MAOOSZ: A vadhajtásokat le kell vágni!
Maguk alatt vágják a fát a magánorvosok azzal, hogy felhívták a döntéshozók figyelmét a szektorban előforduló etikátlan reklámokra? A hirdetési anomáliákra való figyelemfelhívás ugyanis jelentősen csökkentheti a szektor szereplőinek marketinglehetőségeit. Dr. Kovács János szerint szó sincs erről, bármely szakma vadhajtásainak levágása a szakma érdeke is.
Nem csak a szakma, hanem a média is folyamatosan foglalkozik a Magyar Orvosi Kamara és a Magánorvosok Országos Szövetségének (MAOOSZ) nemrég tett bejelentésével, miszerint szigorúbb etikai szabályokat szeretnének a reklámlehetőségek tekintetében.
Lazább szabályok |
Az elmúlt évtized egyre liberálisabb gondolkodásmódja, a Versenyhivatal és az Európai Unió nyomása miatt 2006-ban megváltozott a Magyar Orvosi Kamara Etikai Kódexének hirdetési etikára vonatkozó szabályozása. A liberálisabb gondolkodásmód és kormányzás, az európai versenyszabályok túlzott átvétele mind-mind ellene volt egy kielégítő köztestületi reklámszabályozásnak. E tendencián felbuzdulva azonban a különböző magánegészségügyi tevékenységek egyre többször, az orvosi hivatáshoz egyre méltatlanabb módon és eszközökkel, sokszor valótlanságot súroló állításokkal, a betegek tudatlanságát és tájékozatlanságát kihasználva kerülnek reklámozásra. |
Mint korábban megírtuk, a két érdekképviseleti szervezet a közelmúltban levélben fordult az emberi erőforrások miniszteréhez, a Gazdasági Versenyhivatalhoz, valamint a Parlament Egészségügyi Bizottságához jogszabály-módosítás lehetőségét felvetve, szerintük ugyanis egyes magán egészségügyi ellátók mostani gyakorlata nemhogy etikátlan, hanem a fogyasztókra (vagyis jelen esetben a betegekre) nézve megtévesztő és veszélyes is lehet. Az érdekképviseletek azt szeretnék, hogy a fent említett jogalkotók vizsgálják felül a jelenlegi jogszabályi hátteret, valamint tegyenek javaslatot annak megnyugtató módosítására.
– A szóban forgó egészségügyi ellátást végző intézmények vezetői sokszor nem orvosok, de még csak nem is egészségügyi dolgozók, így velük szemben a Kamara sem tud fellépni. Ezek közül kerülnek ki időnként az elsősorban profitszerzés céljából létrejött vállalkozások, melyek a legvadabb reklámoktól sem riadnak vissza. Nem egy esetben láttunk bontott csirke mellett egészségügyi szolgáltatást reklámozni, buszokon esztétikai beavatkozásokat ajánlgatni, vagy olyan hirdetést, amely a beavatkozásról semmit nem árul el, csak azt, hogy az mennyire olcsó. Ez az akciós ár pedig sokszor olyannyira „akciós”, hogy tisztán látszik belőle, abból az összegből az anyagköltség sem telik ki. Ebben az esetben pedig a tisztességtelen reklámozás kérdésén túl az is felmerül, hogy akkor vajon milyen, és mennyire megbízható anyagokat, berendezéseket használnak fel? – sorolta a jelenlegi problémákat Dr. Kovács János, a MAOOSZ elnöke, hozzátéve: ha olyan olcsó az ár, hogy abból az anyagár sem (vagy csak silány minőségű) telik ki, felmerül annak kérdése is, hogy vajon ki (mennyire felkészült szakember) végzi a beavatkozást.
A betegeknek is változniuk kell
– A szakma és a betegek érdeke is, hogy ezeket a vadhajtásokat levágjuk, mindezeken túl egészségügyi beavatkozást ilyen módon hirdetni méltánytalan is. A páciensek egészségéről van szó, a nem megfelelő minőségben elvégzett beavatkozások miatt gyakrabban alakulnak ki szövődmények is. Mindenki szeret olcsón vásárolni, de jelen esetben ennek súlyos következményei, maradandó egészségkárosító hatásai is lehetnek - folytatta az elnök, aki elmondta, a legtöbb kifogásolható marketingeszköz a „kuponos oldalakon” található, ahol az olcsóságon kívül az is probléma, hogy a néhány napos akciókkal olyan gyors döntésre késztetik a vásárlót, hogy nem megfelelő informáltsága miatt ez a döntés sok esetben nem lesz megalapozott. – Az emberek szeretik az akciókat, éppen ezért nem csak jogszabályi változásokra, hanem a páciensek fejében is gondolkodásmódbeli változásra van szükség. Az egészségünk a legdrágább kincsünk, a gyanúsan olcsót mindig el kell kerülni, s ami a legfontosabb: nem az árról, hanem a beavatkozás mikéntjéről és az orvosról kell tájékozódni, aki a beavatkozást végezni fogja – tanácsolta dr. Kovács János.
Az érdekképviselők éppen ezért azt szeretnék elérni, hogy olyan szabályozás jöjjön létre, amely a reklámozást ugyan nem tiltja, ám csak releváns információk közzétételét engedélyezi az egészségügyi tárgyú hirdetésekben, mint például a beavatkozást végző orvos neve, rendelési ideje. – Mivel az orvos-beteg kapcsolat a leginkább kiszolgáltatott, s ezáltal a legnagyobb bizalmat igénylő viszony, a legjobb reklám a szájhagyomány. Természetesen nem mehetünk el amellett, hogy a 21. században élünk, így nem kérjük azt a szolgáltatóktól, hogy ne reklámozzanak, akár a közösségi portálokon is, ám azt elvárjuk, hogy az egészségügyi beavatkozásról szóljon a hirdetés – fogalmazott az érdekképviselő, hozzátéve: nem akarják eltörölni az árengedmények nyújtásának lehetőségét sem, ha azt kizárólag a szolgáltató helyen, egyedileg felajánlva lehet igénybe venni, például a régóta visszajáró betegeknek.
(WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró)