Tovább szigorodó etikai szabályok a gyógyszeriparban
Hatályba lépett a négy gyógyszergyártói Szövetség módosított Gyógyszer-kommunikációs Etikai Kódexe, melyet a betegek érdekeinek legmagasabb szintű védelme, valamint a gyógyszeripari szereplők önmagukkal szemben felállított, legszigorúbb szabályok megalkotása iránti igény hívott életre.
Magyar Gyógyszer |
A legtöbben nem gondolnak bele, hogy honnan származik az a gyógyszer, amit a patikában vesz. Pedig sokat közülük magyarországi gyárakban, magyar dolgozók készítenek azért, hogy minél hamarabb jobban érezzük magunkat, és meggyógyuljunk. Magyar Gyógyszer generációk óta. |
A hazai gyógyszeripar történetében 1990. óta az egyik legszélesebb összefogás példája az a 2012. február 29-i esemény, ahol a gyógyszeripari vállalatokat tömörítő legjelentősebb érdekképviseletek vezető tisztségviselői együttesen demonstrálták elkötelezettségüket az átlátható és etikus kereskedelemért, valamint a minden eddiginél hatékonyabb, hazai és nemzetközi viszonylatban is példa értékű önszabályozásért.
Az Etikai Kódexet korábban közösen aláíró MAGYOSZ-hoz és Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületéhez ekkor csatlakozott ugyanis a „Védettség” Oltóanyag és Immunbiológiai Termék Gyártók és Forgalmazók Egyesülete és a Generikus Gyógyszergyártók és Gyógyszerforgalmazók Magyarországi Érdekvédelmi Egyesülete is. Az ágazat együttes és határozott fellépése ebben a kiemelt jelentőségű kérdésben egyszerre szimbolizálja a gyógyszeripar egységét és elkötelezettségét.
Az Etikai Kódex minden tekintetben megfelel az európai szintű etikai elvárásoknak, és az egyik legkomplexebb, legtöbb területre kiterjedő ilyen szabálygyűjtemény. Kiegészíti a piaci gyakorlatot meghatározó jogszabályok szövegét, így azokkal együttesen ad átfogó útmutatást a gyógyszeriparban tevékenykedők és – tágabb értelemben – az egészségügyi szakemberek számára a jogszerű és etikus tevékenységekhez. (Azaz egy kereskedelmi gyakorlatnak egyidejűleg kell megfelelnie a Kódex és a vonatkozó jogszabályok által támasztott előírásoknak.)
A Kódex 2014. július 1-től érvényes módosítása egyrészt EFPIA (European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations) Kódex ajándékozással összefüggő szabályainak átvételét célozta meg. Másfelől olyan szabályokat is beiktat, melyek a Kódex felett őrködő, a szövetségek választott, e tisztségükben a tagvállalatoktól független képviselőiből álló 16 tagú Kommunikációs Etikai Bizottság és a testületet irányító független elnök munkáját segítik.
A négy gyártói Szövetség célja olyan közös etikai szabályok elfogadása és elfogadtatása, amik segítségével nemcsak az etikus gyógyszeripari promóciót támogathatják, de javítják az ipar külső megítélését is. Ezért tartják fontosnak, hogy a Kódexet, ill. annak módosítását valamennyi piaci szereplő ismerje, elsajátítsa, és beépítse mindennapi gyakorlatába. A négy Szövetség ebből a célból közös oktatást is szervez tagvállalataik részére.
(Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete)