A beszédhibák kialakulásának okai
A beszéd az ember csodálatos adománya, kiváltsága. Természetesnek vesszük, hogy beszélünk egymással, olykor észre sem vesszük: bizony hibák, zökkenők is előfordulnak beszédünkben. Még talán neheztelnének is egyesek, ha erre figyelmeztetnék őket. Pedig a jókor, időben elhangzó figyelmeztetés nem hiábavaló.
Szakemberek naponta szembesülnek vele, hogy milyen sok a beszédhibás, pösze, orrhangzós, hadaró, dadogó, makogó közöttünk. Amikor a kisgyerek első szavait próbálgatja formálni, gyakran mondjuk: „milyen aranyosan selypít”. Némelyik szülő az évek múlásával is úgy gondolja, hogy jól áll a gyereknek a pöszeség. Amikor óvodába kerül, kezd zavaró lenni a hibás beszéd, és ha iskolakezdésre nem javul, akkor bizony kezdődnek a bajok.
Ha nem kezelik a beszédhibát, az súlyos következményekkel járhat
Gyermekünk szókincsének fejlődése |
A gyermekek fejlődése születésüktől kezdődően összetett folyamat, amely részben a mozgásfejlődésből(ezen belül is a nagy- és a finom mozgások fejlődéséből), a nyelvi, a kognitív (gondolkodásmódbeli) és a pszichoszociális fejlődésből áll. A legtöbb szakkönyv a gyermekkori fejlődést részeire bontja, természetesen ezek egy időben, egymásra épülve mennek végbe. |
- A beszédhibák gyakoribbak és többfélék, mint azt az átlagember gondolja, észleli, mert ezek a zavarok nem mindig tűnnek fel azonnal. Egy beszédszűrés alkalmával viszont kiderülnek, és ha nem kezelik, egyre súlyosabb következményekkel járnak. Igaz, azt szoktuk mondani, hogy a beszédhiba nem fáj, ennek következtében sokan nem is veszik komolyan, holott ha elkerülhetők, megszüntethetők, minél hamarabb el kell kezdeni szakember segítségével a beszédjavítást - hangsúlyozza Lajos Péter, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Karának tanszékvezető tanára.
- A leggyakoribb gyermekkori beszédhiba a pöszeség, amely kezelés nélkül akár tanulási nehézséget is okoz, ezért fontos a terápiája iskolakezdés előtt. A beszédfolyamatossági hibák, a már említett dadogás, hadarás, ha végigkísérnek valakit egy életen át, nagymértékben gátolják a társadalmi integrációt is.
A gyerekek szókincse csökken, nehezebben fejezik ki magukat
A király beszéde orvosi szemszögből |
Vérző olaj, Aviátor, Egy csodálatos elme, Forrest Gump, Esőember, Love Story. Mi a közös ezekben a filmekben? Valamennyien Oscar-díjas vagy Oscar-díjra jelölt alkotások, de most nem erre gondoltunk. Alkoholizmus és süketség, kényszerbetegség, skizofrénia, autizmus, leukémia. E filmek mindegyikében a főszereplők valamilyen mentális vagy szervi problémájának, betegségének hatására formálódik a cselekmény, változik emberek sorsa, jelleme, élete. |
- A beszédhibák gyakori elődfordulása - szakemberek szerint - összefügg a képi világ felé fordulással, azzal, hogy nagymértékben gyengült a gyerekek szókincse. Ma nem divat otthon mondókákat, rigmusokat ismételgetni a kisgyerekkel, a mesemondás, versolvasás sem általános családi program, hiszen a felmérések szerint mindössze hét perc jut naponta a gyerekre a dolgozó szülők körében. De a gyerekek egymással sem beszélnek sokat, mint ahogy az iskolában sem. Inkább a számítógép előtt töltik az időt. Megdöbbentő felmérés, miszerint egy gimnáziumi tanuló hetenként mindössze hat percet beszél a tanórákon. Ilyen körülmények között nem is gazdagodhat, nem is bővülhet a szókincsük. Pedig a gyerek, főként kicsi korban "issza" a környezetében elhangzó szavakat, és hétéves korára akár nyolc-tízezer szót is megismerhet. Akinek gazdag a szókincse, az sokkal fogékonyabb a világ megismerésére, és választékosabban képes kifejezni gondolatait is.
