Vak beteg az orvosnál: kommunikáció, empátia, apró praktikák
Bemegy a vak az orvosi rendelőbe. Nos, nem egy viccet fogok elmesélni. A téma komoly, bár természetesnek kellene kezelni, mint ahogy a WEBBeteg által megkérdezett vak férfi is hangsúlyozta: egy állapot a vakság, amely járhat némi kellemetlenséggel egy olyan világban, ahol hívórendszerek, monitorok tájékoztatják a betegeket. Sokat segíthet egy kedves szó, amelyre különösen szükségük van a látássérülteknek is.
Kroll Zsuzsanna, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége érdekvédelmi vezetője a WEBBetegnek elmondta, hogy a látóknak természetes és roppant egyszerű a hívórendszer használata, de egy vak - amennyiben első alkalommal jár a rendelőben - nem tudja, hol található az automata, melyik gombot kell megnyomnia, melyik rendelőbe kell majd mennie, hová tud leülni, mire kell még figyelnie. Segítség nélkül nem boldogul, meg kell kérnie egy másik beteget, hogy figyelje a számokat, szóljon neki, ha ő következik, kísérje el az ajtóig. És még csak azután következik a kivizsgálás, amely az orvos és az asszisztencia segítsége nélkül igen sok akadályt tartogat.
Az orvosok többsége nincs felkészülve a vak beteg érkezésére, nem tudják, hogyan kezeljék a helyzetet - hangsúlyozza Kroll Zsuzsanna. Ez nem feltétlenül az egészségügyben dolgozók hibája, de sokat tanulhatnának. Fontos a kommunikáció, az empátia, az apró praktikák tárháza. Ezeket el lehet sajátítani egy nap alatt egy, a szövetség által szervezet tréningen.
Elgondolkodtató, de egészségügyi dolgozóknak még soha nem tartottak ilyen képzést, mert nem volt rá igény.
Az egyik nagy áruházlánc megkérte a szövetséget, hogy helyzetgyakorlatokkal fűszerezve avassák be a dolgozókat, hogyan kell kezelni egy vak vásárlót, például, hogyan segítsék a szőnyegválasztást. Szituációs játékokat szerveztek, bekötött szemmel mentek végig az áruházban, akadályokat kerülgettek, kiderült, mennyi minden nehezíti egy látássérült útját.
Ilyen is van: akadálymentes tájékoztató |
Az Országos Gyógyszerészeti Intézet egy olyan szolgáltatást indított internetes, illetve telefonos elérhetőséggel, ahol a látássérültek tájékoztatást kaphatnak a gyógyszeres dobozokban található betegtájékoztatókról. A teljesen vakbarát internetes felületen beírhatjuk az adott készítmény nevét, hatóanyagait, törzsszámát, kiszerelését. A képernyő alján található hivatkozásra kattintva elolvashatjuk a készítményekről szóló betegtájékoztatót. A telefonos szolgáltatás esetén csak be kell mondani a gyógyszer nevét, majd meghallgathatjuk a készítményről szóló leírást. |
Az érdekvédelmi vezető elmondta azt is, hogy meg kellene ismertetni a látókkal, hogy milyen egy vak ember „szemszögéből” egy orvosi látogatás, nem az elrettentés a cél, hanem, hogy mindenki felismerje, hogy ha kiesik a vizuális információ, mi marad még, miből építkezhetünk? A tapintás például nagyon fontos eszköze a látássérült embernek.
Arra a kérdésre, hogy a vak beteget elkísérhetjük-e a rendelőbe, Kroll Zsuzsanna elmondta, hogy ezt mindig a segített személy döntse el, ha igényli, könnyebb a kommunikáció az orvossal, előfordulhat azonban, hogy a szemkontaktus ösztönös felvétele miatt az orvos általában a látó kísérőhöz beszél, őt tájékoztatja azokról, amikről vak betegét kellene informálnia. Ezt tanácsos elkerülni, tehát a kísérő valóban csak segítőként legyen jelen, míg a látássérült - főként, ha felnőtt -, egyenrangú félként kezelendő - teszi hozzá az érdekvédelmi vezető.
Dr. Hertelendy László háziorvos ezzel kapcsolatban hozzáfűzte: ha azt szeretné a beteg, hogy bent maradjon a kísérője a rendelőben, megteheti, erről ő dönt, mi orvosok mindenben segítjük, ha igényli. A vak páciensek általában feltalálják magukat - tette hozzá az orvos.
A fehér bot előnye
Rózsa Dezső születése óta küzd látásproblémákkal, évek óta fehér bottal közlekedik. Szerinte a fehér bot nem csak stigma, hanem jelzés is a látóknak, ő tudatosan használja az utcán és a közintézményekben. Egyedül közlekedik, egy telefonközpontban dolgozik 23 éve.
Szerencsére, amikor meglátják, hogy fehér bottal érkezik az orvosi rendelőbe, azonnal segítséget kap, nincs rossz tapasztalata, de megosztott velünk néhány íratlan szabályt, amelyre figyelnünk kellene, nekünk, látóknak.
Amikor segíteni szeretnénk, először kérdezzük meg, hogy valójában szükséges-e, közben pedig mindenképpen érintsük meg a vállát, hogy tudja, hozzá szóltunk. Amennyiben elfogadja a segítségünket, ne a botot tartó kezét fogjuk meg, pláne ne rángassuk. Számára a bot a legfontosabb tájékozódási eszköz. A vállát fogjuk meg, és úgy vezessük oda a sorszámot osztó automatához, majd a székhez. Számára az a legbiztonságosabb, ha belénk karolhat, ezt ne vegyünk tolakodásnak.
Mindig hangosan jelezzük, ha lépcső vagy bármilyen akadály következik, tudja ő is, miért fordultunk jobbra vagy balra. Amikor ülőhellyel kínáljuk, segítsünk megérinteni a szék támláját, ezzel érzékeltetjük vele, hova kell ülnie. Hasznos lehet elmesélni neki, mit, hol talál, például 3 óránál találja a kávéautomatát, szemben van a rendelő, ami 12 órának felel meg, balra, azaz 9 óránál található a mosdó. És még egy hasznos tanács, mindig felé fordulva és érthetően beszéljünk hozzá.
(WEBBeteg - Tóth András, újságíró)