Agytorna, hasznos játékok otthonra
A kényszerű otthonlét napjait éljük - de tehetünk azért, hogy ezeket a napokat és a keletkező szabadidőt - értékes tartalommal töltsük meg. Az internetezés vagy a tévézés helyett vagy mellett - akár egyedül, akár többedmagunkkal élünk - olyan figyelemlekötő vagy -elterelő tevékenységet kell találnunk, ami a hasznunkra lehet. Ennek egyik módja lehet a játék.
A játék végigkíséri az ember egész életét – önfeledt, kényszer nélküli, szabadon választott tevékenység, amelynek varázsa magával ragad minden korosztályt. Oldja a feszültséget, örömforrás, fejleszti a személyiséget, tanít, képességeket fejleszt, javítja a csoportszellemet, érzelmeket generál, oldja a gátlásokat. A játékra való igény velünk született és mindannyiunk belső szükséglete.
Játékok gyerekeknek
Ha otthon vannak a gyerekek és a szülők, adott a lehetősége a játszva tanulásra, a gyerekek játékos fejlesztésére.
Mozgásfejlesztő játékok
Kisebbeknek:
- Akadálypálya: a gyerekek mozgásigényének kielégítése céljából „építsünk” a könnyen mozdítható bútorokból olyan akadálypályát, ami lehetővé teszi a kúszást, mászást, lépcsőzést, egyensúlyozást.
- Szemezgessünk: keverjünk össze különböző dolgokat – például babot- gombokkal – a feladat: ezek szétválogatása.
- Nyomdázzunk: faragjunk ki közösen burgonyából, vöröshagymából formákat, majd mártsuk festékbe és nyomdázzunk vele.
- Origamizzunk
- Építkezzünk: Építsünk kártyalapokból minél magasabb tornyot. Az nyer, akinek a legmagasabb a tornya.
Nagyobbaknak:
- Rajzoljunk lábbal: csak egy papírlap és toll kell hozzá, és annak meghatározása, hogy mi legyen a rajzon.
- Kiegészítős játék: készítsünk rajzokat – hiányos vonalvezetéssel. A feladat ezek kiegészítése.
- Mozgáskoordinációs játék: A gyerekekkel álljunk körbe, terpeszállásban úgy, hogy a lábunk összeérjen. A feladat, hogy két egymás mellett álló ember összeérő lábát egyszerre kezdje el megemelni. Fontos, hogy figyeljenek egymásra, és ne csússzon szét a lábfejük. A kör így indul el az egyik irányba, ezt kell a többieknek követniük. A tempón, ha jól megy, idővel lehet gyorsítani is. Lehet nehezíteni is azzal, hogy közben a kezekben, ellenkező irányban, körbemegy egy kislabda is.
Térbeli, időbeli tájékozódás fejlesztése
- Rajzoltassunk úgy a gyerekekkel, hogy pontosan határozzuk meg, mi hova kerüljön a rajzon: például a fa a lap jobb szélén legyen, balról mellette virág nyíljon, a virág fölött lepke szálljon stb.
Játékok minden korosztálynak
A figyelem és az emlékezet fejlesztése
- Kakukktojás játékok: azaz mi nem illik a sorba? Soroljunk fel egymással összefüggő dolgokat – köztük egy kakukktojással. Ha a játékos kitalálja, ő adhat fel feladványt.
- "Mi változott?" játékok: Helyezzünk el az asztalra 10 tárgyat (könyv, tolltartó, stb. – mindennapi használati tárgyakat). Aki játszik, alaposan figyelje meg őket, majd menjen ki a szobából. A bent maradók változtassák meg a tárgyak helyét vagy összetételét (vagy mindkettőt). A játékosnak ki kell találnia, mi változott. Ha sikerül, ő választhatja ki a következő játékost, ha nem, megint neki kell kitalálnia.
- Szólánc: klasszikus szójáték. A szó utolsó betűjével mondunk új szót (ablak – karalábé – étterem). A feladat nehezíthető azzal, hogy a szavak egymással összefüggő témából származzanak (pl.: málna – alma – ananász – szőlő). Játszható szótagokkal is.
- Csak a végét!: a játékban résztvevők első tagja mond egy összetett szót. A másodiknak egy olyan összetett szót kell mondania, amelynek az első tagja azonos az előző szó utolsó tagjával, pl. vaskapu – kapufa – fapapucs). Lehet írásban, időre is játszani. Jól fejleszti a gondolkodást.
- Mondatbővítő játék: minden résztvevő hozzá tesz a mondathoz egy-egy új szót úgy, hogy a már előtte elhangzottakat is megismétli sorban egymás után.
- Folytasd a sort!: A kezdő játékos elindít egy sort, ezt kell folytatni. Például (gyümölcsök): banán, narancs, alma... Mindenkinek egy új szót kell hozzátenni, minél gyorsabban, aki sokáig gondolkodik, vagy már hallott szót mond, kiesik a játékból. Tippek a játék során használható gyűjtőfogalmakra: állat, háziállat, vadállat, gyümölcs, zöldség, szerszám, jármű, játék, élelmiszer, bútor, rovar, bolygó, hangszer, foglalkozás, színek, virág, tantárgy, tulajdonság, sportág, ékszerek, növények.
