Ami a női szívről nem maradhat titokban
Nem csak a férfiak, hanem a nők többsége is valamilyen szív- és érrendszeri betegségben fejezi be az életét. A statisztika szerint 2005-ben 17,5 millió ember halt meg szívrohamban vagy szélütésben, felerészben nők.
"Ez nem csak szép piros ruha. Ez vörös riadó!". Így hangzik a Szív Világszövetség jelmondata ahhoz a világméretű mozgalomhoz, amivel szeretnék az embereket ráébreszteni, hogy nem csak a férfiak, hanem a nők többsége is valamilyen szív- és érrendszeri betegségben fejezi be az életét. A statisztika szerint 2005-ben 17,5 millió ember halt meg szívrohamban vagy szélütésben, felerészben nők.
A valóság az, hogy a magas vérnyomással kapcsolatos agyi érkatasztrófák, a szívinfarktus okozta tragédiák következtében ma már valamennyi földrészen több nő veszti életét, mint a rosszindulatú daganatok, az AIDS, a malária és a tuberkulózis miatt együttesen.
A mozgalom célja, hogy fölhívja az emberek figyelmét arra a gyakran elfelejtett, vagy nem ismert igazságra, hogy a mai világban a fontos közegészségügyi tennivaló a nők egészségének védelme lenne a szív- és érbetegségek ellen.
Nem veszik komolyan a női panaszokat az orvosok
Ráadásul a hölgyek szívpanaszait az orvosok sem veszik olyan komolyan, mint a férfiakét. Kiderült például, hogy a szívroham miatt kórházba kerülő amerikai asszonyok ritkábban kapják meg mindazt a korszerű kezelést, beavatkozást, amit az erősebb nem tagjai esetében a szívgyógyászok azonnal alkalmaznak.
Meghökkentő fölismerés az is, hogy a szívrohamra jellemző mellkasi fájdalom, rosszullét megjelenésekor a nők lényegesen később hívják a rohammentőt, mint a férfiak. Az "Öltözz pirosba" mozgalmat az Amerikai Szív Szövetség indította el, a Szív Világszövetség pedig valamennyi tagországába igyekszik eljuttatni ezt a kezdeményezést.
Az Egyesült Államokban február 6-án nem csak a támogatásukat jelző hölgyek öltenek piros ruhát, hanem ilyen színbe borul a Washington Emlékmű, New Yorkban az Empire State Building, vagy a turista látványosság, a Niagara vízesés is.
A most kezdődő programot öt évre tervezték. A cél az, hogy az emberek megismerjék, milyen életmódbeli változtatásokkal, életvitellel tudják megelőzni a szívbetegségek, az érkatasztrófák bekövetkezését, hogyan lehet a kockázatot csökkenteni.
Rizikófaktorok és figyelemfelkeltő kampány
Az egyes rizikófaktorok jelentőségét, a beavatkozások lehetőségeit az amerikai média részletesen ismerteti.
A dohányzás a koszorúérbetegség egyik kockázati tényezője, de ez a fiatal amerikai nők szempontjából mind elhanyagolhatóbb szempont: az USA területén a dohányzás gyakorisága jelentősen csökkent, a munkahelyek a válságos időben elsőként a cigarettázókat bocsátják el, illetve a füstölő fiatalokat föl sem veszik a gyárba, hivatalba.
Nem megkülönböztetés, csak egyszerű számítás: a dohányosok gyakrabban betegek és többször hiányoznak a munkahelyről. A magyar helyzet sokkal rosszabb: nálunk több fiatal lány kezd el dohányozni, mint fiú. A vérzsírok csökkentése - szükség esetén gyógyszerrel - ugyancsak fontos megelőzési mód. Mind többen térnek át az egészségesebb étkezésre, a kevés telített zsír, s több többszörösen telítetlen olaj fogyasztására, a hetenként legalább kétszeri halevésre.
Ehhez a témához tartozik a testsúly kérdése is: sok hölgy küszködik súlytöbblettel, a tengerentúlon és földrészünkön is. A legújabb statisztika szerint például minden ötödik bécsi fiatal túlsúlyos.
Fagerström nikotinfüggőségi teszt |
Azt állítja, nem dohányzik? Csak alkalomadtán, netán szórakozó helyen gyújt rá? Most megtudhatja, hogy csak álltatja magát, és komoly nikotinfüggőségben szenved, vagy tényleg le tudja tenni a cigarettát. Nikotinfüggőségi tesztünk |
"Öltözz pirosba"
A magas vérnyomás megfelelő kezelése, az esetleges cukorbaj egyensúlyban tartása ugyancsak fontos és az "Öltözz pirosba" szóróanyagai erre is felhívják a figyelmet. A kommunikációhoz még egy rendkívül hatásos módszert találtak: a divat, a sztárkultusz felhasználását.
A Szív Világszövetség egyik szövetségese a kozmetikai világhatalom, az Elizabeth Arden cég lett. Az Arden birodalom bizonyos szépészeti cikkeinek bevételéből támogatja húsznál is több országban a helyi mozgalom rendezvényét. Külön rúzst terveztek a népszerűsítésére.
Az Arden cég és az egész mozgalom szóvivője világsztár: a plakátokon az Oscar-díjas színésznő, Catherina Zeta-Jones látható, aki gallérján viseli a kis piros ruhát ábrázoló jelvényt.
Tavaly New York legelegánsabb bálját is a mozgalomnak szentelték: mindenki jelen volt, aki az USA területén számított, az eseményt az akkori elnök felesége, Laura és lánya, Barbara Bush nyitotta meg.
A világ leghíresebb tervezőinek piros ruháit nem divatmodellek, hanem a ruhaköltemények tulajdonosai mutatták be. Catherina Zeta-Jones fényképének szélén pedig ott a figyelmeztetés:"Szívbetegség és agyi katasztrófa a nők első számú ellensége".
(MTI/WEBBeteg)