10 és 12 éves unokák miért képtelenek rajzot készíteni
Tisztelt Kerekes Éva doktornő! A gyerek járt óvodába! Mégse vették észre az óvónénik, hogy semmit nem tud lerajzolni! Még egy négyzetes házikót se! Képtelen rajzolni, egy 3-4 éves gyerek szintjén van. (hogy mi miért nem vettük észre? Bírósághoz fordult a férjem, a nagyapa, hogy ítéljék meg a láthatást, mert az anya nagyon ellenséges volt!) Az anya rokkantnyugdíjas. Elmeszakértői vélemény: születésétől fogva enyhén szellemi fogyatékos, ezért részleges gondnokság alá helyezést rendeltek el. (Ezt is most tudtuk meg!) Én lettem (végre közös megegyezés alapján) a gondnoka 2014. szeptember 25-e óta. A gyerek a férjem unokája. Mi csak 21 éve vagyunk házasok, a gyerekek apja a férjem fia volt. Ezeket muszáj volt megírnom! Kérdésem az lenne, összefügg-e ez a jelenség valamilyen genetikai, vagy egyéb születéstől fennálló agyi problémával? Ki lehet ezt, deríteni? És leginkább az érdekelne, hogy lehetséges lenne fejleszteni a képességét, van-e erre valamilyen speciális módszer kidolgozva? Hova fordulhatnánk? Lehet, hogy az anya, vagy az apa DNS-ében van valami hiba, amit a gyerek örökölt? A kisfiú minden más tekintetben értelmes. Várom a választ, és ha orvoshoz kellene vinni a gyereket, tudna orvos kollégát-kolléganőt ajánlani, aki itt Székesfehérváron elvállalná a gyerekkel való foglalkozást? Talán még annyit közölnék, hogy a gyerek testvére (8 éves a kislány) ugyan ebben a cipőben jár. A nevelési Tanácsadó kisegítő szakiskolába való beíratásra kötelezte az anyát, mert talán diszlexiás, nem tudom pontosan, de 11 hónapos korában kivették a fél veséjét egy rajta lévő rosszindulatú tumor miatt. 2 éves koráig volt kórházban Budapesten. A kórházi időszak biztosan hátráltatta a fejlődését, gondolom., De ami rosszabb, később kiderült, az anya fogyatékossága miatt, se nem mesélt nekik, se nem énekelt nekik, se nem beszélgetett velük, ahogy a normális anyák teszik. Csoda, hogy egyébként értelmes mindkét gyerek. Mit tehetnénk mi értük? Tisztelettel egy "nagymama".
Dr. Kerekes Éva válasza gyermekneurológia témában
Tisztelt Érdeklődő! Örülök, hogy szegény gyermek végre talán révbe ért, és a legtöbb, amit a fejlődésért tehetnek, ez a feltétel nélküli szeretet, vádaskodások nélkük. Nincs értelmne kutatni, ki mikor vétett. Tapasztalatom szerint ha Ön most a leveléből kitünő vehemenciával fog neki a gyermek a neveléséhez, majd én megmutatom jelleggel, az sok szenvedést fog okozni a gyereknek és feszültésgeket a családban. Lehet, hogy valóban részképesség-zavara van (diszgráfia például), de lehet, hogy az ingerszegény szociális körülmények, vagy lelki okok miatt nem rajzol a gyermek. Ez semmi rosszat nem jelent, az én fiam sem tud rajzolni, és szörnyű az írása, de országos matematika versenyt nyert. Elfogadtuk, hogy olvashahatlan az írása, és nem tud rajzolni, de egyébként zseni. Ha Önben kétely van, kérjenek időpontot a Nevelési tanácsadóban vizsgálatra, ott pontosan megmondják, van-e gond., De ne sugalja azt a gyereknek, hogy beteg, vagy bármi baja van!, Ami a fejleszetés illeti, orvos ebben nem segíthet. Érdemes valamilyen játékos módon rávenni a gyereket a rajzra, kifestésre, főleg ha közösen végzik., De ez ne legyen kényszer. Csak lazán, sok elfogadással- csak így lehet fejleszteni a gyerkemeket. Nem szabad sok időt szánni arra, hogy gyakorolják azt, ami nem megy- hasznosabb arra időt szánni, amit a gyerek érdeklődéssel csinál! Ez az alapja a sokszor sikeres alternativ iskoláknak.
A válasz 5 évnél régebben keletkezett, így egyes tanácsok napjainkra túlhaladottá válhattak.