Szófogadatlan vagy csak nem hallja?
A szülők és a pedagógusok számára különösen fontos felismerni azt, ha egy gyermek viselkedésének háttérben halláskárosodás állhat. A halláscsökkenés megnehezíti a gyermek kommunikációját, előfordulhat, hogy nem érti a szülő kéréseit, utasításait,így szófogadatlan gyermek benyomását kelti.
Az újszülöttek hallásvizsgálata Magyarországon vezető egészségügyi intézményekben egyre jobban megszervezett. Az újszülötteket otoakusztikus emissziós módszerrel, ill. bizonyos helyeken hagyományos módszerekkel kötelező szűrni. Itt már a legtöbb esetben kiderül, hogy az újszülötteknél van-e valamilyen halláskárosodás és amennyiben ilyet találnak, további részletes audiológiai vizsgálaton esnek át a károsodottak.
Mindemellett, ha valamilyen oknál fogva a csecsemőknél a szülők halláskárosodásra utaló jeleket találnak, a hazai fül-orr-gégészeti osztályokon a legtöbb helyen megvannak azok a lehetőségek, hogy a részletes hallásra vonatkozó vizsgálatokat elvégezzék.
Amennyiben a gyerekeknek mégis beszédfejlődési zavara alakulna ki, mindenképpen szükséges és érdemes a halláscsökkenéssel kapcsolatos vizsgálatokat elvégezni, mert előfordulhatnak olyan pszichés fejlődési zavarok (autizmus), melyek nem a hallásra, hanem egyéb más, a beszéd fejlődés kialakulására hatással lehetnek.
Már óvodáskorban felfedezhető a halláscsökkenés
Hogyan kerüljük el a nem kívánt hangokat? |
Sajnos napjainkra általánossá váló zajszennyezés, a zajos környezet a fülzúgás kialakulásának alapvető rizikófaktora. Emiatt a megelőzés elsősorban a zajkárosodás kiküszöbölését jelenti, munkahelyeken megfelelő zajvédelmi eszközök használatát, illetve otthoni környezetünk zajainak lehetőség szerinti minimalizálását. Az egészséges életmód, a középfül- és a felső légutak gyulladásainak elkerülése szintén a megelőzés eszköze lehet. |
Óvodáskorban már rendszerint kiderülnek a halláscsökkenés, ill. a beszédfejlődés zavarai, ezért ilyenkor csak nagyon elhanyagolt esetekben szükséges a hallásvizsgálat. Ez elsősorban a belsőfül, ill. magasabb agyi centrumok károsodását jelenti.
Az aktuálisan, az elsősorban orrmandula túltengéssel kapcsolatos vezetéses típusú halláscsökkenések (tuba funkciós zavarok) kiszűrését mindenképpen érdemes elvégezni, hiszen előfordulhat, hogy a szülők tévesen ítélik meg a halláscsökkenést és figyelmetlenségnek, esetleg más a gyermek viselkedési zavarainak ítélik meg.
Ritka esetben előfordulhat az, hogy a szülők csak iskolaérett korban figyelnek föl a fent említett tünetekre. Ilyenkor feltétlenül érdemes audiológiai vizsgálatot, ill. tympanometriai vizsgálatot elvégezni annak kiderítése érdekében, hogy tubafunkciós zavarról van-e szó, amely un. serosus otitist okoz, vagy esetleg fel nem ismert un. percepciós típusú halláscsökkenés áll-e fenn. Ennek elkülönítése speciális audiológus szakember, ill. jól felkészült audiológiai centrumok feladata.
Ha később derül ki a halláscsökkenés
Iskoláskorban már a gyermek kommunikatív, ezért jól kooperáló gyermekeknél elvégezhető a küszöbvizsgálat, ill. az objektív hallásvizsgálatok bizonyos része. Amennyiben a gyermek nem kooperál megfelelően, lehetőség van játék audiometriával eldönteni a halláscsökkenés fennállását.
A magasabb agyi halláscentrumok vizsgálata (BERA, otoakusztikus emisszió) objektív hallásvizsgálati módszerekkel történnek, ezeket altatásban lehet elvégezni.
A gyermekek halláscsökkenését jelezheti a gyermek figyelmetlensége, nem figyel a szülők kérdéseire, kéréseire, nyitott szájjal alszik, ?bamba" arckifejezése van. Beszédkészség és beszédérthetőség zavarai is jelentkezhetnek, esetleg gyakran van középfül gyulladása, illetve orrmelléküreg-gyulladása. Ezek az esetleg mellékesnek tünő tünetek felhívhatják a figyelmet a halláscsökkenésre.