő az elektromos hálózatban, számítógépekben, telefonokban, szállításban, vízellátásban, és élelmiszer - termelésben.
Ennek a kiszolgáltatottságnak az az oka, hogy az emberek egyre inkább függenek a modern technológiától. Csak egy példa erre, hogy havonta körülbelül 4.9 milliárd mobiltelefon kapcsolat van.
A személyzet és gyakran repülők vannak a legnagyobb veszélyben
A tudósok megállapítása szerint a repülőgép személyzet van leginkább kitéve a Nap sugárzása okozta veszélyeknek, illetve azok az utasok, akik gyakran repülnek.
Mivel a Nap sugárzási szintje az elmúlt évszázadokban viszonylag alacsony volt, annak az elkövetkezendő években történő erősödése komoly egészségügyi problémákat fog okozni.
„Az űr sugárzása nem csak a modern repülőgépek berendezéseire hat, hanem a személyzet és az utasok egészségére is” – állítja a tanulmány, mely címe: Az Űr időjárása és annak Földre gyakorolt hatásai.
Az űrből érkező sugárzás elérheti a Föld légkörét is, így nagyobb sugárterhelést jelent a repülőgép személyzet és utasok számára. A sugárzás kockázata azonban az utasokra jóval alacsonyabb, mint a személyzetre, hiszen kevesebb időt töltenek a levegőben, és a sugárzási dózis felhalmozódhat a repüléssel töltött idő növekedésével, különösen az utazási magasságban.
A Lloyds of London-ban közzétett tanulmány hozzátette, hogy a gyakran utazóknál a kockázat megközelíti a személyzet kockázatát, így egyaránt veszélyben vannak. Ugyanakkor ma még nem létezik semmilyen jogi keret eme kockázat kezelésére.
Egy 2003 októberében tapasztalt jelentős űr-időjárás esemény miatt kiadott hivatalos figyelmeztetés tartalmazta, hogy a 35-ös szélességi foktól északra és délre található útvonalon közlekedők túlzott sugárdózisnak vannak kitéve.
1990-ben a Nemzetközi Sugárvédelmi Bizottság elismerte, hogy a repülőgépek személyzete egészségügyi veszélynek van kitéve, és 2000-ben hivatalosan is a fokozott sugárzási veszélynek kitett munkások kategóriába sorolta őket.
Mike Hapgood professzor, a tanulmány vezetője, a Laboratory’s Space Enviroment Group vezetője elmondása szerint Londonból az USA nyugati partjáig történő repülés olyan mértékű extra sugárzást jelent a szervezetre, mint egy röntgen vizsgálat, mely meglehetősen alacsony. Ám egy napkitörés alkalmával a sugárzási szint jelentősen megnő, ami több tucatnyi röntgenfelvétellel egyenértékű sugárzásnak teszi ki az utast.
A professzor szerint a levegőben eltöltött idővel arányosan nő a rákos megbetegedések kockázata is, a megnövekedett sugárzás miatt. Éppen ezért arra figyelmeztet, hogy a munkaadóknak és munkavállalóknak is el kellene azon gondolkodni, hogyan lehet a repüléssel töltött kockázatot ésszerűen csökkenteni, megfelelően tervezni.
Az űr-időjárás változás veszélybe sodorhatja a globális hálózatokat
A kutatók felhívják a nagyvállalatok és cégek figyelmét is arra, hogy egy esetleges napkitörés okozta technológiai katasztrófa esetén az érintett infrastruktúrák 5-10%-a van csak a kormány kezében, s a jelentős, globális hálózatokra, rendszerekre is nagy veszélyt jelent egy ilyen űr-időjárás változás. A villamosenergia-hálózat, a pénzügyi hálózatok, közlekedési infrastruktúra is veszélyben van.
Ilyen esetben a káosz hasonló lenne a nemrég történt vulkáni hamufelhő okozta légiközlekedési zavarhoz, illetve az 1989-ben, Quebec-ben történt mágneses vihar okozta elektromos hálózat meghibásodásához, mely mintegy 5 millió embert hagyott a legnagyobb télben áram nélkül.
(WEBBeteg - Cs. K., fordító; lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos)