Már csak alig egy hét van az érettségiig - Tippek a felkészüléshez gimnáziumi tanároktól
Vannak, akik már egy éve szisztematikusan készülnek az egy hét múlva kezdődő érettségi vizsgákra, és olyanok is, akik az utolsó pillanatra hagyják a felkészülést.
A Nemzedékek Tudása Akadémia felkészítő videói az ismétléshez és a gyors hajrához is kitűnőek, hiszen segítségükkel könnyen össze lehet szedni az alapokat a magyar, matematika és történelem érettségik főbb témaköreihez. A videókon szereplő tanárok az alábbiakban tippeket adnak arra, hogy miként használják ki az érettségizők hatékonyan a fennmaradó napokat.
1. Legyünk tisztában az elvárásokkal!
Ebben sokat segít az előző évek feladatsorainak átnézése és megoldása, amivel nemcsak a követelményeket, de saját tudásunkat is felmérhetjük. Dr. Gerőcs László, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola matematikatanára szerint az utolsó napokban még sokat lendíthet a helyzeten, ha szánunk néhány órát típusfeladatok és a fontosabb témakörök önálló kidolgozására. „Sokan tartanak a matematika érettségitől, de a típusfeladatok begyakorlásával növeljük önbizalmunkat, így vizsgahelyzetben nagyobb eséllyel döntünk helyesen” – tette hozzá dr. Gerőcs László.
2. Használjunk felkészítő anyagokat!
A felkészítő könyvek és videók a hatalmas mennyiségű tananyag szűrésében és átismétlésében nyújtanak segítséget.
3. Ne magoljunk!
A vizsgadrukk leküzdése |
A vizsgadrukk az az érzés, amivel előbb utóbb mindenki találkozik az élete során. Legyen az egy KRESZ vizsga vagy egy matematika érettségi. Különbözőek vagyunk abban, hogy mennyire izgulunk a vizsgák során. A vizsgadrukk azonban leküzdhető. A vizsgadrukk leküzdése |
Történelemtanulásnál magolás helyett inkább az összefüggésekre koncentráljunk. Foki Tamás, a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára azt tanácsolja, hogy 4-5 összefüggő mondatban foglaljuk össze magunknak mindegyik témakört. Hasonló a helyzet az irodalommal. „A vizsgán ismeretlen műveket kell majd elemezni, ezért nem segít, ha bemagoljuk az órán tanultakat. Érdemes verselemzések olvasása közben megfigyelni a műelemzési stratégiákat, és az utolsó napokban átolvasni ezeket a szempontokat” – fejtette ki Arató László, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium irodalomtanára.
4. Készítsünk időbeosztást, amibe a pihenést is tervezzük bele!
Tervezzük el előre, hogy mennyi idő jut egy-egy téma kidolgozására vagy feladatsor megoldására, és amennyire csak lehet, tartsuk magunkat az időbeosztáshoz. A tervezésnél számoljunk az ismétléssel is, és szüneteket is iktassunk be. A hatékony tanuláshoz a pihenés is hozzátartozik, ezért a kikapcsolódásra és elegendő alvásra is időt kell szakítani.
5. A csoki csak mítosz, figyeljünk az egészségünkre!
A tinik üres gyomorral mennek iskolába: Rossz anyagi helyzet vagy táplálkozási zavar? |
Sok tinédzser reggeli nélkül megy el otthonról, ami az iskolai mindennapokban negatív hatással van figyelmükre és memóriájukra is. A tinik üres gyomorral mennek iskolába: Rossz anyagi helyzet vagy táplálkozási zavar? |
Stressz hatására megnő a szervezet vízigénye, és ha nem viszünk be elég folyadékot, akkor romlik a koncentrációs képesség. A folyadék pótlására vizet fogyasszunk. Emellett ajánlott minél több koncentrálást segítő ételt, például gyümölcsöt és teljes kiőrlésű gabonát fogyasztani. Az pedig csak mese, hogy a csoki és a cukorkák segítenek koncentrálni, ezeket legfeljebb finom ízük miatt fogyasszuk, és ne vigyük túlzásba.
5+1 Ismételjünk együtt valakivel!
Ha nincs idő mindent magunknak átnézni, segít, ha együtt tanulunk valakivel. A közös élményhez kapcsolódóan könnyebben bevésődhetnek azok az információk is, amiket nem magunk dolgoztunk fel, és amelyek jól jöhetnek a vizsga során. Csak arra kell vigyázni, hogy hatékonyan töltsük ezt az időt, és ne forduljon át viháncolásba a közös tanulás.
Nemzedékek Tudása Akadémia |
A Nemzedékek Tudása Akadémia Nonprofit Közhasznú Kft. tevékenységének fő területei: pedagógiai ismeretterjesztő rendezvények szervezése tanárok részére: szakmai, módszertani témákban, időskorúak oktatása a Senior Akadémia programsorozat keretében, határon túli magyar fiatalok részére magyar nyelvű tananyagok biztosításának támogatása, valamint oktatástechnológiai fejlesztési projektek támogatása. |
(Nemzedékek Tudása Akadémia)