A Pető-módszer - Mit takar a konduktív nevelés?
A konduktív nevelés a neurorehabilitáció pedagógiai módszere, és ebben rejlik a zseniális módszer kettőssége és eredetisége. Miközben az értelmi- és mozgásszervi fogyatékosságban szenvedő gyermekek kezeléséről beszélünk, ami általában orvosi (Katona Ferenc módszere) és gyógytornászi (Dévény Anna-módszer) kompetencia, a konduktív nevelés módszertana elsősorban gyógypedagógiai kompetencia.
Évforduló |
1967. szeptember 11-én hunyt el az orvos-pedagógus, a konduktív mozgásterápiai képzés megteremtője, Pető András. |
A konduktív nevelés az orvos-pedagógus Pető András (1893-1967) szellemi hagyatéka, aki azt tűzte ki céljául, hogy a fogyatékkal élő gyermek, miután a rehabilitációt végző orvosok és gyógytornászok lehetőségei kimerültek, megtanuljon önállóan élni, önmagát ellátni, tanulni, dolgozni, családot alapítani és másokról gondoskodni!
A fogyatékossággal született gyermekek érdekében fontos a következőket megérteni:
Pető András |
|
-
A központi idegrendszer veleszületett sérülései nem mindig láthatóak a szülők, de még a gyermekorvos számára sem - ezért fontos minden csecsemő fejlődésneurológiai vizsgálatát elvégeztetni az első 7 hónapban, mert hozzáértő szakember ekkor észreveheti a kóros irányban megindult agyfejlődést. Az első 7 hónapban megkezdett megfelelő kezeléssel kivédhető a bénulások kialakulása!
-
Az első 7 hónapban felfedezett agyi fejlődési rendellenességek kezelését fejlődésneurológus irányítása alatt maga az anya végzi, speciális neurohabilitációs terápiával (Katona-féle módszer). Országszerte sok városban működő Korai Fejlesztő Centrumokban szakemberek segítik a szülőket. A Katona Ferenc által felfedezett neurohabilitációs kezelést legkésőbb 7 hónaposan érdemes elkezdeni, és addig folytatni, ameddig a gyermek járóképessé válik.
-
A 7 hónapos kor után diagnosztizált mozgásszervi fogyatékosság kezelését gyógytornászok vállalják, de ilyenkor már érdemes igényelni a konduktív nevelés elkezdését! Az iskoláskorú mozgáskorlátozott gyermek esetében a gyógytornától javulás már nem remélhető, ekkor feltétlenül javasolt a konduktív képzés elkezdése.
Ez is érdekelheti Milyen jelek utalhatnak a csecsemőkori agykárosodásra?
A konduktív pedagógia lényege
Mint nevelési módszer a konduktív pedagógia minden korábban létező fejlesztő pedagógiához képest lényeges előrelépést, teljesen más mentalitást jelent. A konduktorok nem elfogadják a gyermek fogyatékosságát, és mint egy sajátos Taigetoszon passzív gyógytornával asszisztálnak a fokozatos leépüléséhez, hanem a lesajnálás helyett oktatják, önellátásra és szakmára képzik az érintetteket.
A módszer bizonyította az elmúlt több mint 60 év alatt, hogy még a legsúlyosabb állapot mellett is javul az agyfejlődésükben károsodott gyermekek állapota, és ami a legfontosabb, alkalmassá válnak az önálló életvitelre.
Pető András, aki orvosként pedagógiai alapokra helyezte az idegrendszeri eredetű sérülések következményeinek a kezelését, holisztikus gondolkodásmódjának köszönhetően az érzékelés (látás, hallás, tapintás), valamint a mozgás és kommunikáció (beszéd) zavarát nem különböző helyeken dolgozó, különböző szakemberekre bízta (gyógytornász, logopédus, fizioterapeuta), hanem egyetlen szakemberre, a konduktor-pedagógusra. Ezt a foglalkozást Pető András találta fel, és körvonalazta a szakmai kompetenciáit, valamint létrehozott egy konduktorokat képző főiskolát is.
A konduktív pedagógia elve, hogy az agysérüléssel született ember is fejleszthető, tanítható. Sohasem tekinti véglegesnek az adott állapotot, és a tanuláson keresztül éri el a mozgásteljesítmény javítását. Megkönnyíti a mozgásában korlátozott gyermekek és szüleik mindennapjait, tanítja és beintegrálja gondozottjait a társadalomba, segíti az elhelyezkedésüket a munkaerő-piacon.
Forrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Dr. Kerekes Éva, neurológus, gyermekneurológus