Szlovákia egészségügyi rendszere

szerző: Czibere Anikó, újságíró - WEBBeteg
megjelent:

A Magyarországon gyakran példaként emlegetett Szlovákia bizony néhány egészségügyi mutatóban, ha szorosan is, de mögénk került: a közel 5, 5 millió lakosú ország évente 1235 dollárt költ az egészségügyre évente, mi ennél egy kicsit többet, 1382-t.

A gyermekhalandóság tekintetében 1000 élve született szlovák kicsiből 8 nem éri meg az ötödik életévét (ez az érték meghaladja az Európai Unió átlagát), az USA-ban is ugyanez az arány, míg Magyarországon eggyel kevesebb.

A szlovákiai férfiak 63, a nők 69 egészségesen megélt évre számíthatnak, hazánkban ez a szám mindkét nem esetében eggyel kevesebb. A születéskor várható élettartam 2003-ban 70 (férfiak) és 78 év (hölgyek). Magyarországon az erősebb nem egy évvel kevesebbel számolhat.

Ők is, mi is a GDP 7 százalékát szánjuk az egészségügyre. Szlovákiában is a szív-és érrendszeri, keringési problémák, a légzőszervi daganatos megbetegedések vezetik a halálokok listáját. A vidéki lakosság egy százaléka nem jut hozzá az alapvető egészségügyi ellátásokhoz, Magyarországon nincs ilyen „hézag” a WHO kimutatásai alapján.

Fejenként tíz liter tiszta szesz évente

Az átlagos felnőtt szlovák állampolgár több mint tíz liter tiszta alkoholt fogyaszt egy évben, a hölgyek 20, a férfiak 41 százaléka dohányzik. Magyarországon ennél rosszabbak a mutatók: a nők 34, a férfiak majdnem fele rabja a cigarettának. Szlovákiában a társadalom előregedése jelenti az egyik legnagyobb problémát a több-biztosítós egészségügyi rendszer számára is.

Két állami és három magán biztosító. Egy reformtörvény 2004 óta lehetővé teszi a kiegészítő, önkéntes biztosítást: az egészségbiztosítást mindenkinek kötelező finanszírozni, de emellett egy kiegészítő pénztárba történő fizetés is lehetséges, s az itt felgyűlt pénzből a mindenki számára hozzáférhető szolgáltatásokat lehet egyénileg finanszírozni. A kötelező járulék jövedelemarányosan fizetendő, átlagosan 14 százalék, de van alsó és felső határa (a minimálbér, illetve az átlagbér háromszorosa után számolják ki ezeket).

Hová mennek az orvosok és ápolók?

Az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal (EEKH) legfrissebb adatai alapján tavaly összesen 1614 orvos és egészségügyi dolgozó kért hatósági bizonyítványt okleveleiről azért, hogy külföldön dolgozhasson: 887 orvos, 419 ápoló 158 fogorvos, 37 gyógyszerész, 7 szülésznő és 106 egyéb egészségügyi dolgozó.

2003. június 1-től került sor a biztosítottak hozzájárulásának – co-payment – bevezetésére, amelyek a következőkre terjed ki:

  • Kórházi tartózkodási díj: 20 korona (ugyanazon intézményben legfeljebb 21 napig)
  • Járóbeteg- és szakellátási vizitdíj (háziorvoshoz, gyermek háziorvoshoz és szakorvosokhoz fordulás esetén): 20 korona
  • Betegszállítás: kilométerenként 2 korona (nem sürgős esetben)
  • Receptfelírási díj: 20 korona
  • Ügyeleti orvoshoz fordulás: 60 korona

Mentességet kapnak: gyermekek 6 éves korig, veszélyeztetett terhes nők, krónikus- és elmebetegek. Ezen intézkedés hatására jelentősen csökkent az ügyeletek terheltsége, esett a gyógyszerfogyasztás.

Egészségügyi reformok sora

A háziorvosok magánpraxist folytatnak, ők jogosultak beutalókat kiállítani, azaz „kapuőri” szerepet töltenek be.

A 2004. évi törvény lehetővé teszi, hogy valamennyi szolgáltató, amely teljesíti a működés feltételeit (szakképzettség, felszerelés, szabadon vállalkozhasson az egészségügyben.

Alapvető változás a jóváhagyott törvény szerint, hogy a kórházak 51 százalékos állami tulajdonrész megtartása mellett részvénytárságokká alakulhatnak át, egy törvénymódosítás pedig lehetővé teszi a non-profit szervezeti forma választását is.

Hasznos praktikák orvosoknak

Felmérések szerint 15-18 másodpercig hallgatja az orvos a beteget anélkül, hogy félbeszakítaná. A betegnek tehát fel kell készülnie, hogy ez alatt mondja el a problémáját – jó, ha összeírja a kérdéseit. A kommunikációt itt is tanítani kell. Hasznos praktikák orvosoknak

A 2003-ban kezdődött reform azért indult el, mert nyilvánvalóvá vált, hogy a rendszer a régebbi formájában nem tartható fenn tovább: alulfinanszírozott, pazarló volt – kihasználatlan ágyakkal, indokolatlanul magas gyógyszerköltségekkel.

Ennek egyik lépcsője volt a lakossági hozzájárulás bevezetése. A reformot két tényező határozta meg: egyrészt az általános, mindenkire érvényes kötelező társadalombiztosítás megtartása, másrészt az addigi állami ellátás helyetti decentralizált biztosítási rendszer, amely több biztosítónak engedi át a finanszírozást, így a biztosításban a magántőke is helyet kap.

Ne halogassa az orvoshoz fordulást!

Az egészségügyet érheti sok kritika, ám ez nem változtat azon: az orvosok csak azokon tudnak segíteni, akik elmennek hozzájuk szűrésekre, illetve egy-egy panaszuk kivizsgáltatásával nem várnak hónapokat, éveket.

Fico kormánya 2006 szeptemberében megszüntette a 20 koronás vizit- és a kórházi ágyhasználati díjat, emellett leállt a kórházak részvénytársasággá alakítása, illetve privatizálása is.

2007. október 1-jétől jóváhagyták a receptdíj 20-ról 5 koronára történő csökkentését, és abban is változás történt, hogy a díjak teljes összege a gyógyszertárak bevételét gyarapítja.

A szabd orvosválasztás gyakorlata érvényes Szlovákiában is. További fejlesztések az egynapos sebészet fejlesztése és a kórházi ágyszámok csökkentése terén várható.

(WEBBeteg/Czibere Anikó)

Cikkajánló

Segítség