Az online orvosi rendelés csak pótolja, de nem helyettesíti a személyes vizsgálatokat
Az online rendeléseknek köszönhetően az orvos és betege közötti kapcsolattartás megmaradhat, apróbb problémák vagy felmerülő kérdések esetén továbbra is segítséget lehet nyújtani. Nem árt azonban figyelembe venni, hogy a digitális rendelésnek is vannak korlátai. Az alábbiakban ezeket szedte össze Horváth Krisztina egészségügyi marketing szakértő.
A jelenlegi járványügyi helyzetben az orvos-beteg találkozók száma drasztikusan lecsökkent, gyakorlatilag csak sürgősségi esetben van lehetőség személyes ellátásra. Ezt az átmeneti időszakot azonban online rendelésekkel át lehet hidalni: ennek köszönhetően a páciensekkel való kapcsolattartás megmaradhat, és apróbb problémák vagy felmerülő kérdések esetén továbbra is segítséget lehet nekik nyújtani. Nem árt azonban figyelembe venni, hogy a digitális rendelésnek is vannak korlátai.
Hamis biztonságérzetet nyújthat
Hangsúlyozni kell, hogy az online rendelés nem helyettesíti a személyes ellátást. Kamerán keresztül nem mérhető fel teljes alapossággal a beteg állapota, ahogyan a fizikai vizsgálatokat sem helyettesíti az, hogy a páciens maga számol be állapotáról. Alapos kikérdezéssel és megfelelő szakmai gyakorlattal nagy valószínűséggel megállapítható az orvos számára, milyen problémával állunk szemben, azonban hamis biztonságérzetet nyújthat, ha a beteg azt gondolja, egy online találkozóval minden esetben kiválthatóak a szükséges vizsgálatok. Ha tünetei rosszabbodnak, jelentkezzen ismét, esetleg a veszélyhelyzet elmúltával egyeztessenek egy kontrollvizsgálatot.
A páciens nem orvos
Bár a mostani helyzetben a beteg az egyetlen, aki rendelkezik információkkal saját állapotáról, az orvosnak mégsem szabad teljes egészében az általa elmondottakra hagyatkozni. Nem biztos ugyanis, hogy a beteg képes megfelelő módon felvázolni panaszait. Miközben ilyen helyzetekben máskor rendelkezésre áll a személyes vizsgálat lehetősége, mellyel egyértelművé tehető a probléma, most előfordulhat, hogy csupán a „fáj”, „kellemetlen”, „valami nem az igazi” leírásokkal kell boldogulni. Az sem garantálható, hogy objektíven képes felmérni saját állapotát: attól függően például, milyen lelki állapotban van vagy milyen a tűrőképessége, akár fájdalmának mértékét is eltúlozhatja vagy éppen bagatellizálhatja.
Ha tehát a szakember úgy érzi, hogy az elmondottak alapján nem tudja megítélni a beteg valós állapotát, vagy azt érzi, hogy a páciens nem képes érdemi segítséget adni problémája feltérképezéséhez, és előfordulhat, hogy problémája nem tűr halasztást, akkor az online rendelés ellenére előfordulhat, hogy egy ellátóhely személyes felkeresésére lesz szükség.
Nem mindenki tudja igénybe venni
A páciensek nyilvánvalóan eltérő társadalmi háttérrel rendelkeznek, ezért az online rendelés nem mindenki számára elérhető. A virtuális világban való boldoguláshoz elengedhetetlen a megfelelő technikai felszereltség, amely a szegényebb társadalmi rétegek esetében egyáltalán nem természetes.
Ráadásul egy okostelefont, laptopot vagy tabletet kezelni is tudni kell, így ha a legalapvetőbb funkciókat esetleg ismerik is azok, akik ilyesmivel rendelkeznek, egyáltalán nem biztos, hogy egy applikációt vagy egy videotelefonáláshoz szükséges programot is képesek telepíteni. Az idősebb korosztály jelentős része például biztosan nem mozog otthonosan ebben a világban, így segítség nélkül ők sem tudnak majd élni ezzel a lehetőséggel. Az online konzultáció tehát hasznos segítség sokaknak, de a veszélyhelyzet elmúltával az orvosoknak különös figyelmet kell fordítaniuk azokra a betegeikre, akik ettől a lehetőségtől elesve hosszú időre ellátatlanul maradtak.
A felelősségvállalás kérdése
Mivel bizonyos esetekben csak fizikai vizsgálatot követően lehet teljes bizonyossággal megállapítani, mi a páciens problémája, illetve az sem garantált, hogy a konzultáción elhangzott javaslatokat minden beteg betartja, az ezekből eredő problémákért az orvos nem vállalhat felelősséget. Ezt azonban érdemes tisztázni, a későbbi félreértések megelőzése céljából. Hangsúlyozni kell, hogy ez a beszélgetés nem egyenértékű egy személyes szakorvosi vizsgálattal, illetve hogy a beszélgetés során nem felmérhető esetleges kockázatokkal kapcsolatban a konzulens orvos nem vállalhat felelősséget.
Szerző: Horváth Krisztina, az Első Egészségügyi Marketing vezetője, egészségügyi marketing szakértő, egyetemi előadó
A szerző korábbi írásai a WEBBetegen: