Orvos-beteg találkozások: ki hogyan emlékszik?
Az orvosi rendelőbe belépő betegek egyik leggyakoribb panasza a fejfájás, illetve ezen belül főként a migrén, ám orvos és beteg ezekre a találkozókra másképpen emlékszik - derítették ki egy amerikai kutatóintézet munkatársai.
Az amerikai National Headache Foundation megbízásából a Harris Interactive kutatóintézet munkatársai 533 háziorvost kérdeztek ki, akik hetenként öt-tíz migrénes beteggel találkoznak rendelőjükben, valamint interjút készítettek 1218 pácienssel, akiket arra kérte, hogy idézzék fel az orvosi rendelőben tett látogatásuk emlékét: mit kérdezett panaszaikkal kapcsolatban az orvos, hogyan függött össze a vizit okával.
A betegek évente átlagosan hat alkalommal voltak kezelőorvosuknál, tehát rendszeresen, ismételten találkoztak. A vizitek 70 százaléka a legkülönbözőbb orvosi gondok miatt történt, de a betegek 63 százaléka arról számolt be, hogy a migrénről akkor is szó esett, ha nem ez a panasz volt az orvos-beteg találkozás alapvető oka.
Másként emlékeznek beszélgetésük tartalmára
A doktorok úgy emlékeztek, hogy betegeik 78 százalékában tárgyaltak pácienseikkel arról, mikor veszik be a gyógyszereiket, míg a másik oldal tagjainak csak 18 százaléka mondta, hogy kezelőorvosuk erre a kérdésre is kíváncsi volt.
Az orvosok úgy emlékeztek, hogy betegeiktől 83 százalékban mindig megkérdezték: tapasztaltak-e bármilyen eseményt, fogyasztottak-e valamilyen ételt, italt, mely kiváltotta a migrénes rohamot. A betegek szerint ez a téma csak a vizitek 30 százalékában került szóba.
Abban is erősen eltért a doktorok és a betegek véleménye, hogy megbeszélték a recept nélkül kapható készítmények használatát. Az orvosok szerint ez a találkozások 67 százalékában előfordult, a betegek viszont úgy emlékeztek, hogy a doktor ezzel a kérdéssel csak a vizitek 17 százalékában foglalkozott.
Az Ön orvosa jó ember? |
Az orvosok munkáját egyaránt bírálják, illetve dicsérik pácienseik és azok hozzátartozói: a jó orvos-beteg kapcsolat csökkenti a beteg bizonytalanságát, segíti a páciens és a család tájékozottságát. |
(MTI)