Hogyan működik a mentőhelikopterben a defibrillátor?

MTI
megjelent:

A hirtelen szívhalál gyakran a szívkamra remegésével, fibrillációjával kezdődik, ezután következik be a szívmegállás. Ezért élet-halál kérdése, hogy a fibrillációt áramütéssel megszüntető műszer, a defibrillátor mentőautóban vagy helikopterben is megbízhatóan működjön.

A defibrillátorok áramütést végző része általában mindenütt jól működik, ha a készüléket bekapcsolják. Veszélyt csak az jelent, ha a műszer áramütést ad le, amikor arra nincsen szükség. Ennek megfelelően a defibrillátor bekapcsolás után is csak akkor lép működésbe, ha a szív valóban fibrillál.

Újraélesztés lépésről-lépésre

A segítőnek fel kell tudnia ismerni, milyen segítségre szorul a sérült személy.
Újraélesztés lépésről-lépésre>>

Ha a halálos szívritmuszavart sikerült az áramütéssel megállítani, és a szív ismét saját ritmusában elindul, a defibrillátort semmiféle gomb megnyomásával nem lehet újra működésbe hozni.

Újraélesztés közben a fekvő ember testére kapcsolt készülék hibátlanul fölismeri a fibrillációt, de kiderült, hogy a mentőautóban, gödrös úton rohanó kocsi rázkódását a műszerek egy része a szívritmus zavaraként értékeli, ez pedig veszélyes helyzetekhez vezethet.

Hogy működik járművökön a defibrillátor?

Hirtelen szívhalál

A hirtelen szívhalál gyakran kiszámíthatatlan: szívbetegeken illetve ismert szívbetegség nélkül is előfordulhat, az első tünetek jelentkezése és a halál között legfeljebb egy óra telik el.
A hirtelen szívhalálról >>

A helikopterek további problémát jelentettek. Koreai kutatók háromféle defibrillátort vizsgáltak. Figyelték a műszer érzékenységét és azt, hogy milyen biztonsággal veszi észre a fibrillációt, illetve nem érzékeli-e a jármű működését tévesen a szívritmus zavaraként. Álló helikopterben sem a vizsgálati bábu, sem a kísérleti állatként tanulmányozott sertés, illetve a mozdulatlanul fekvő, önkéntes vizsgálati személy esetén sem tévedett a készülék. In Csol Park és munkacsoportja a mentőautókhoz képest kevesebb rezgést érzékelt a vizsgálati bábukon a repülő helikopter fedélzetén. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a levegőben a helikopter simábban mozog, mint a rögös úton rohanó mentőautó.

A koreai kutatók hangsúlyozzák, hogy további mérésekre volna szükség nagyobb repülési magasságban és viharos időjárási viszonyok között is. Az eddigi adatok szerint a légi úton szállított betegek három-öt százalékában fordult elő útközben hirtelen szívhalál, és 18 százalékban volt szükség defibrillátor használatára. A kutatócsoport tanulmányát a Resuscitation közölte.

(MTI)

Cikkajánló

Láz, fájdalom?
Láz, fájdalom?

Csillapítsa tüneteit együtt, egyszerűen! (x)

A megfázás szövődményei
A megfázás szövődményei

Mik lehetnek ezek?

WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Ács Gábor, oxyológus †
WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos
WEBBeteg - Dr. Ács Gábor, oxyológus †

Segítség

Orvos válaszol

orvos válaszol piktogram
Dr. Szabó Zsuzsanna

Dr. Szabó Zsuzsanna

Rovatvezető, WEBBeteg vezető orvos szakértő

Orvoskereső

orvoskereső piktogram

Dr. Botos Péter

Belgyógyász, Kardiológus, Oxiológus

Eger