- A tanintézetek gyakori módszerváltozásai sem tettek jót, sem a beszédnek, sem pedig az írás és olvasás tanulásának. Az elhanyagolt szótagolás, a képi olvasás, a beszéd- és értelemgyakorlatok eltörlése, a kevés verbális megnyilvánulási lehetőség beszéd-, valamint írás- és olvasási zavarokban mutatkozik meg. Pedig egyik híres olvasáskutatónk szerint: "az olvasás, az írás, a beszéd, a gondolkodás egymás szinonimái. Az olvasás belső párbeszéd is."
A hangszalagbénulás |
A hangszalag bénulások elnevezése kissé félrevezető. Valójában a gége izomzatának különböző eredetű bénulásairól van szó, melyeknek eredménye a gége mozgásainak zavara. |
- Ez így van, és egyre több gyereknek van szüksége logopédus segítségére a 3-18 éves korosztályban. A logopédus, aki a beszédállapot felmérésétől a beszédhibák felfedezésén át kijavításukig munkálkodik, ma keresett szakember - erősíti meg Lajos Péter.
- Keresett, hiszen óvodában, iskolában, fogyatékosok intézményeiben, valamint felnőttek körében is egyre több munkájuk akad, egyre nagyobb igény van irántuk. De vajon a keresettség egyenes arányban van-e a megbecsüléssel?
Egyre nagyobb szükség van logopédusokra
Stroke |
Milyen kérdések merülnek fel a hozzátartozókban szerettük stroke-ja után? Mit érdemes tudni az agyvérzés utáni terápiáról és a várható javulás mértékéről? Hogyan tudnak segíteni a hozzátartozók? |
- Magyarországon 100 éve indult logopédusképzés a gyógypedagógia részeként. A 2006-os év nagy változást hozott, ekkor kezdődött a reformképzés, amelyet bolognai folyamatként is emlegetnek a szakmában: a korábban egységes képzést, amelyben a logopédus a hallás-, látás- és mozgássérültekkel kapcsolatos tudnivalókat is megtanulta, most 3,5 éves elméleti képzés és féléves gyakorlat váltotta fel, ami után mindenki "csak" logopédus lesz, aki ezt a szakot választotta. Az országban 1500-2000 logopédus dolgozik, ami uniós viszonylatban sem rossz arány, bár többségében a fővárosra korlátozódik működési területük. Vidéken, főként kistelepüléseken nehezebb "hozzájutni" beszédjavító foglalkozáshoz. A 2004-2005-ös tanévben 50 228 beszédhibás gyerekkel foglalkoztak logopédusok, akik valójában többirányú feladatot látnak el, pedagógusi és egészségügyi tevékenységet is. Egyre nagyobb szükség van a klinikai esetek korrigálására, főként a felnőttkori, időskori betegségek - például a stroke - következtében előforduló beszédhibák javítására. Ez sajátos helyzet, ugyanis képzésük jelenleg a 3-18 éves korosztályra korlátozódik. Régen volt terapeutaképzés is, amely most hiánycikknek számít. A beszédjavítást alapellátásként, családorvosi beutalással és tb finanszírozással kellene végezni, hiszen valójában egyfajta rehabilitációról van szó.
- Ez valóban így van. Még azt is hozzátehetnénk, hogy ez a feladat szoros csapatmunkát igényel, amelyben pedagógusnak, védőnőnek, orvosnak is szerepe van a logopédus mellett. Ugyanis a beszédhibák, a beszédkészség elvesztése sok esetben klinikai kórképre utal, és ha nem alkalmaznak kellő időben megfelelő terápiát, mindenképpen romlik a beszédhibával élő esélye. Tehát a gyorsan korrigálható "szépség beszédhibától" a betegségként is felfogható, gyakran maradandó károsodást okozó beszédkészség elvesztéséig igen széles a skála.
Ahogy Lajos Péter elmondja, most éppen azért lobbiznak, hogy egységes képzést kapjanak a logopédusok, az április 9-én tartandó konferenciájukon - melynek témája: Mozgásban a beszéd - is erre hívják fel majd a figyelmet. A 3 plusz 2-es mesterszakképzést uniós pályázat segítségével akarják megvalósítani.
- A figyelemfelkeltés ebben a témakörben is rendkívül fontos - magyarázza a tanszékvezető, majd hozzáteszi: - Egy közelmúltban bemutatott sikerfilm, A király beszéde üzenetével többet segített a szakmának, mint amit mi évtizedek alatt el tudtunk érni. Az üzenet lényege: a király sem engedheti meg magának, hogy beszédhibával álljon népe elé, de erős elhatározással, önfegyelemmel és szakmai segítséggel a legdurvább beszédhiba is korrigálható.
(MTI - Press)