A hozzátartozó szerepe az idős beteg-orvos kommunikációban

szerző: Töreki Evelin, orvostanhallgató - Semmelweis Egyetem
lektorálta: Dr. Babusa Bernadett frissítve:

Bizonyára az Ön családjában is vannak idősödő hozzátartozók, akik egészségügyi állapota, illetve ellátása mindannyiunkat érintő kérdés. Az időskor valójában nehezen meghatározható komplex fogalom, melyben az életkoron kívül a fizikai állapot és a társadalomban betöltött szerep sem elhanyagolható.

A kor előrehaladtával egyre gyakoribbá válnak az egészségügyi panaszok, az orovosi látogatások számai növekednek, melyben hozzátatartozóként fontos szerepet kapunk. Feladatunk a megfelelő „segítő harmadikként ” támogatni az időseket. Felmerül a kérdés, hogyan tehetünk a legtöbbet, amellyel az orvosok munkáját is segítjük?

Részt vegyünk-e az orovosi konzultáción?

Kézenfekvő lehet, hogy az aggódás, segítői szándék miatt az idős beteget a rendelőbe kísérjük, ám sok esetben ez az orvos, illetve a beteg számára is egy új, sajátos helyzetet teremt.

  • Gyakori, hogy az időseket, azaz felnőtt embereket mintegy gyermekként kezelik azáltal, hogy a hozzátartozó mintegy szülő szerepet tölt be mellettük a vizsgálat során. Az orvosnak egyaránt feladata, hogy a tájékoztatást az érintett beteg, ne pedig az őt kísérő személy felé irányítsa, azonban ehhez a mi közreműködésünkre is szükség van. A panaszok elmondása, a kezelések során tapasztalt változások, a felmerülő aggodalmak és kérdések tolmácsolása a beteg feladata az orvos felé. Probáljuk a beszélgetést első sorban hallgatni, ne vegyük a kezünkbe az irányítást.
  • A megfelelő együttműködés azonban kulcsszerepet tölt be, hisz az orvostól való távozás után főként a mi feladatunk a hétköznapokban a segítségnyújtás, gyógyszerelés segítése, így alapvetően fontos, hogy mi is tájékozottak legyünk ezen témákban. A beteget támogató környezet egyensúlya egyaránt fontos az orvosnak és a családnak is, tehát a páciens hosszútávú egészségét is szolgája, mindemelett számunkra is, hisz ezáltal tudjuk a legjobbat biztosítani szeretteinknek.

Segítségnyújtás, tanácsok

Sok idős számára fontos, hogy önálló lehessen, kézben tarthassa a saját egészségügyi ellátásával való teendőket annak ellenére, hogy az orvoshoz járás még a fiataloknak is sokszor okoz problémát, a stressz okozta szorongás miatt, például a panszok megfelelő elmondásában, a betegtájékozatás során az információk megjegyzésében. Ez a probléma az idősebbeknél különösen jellemző, hisz korukból adódóan sok egyéb kihívással kell szembenézniük. Mik ezek, a problémák, és hogyan adhatunk tanácsot ezek megoldására?

  • Időséknél gyakori jelenség, hogy a betegség kapcsán sokszor szégyenlik még a család körében is bevallani a panaszaikat, félve a társadalmi megítéléstől, azonban fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a valódi okokat tárja fel az orvosnak. Célszerű tehát a jó anamnézis érdekében korábbi zárójelentéseket, laboratóriumi leleteket összekészítenünk, esetlegesen a hozzátartozóval átbeszélnünk a vizsgálat előtt, mintegy felkészülve arra.
  • Akkor is létfontosságú a mi szerepünk, ha az orvos életvezetési tanácsokkal látja el az idős beteget, mint például a testmozgás vagy az egészséges és rendszeres táplálkozás. Idősebb korban könnyen válnak az emberek a szokások rabjává, még akkor is, ha ezek nem szolgálják az egészséget, így még nehezebb az életmódra vonatkozó változás. Akár segítséggel a vásárlások során, akár egy sétával a hozzátartozóval jelentős lépést tehetünk. Mindamellett, hogy az aktív részvételünkkel a rokont is támogatjuk, saját életünkben is hasznos lehet.

Az egészségügyi információk megértése és alkalmazása álalában alacsonyabb az idősek körében, ezért íme, néhány hasznos praktika

  • A beteg merjen kérdezni! Amennyiben nehézkes az öszetett orvosi nyelvezet által sokszor használt kifejezések pontos megértése, kérdések merülnek fel a gyógyszerek adagolásával, mellékhetásaival kapcsolatban, merjük azokat akár mi is feltenni, illetve bíztassuk erre a hozzátartozót is! Ezek pontos ismertetése nélkülözhetetlen a megfelő kezeléshez, gyógyuláshoz, tehát ne féljünk, hogy ezzel az orvost hátráltatjuk.
  • Az információk könnyebb megjegyzése, illetve orvos felé törénő tolmácsolására ajánlott lehet a jegyzetelés, akár a páciens által, azonban amennyiben mi is jelen vagyunk, akár általunk is. Ez segít abban, hogy a jövőben pontosan tudjuk követni a gyógyszerelést, illetve visszanézve a beteg számára is megnyugvást jelent, hogy tud például saját betegségének okairól, kezeléséről.
  • Megfelelő források használata. Mindannyian szeretünk alaposan utánajárni a minket érintő betegségről, sőt, sok esetben a családtagok egészségügyi problémáit érintő kérdésekről is. Nagyon fontos azonban, hogy amennyiben akár mi, akár közvetlenül az érintett hozzátartozó tájékozódik a betegségről, azt az orvosunk által is hitelesnek ítélt forrásból tegye. Kérjünk orvosok által kezelt hiteles weboldalakat, brossúrákat.

Belátható tehát, hogy mi. hozzátartozók aktív szereplőként a fenti néhány egyszerű megfontolást követve segíthetjük az idősödő beteg rokonokat, mely legalább olyan szerves szerepet tölt be a folyamatban, mint az orvos megfelelő kommunikációs hozzáállása.

Tovább Ki segíthet a beteg hozzátartozó otthoni ápolásában?

Felhasznált irodalom

  • Pilling János: Orvosi kommunikáció a gyakorlatban, Medicina Könyvkiadó Zrt., Budapest, 2018
  • Bakó Gyula és Székely Miklós: Kommunikáció az idős beteggel (pptx)

(Töreki Evelin, Semmelweis Egyetem, Lektorálta: Dr. Babusa Bernadett)

Cikkajánló

Kenőcs, krém, gél
Kenőcs, krém, gél

Mit is kenünk magunkra és melyik mire jó?

Napszaki ritmus és depresszió
Napszaki ritmus és depresszió

Ok-okozat?

WEBBeteg - Lőrincz-Erdélyi Krisztina, pszichológus
WEBBeteg - Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
Budai Tüdőközpont - Dr. Hidvégi Edit, tüdőgyógyász, gyermektüdőgyógyász
WEBBeteg - Magyar Zsuzsanna, újságíró-szerkesztő

Segítség