- Szótagkereső: írjunk fel papírcsíkra minél hosszabb szavakat, majd vágjuk szótagokra. Keverjük össze és az összekevert szótagokból a játékossal rakassuk ki azokat. (Egyszerre 2-3 szó szótagjai legyenek elkeverve. Segítsünk azzal, hogy a keresett szóval kapcsolatosan a játékos kérdéseire válaszolunk).
- Fordulatos mesék: a játékos rögtönözve mesélni kezd egy történetet. A többiek a mese közben időnként szavakat mondanak a mesélőnek, amit be kell illesztenie a következő mondatba úgy, hogy a történet továbbra is összefüggő és értelmes maradjon.
- Pletyka: az első játékos elindít egy mondatot és azt a mellette ülő fülébe súgja. Ő amilyen gyorsan csak tudja, továbbadja, amit hallott, és így terjed a "hír" tovább. A sorban utolsó játékost megkérjük, hogy hangosan mondja el, mi jutott el hozzá.
- Memóriajáték: Lefordított képpárokkal kell játszani. A cél minél több képpárt megtalálni. A játékosok felváltva két-két képet fordítanak fel. Aki megtalál egy képpárt, azt elteszi magának, és ismét ő következhet a forgatásban. Ha nem találunk képpárt, a felfordított képeket vissza kell fordítani, és a következő játékoson a sor a forgatásban. A játékot az nyeri, aki több képpárt gyűjtött össze, mire a képek elfogynak.
Ügyességi játékok
- „Becsüld meg” játékok: az a játékos nyer, aki pontosabban tudja megbecsülni a feladatként adott súlyt, távolságot, időt stb. Például feladat lehet:
- mérj ki mérleg nélkül 200 gramm babot
- becsüld meg hány centire van egyik tárgy a másiktól
- állj fel a székről 25 másodperc múlva
- Labdagurítás: Feladat: írógéppapírból vagy rajzlapból vágjunk ki különböző méretű korongokat, helyezzük el őket egymástól különböző távolságra, a legkisebb méretűt legmesszebb – ez érje a legtöbb pontot –, a labdát próbáljuk pontosan a korongok területére gurítani. Az nyer, aki 5 gurítással a legtöbb pontot éri el.
- Nézzünk farkasszemet!: a két játékos egymással szemben ül, egymás szemébe néz, szemrebbenés nélkül. Az a játékos nyer, aki tovább bírja – nem mozdul, és nem neveti el magát.
- Puzzle: vegyük elő régi puzzle játékunkat, vagy ha ilyen nincs, akkor mi magunk is készíthetünk fotót, amit kinyomtathatunk, vagy ugyanezt megtehetjük egy interneten keresett képpel is, a képet vágjuk darabokra, majd összekeverés után rakassuk össze a játékosokkal.
Játékok papíron
- Amőba: a játékot két játékos játssza négyzetrácsos hálón. A játékosok felváltva rajzolnak egy-egy jelet (X vagy kör) a háló mezőibe. A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan), illetve hogy ebben megakadályozza az ellenfelét. Az a játékos nyer, akinek sikerül öt jelet egymás mellé tennie.
- Ügyességi vonalösszekötős játék: egy papírlapra írjunk számokat össze-vissza 1-től 30-ig. Két játékosnak két különböző színű tolla legyen. Össze kell kötnünk a számokat sorrendben úgy, hogy ne keresztezzük a másik játékos vonalát. A kezdő játékos összeköti az 1-es számnál lévő pontot a 2-es számnál lévő ponttal. Jön a következő játékos, aki összeköti a 3-ast a négyessel. Megint játékosváltás és így tovább. A saját színű vonalunkat keresztezhetjük. Direkt nem zárhatunk le egy területet a saját színünkkel (hogy a másik ne tudjon bemenni), csak ha másfelé nem tudunk "menni". Amennyiben az egyik játékos keresztezi vagy hozzáér a másik játékos vonalához, akkor a játékot elveszítette.
Kártyajátékok
Játszhatunk különféle kártyajátékokat különböző kártyákkal, például magyar kártyával ötleadást, 66-ot, zsírt, makaót, svindlit stb., franciakártyával römit vagy kanasztát stb., és különböző kvíz játékkártyákkal is játszhatunk.
Dominó
Sakk
Társasjátékok: pl. kocog és kidob, malom, Kérdezz! Felelek stb..
És ha valaki egyedül lakik...
kipróbálhatja a következőket:
- Kártyajátékok közül pl. a pasziánsz
- Puzzle
- Kártyavárépítés
- Vár készítése gyufaszálból
- IQ-tesztek
- Rejtvényfejtés/rejtvénykészítés
- Rajzolás
- Mandala-készítés
Forrás: WEBBeteg
Faar Ida, újságíró