Miért fontos, hogy tiszta legyen az irodai asztal?
Egy tipikus irodai asztal több mint 10 millió baktérium otthona - ez 400-szor több, mint ami egy WC-ülőkén található! Tanulmányok kimutatták, hogy az emberek többsége nem mossa meg a kezét, így a felületeket a csapoktól a liftgombokig hivatali piszok borítja.
Az egészségügyi problémákon túl mindez a pszichére is hatással van, hiszen egyfajta beépített „undor reakciónk” van a piszkos környezetre. Bizonyított, hogy egy tiszta munkahely csökkenti a betegnapok számát és növeli a termelékenységet.
Azok a dolgozók, akik betegen dolgoznak, hozzájárulnak a betegség terjedéséhez. Nagyobb számú munkatárs megbetegedése, munkából kiesése gazdasági kárt is eredményezhet.
Nem vagyunk olyan tiszták, mint gondolnánk
Egy 13 hónapig tartó tanulmányban amerikai kutatók 4 800 irodai felületet találtak hivatalosan piszkosnak. A csapok, mikrohullámú sütők, billentyűzetek és hűtőajtók voltak a legmocskosabb felületek.
Ez különös aggodalomra ad okot a nyílt terű és megosztott asztalú munkahelyek esetén. A nyílt térben dolgozó munkavállalók esetén 62 százalékkal magasabb a betegség miatti hiányzás, mint a magán vagy többszemélyes, közös irodai szobában dolgozóknál.
A megosztott íróasztalok munkahelyi etikettje megkövetelné, hogy az alkalmazottak tisztítsák meg munkaterületüket és berendezéseiket, amikor befejezték azok használatát. Ennek az íratlan szabálynak azonban csak a munkavállalók kevesebb mint fele tesz eleget.
A kutatás kimutatta, hogy bizonyos körülmények között mindannyian megfeledkezünk a megfelelő higiéniáról. Mind a környezetünk, mind pedig a társadalmi normáink befolyásolják magatartásunkat.
Egy híres tanulmányban például még azok is, akik azt állították, hogy sosem szemetelnének, sokkal nagyobb valószínűséggel tették azt, ha a környezetük már piszkos volt vagy mások is szemeteltek.
Ha a munkahely már piszkos vagy rendetlen, akkor érthető, ha egy idő után senki sem mosogat el maga után. Úgy érezzük, nem a mi felelősségünk, követjük a munkahelyen uralkodó normát, és olyan módon viselkedünk, ahogy általában nem.
Ez is érdekelheti Számítógép-fejfájás - Mit tegyünk ellene?
A rendetlen munkahely hatása
Egy tanulmány, mely 351 irodaépület 43.021 dolgozóinak válaszait vizsgálta, megállapította, hogy a tisztaság összefüggésben áll az alkalmazottak elégedettségével. Laboratóriumi és helyszíni kísérletek során is azokban az irodákban, amelyek rendezettnek tűntek és kellemes megjelenést mutattak, a dolgozók bizalma és megítélése a cég iránt pozitív volt, akárcsak a munkakörnyezet fejlődésükre gyakorolt hatása.
Mindezen felül a nem megfelelően tiszta munkaterületeknek egészségügyi hatásai is vannak. A vírusok órákig vagy akár hónapokig is túlélhetnek a felületeken, például a telefonokon és a számítógépeken.
Egy másik tanulmányban, mely a takarítási minőség ellenőrzött javulásának hatását vizsgálta, a kutatók azt találták, hogy egy tisztább irodában 12,5 százalékkal csökkent a betegnapok száma és a termelékenység is nőtt.
Bővebben 6 dolog, amihez sose nyúljon a munkahelyén influenzaszezonban!
Mit tehetünk?
Nem minden fertőző megbetegedés ellen létezik vakcina, így a piszkos munkaterületek problémájának megoldásához némi leleményességre van szükség.
A kézhigiénia megőrzése az egyik leghatékonyabb mód a csírák átvitelének csökkentésére. Ellenőrzött vizsgálatok bizonyítják, hogy a kézfertőtlenítő gélek használata több mint 20 százalékkal csökkenti a higiéniával kapcsolatos hiányzásokat.
Számos cégnél van kihelyezett fertőtlenítő gél/kendő, hogy ösztönözze az alkalmazottakat az asztallapok, a számítógépes berendezések és a telefonok áttörlésére, amikor befejezték a napi használatot. Egy tanulmány azonban kimutatta, hogy az alkalmazottaknak csak kevesebb mint fele használja ezeket.
Tovább Hogyan kellene kezet mosnunk?
Forrás: WEBBeteg
Cs. K., fordító; medicalxpress.com
Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos