Jobban megy a munka az "Év kórházaiban”
Jobban megy a munka azokban az intézményekben, amelyeket a szavazók az "Év kórháza” díjjal tüntettek ki az elmúlt négy évben. A betegek és a hozzátartozók idén is megválaszthatják a legjobbat, a voksokat az év végéig várják a szervezők.
Az Év Kórháza program azzal a szándékkal indult el négy évvel ezelőtt, hogy tisztán lássák és láttassák a hazai kórházakat, a hazai egészségügyi ellátás színvonalát, és felhívják a figyelmet a pozitív példákra.
Kommunikációs készség és képtelenség |
Az orvostudományi karokon létezik ugyan az orvosi kommunikáció kifejlesztésére irányuló tárgy oktatása, ám magának a(z esetleg jelen lévő) készség képességgé való alakulásának nyomon követésére nincsenek megfelelő eszközök. Az oktatók egyre növekvő leterheltsége nem kedvez az ilyen irányú képzés bevezetésének, egyre kevesebbeknek futja arra is az idejéből, hogy a tárgyi tudás mellett az orvosi viselkedés korrekt módjára is felkészítse a hallgatókat. Gondolatok az orvos-beteg kapcsolatról |
Évről évre tízezrek vállalkoztak a véleménynyilvánításra, és a kapott adatok – bár szubjektív forrásból, a betegektől származnak – objektív rangsorolásra is alkalmasak – hangzott el az akciót beharangozó sajtótájékoztatón.
Az Év Kórháza szavazás honlapján, a www.azevkorhaza.hu-n, öt kategóriában lehet szavazni minden hazai, állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő kórházra és klinikára 2009. december 31-ig. A legjobbakat az orvos-szakmai ellátás, az ápoló- és szakszemélyzet, a kórházi infrastruktúra, az ellátás (elhelyezés, étkeztetés stb.), a környezet és a tisztaság szempontjából lehet értékelni.
A jövő év elején tartandó eredményhirdetésen az is kiderül, mely intézmény lesz a kategóriák legjobbjai közül az abszolút győztes, amely egy évig viselheti a megtisztelő Az Év Kórháza kitüntető címet.
Fontos szerep jut az orvos-beteg kommunikációnak
Dr. Pilling János, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet szakértője, az „Orvosi kommunikáció” című tankönyv szerkesztője kifejtette: a betegeknek az egészségügyi ellátással való elégedettségét jelentős mértékben meghatározza a velük való kommunikáció minősége.
A kommunikációs kapcsolat a beteg és az intézmény között már az orvossal, nővérrel való személyes találkozás előtt elkezdődik: a kórház honlapja, a telefonközpontos, a portás, az adminisztrátorok kommunikációs stílusa, az intézményi tájékoztató táblák, valamint az ajtókon, falakon elhelyezett tájékoztató anyagok egyaránt befolyásolói egy kórház megítélésének.
Az orvos kommunikációja nem csak a beteg elégedettsége, hanem a páciens együttműködési készsége, s így gyógyulása szempontjából is alapvető fontosságú.
(WEBBeteg - Szigeti Ildikó)