A diszleksziás angolok és kínaiak agya eltér
Kínai és angol nyelvű diszlexiásoknak másként tér el az idegrendszerük a normálistól, állapították meg kínai és amerikai kutatók. Vagyis a két kultúrában nem azonos agyi zavar okozza az olvasási rendellenességet.
A Hongkongi Egyetem, a Pekingi Műegyetem és a Pittsburgh-i Egyetem közös kutatása keretében agyi felvételeket is készítettek kínai és angol anyanyelvű diszlexiás iskolás gyerekekről. Kiderült, hogy az agy olvasásközpontjának eltérő területein voltak funkcionális rendellenességek a kínaiaknál, mint az angoloknál. Ráadásul a kínai tanulóknál az olvasási központ kérdéses területén kevesebb volt a szürkeállomány is, de ugyanezt az angol nyelvűeknél nem tapasztalták.
Másfelől a kínai diszlexiás gyerekeknél hiányoztak más agyi eltérések, amelyek viszont megvannak az angol nyelvűeknél. A tudósok a különbséget azzal magyarázzák, hogy az angol írás betűkből áll, a kínai viszont piktografikus, így az angol és a kínai szöveg olvasásában az agy más-más központjai vesznek részt.
Viszont a kutatókat meglepte, hogy a kínai és az angol anyanyelvű iskolások agyában máshol tapasztalható a szürke állomány hiánya, mert ennek az eddigi feltételezések szerint genetikai okai vannak. Ezek szerint a két kultúrában a diszlexiának eltérőek a genetikai okai.
Az összehasonlító vizsgálatokról a Proceedings of the National Academy of Sciences című amerikai akadémiai kiadványban jelenik meg beszámoló.
(FH)