Genetika - Mi okozhatja a rákot?

Független Hírügynökség
megjelent:

A Mayo Klinika rákbiológusai Jan van Deursen vezetésével egérmodell-kísérletekkel kiderítették, hogy kevésbé tudnak ellenállni a ráknak azok a sejtek, amelyekben nem szabályosan ment végbe a mitózis, vagyis a kromoszómakészlet elosztása.

Egy kromoszószoma-rendellenesség, amelyet aneuploidának neveznek, rákot okozhat - állapították meg amerikai kutatók. A tudósok régóta gyanították ezt, de most bizonyíték is van rá.

Az aneuploida azt jelenti, hogy sejtosztódáskor a kromoszómakészlet nem szabályosan oszlik meg, és az új sejtbe valamelyik kromoszómából eggyel több kerül a normálisnál vagy valamelyik kromoszóma hiányozni fog.

Milyen önvizsgálatok ajánlottak?

Egy-egy daganatos elváltozás korai észlelése és a korai szakaszban adott orvosi kezelés jelentősen megnöveli a túlélési esélyeket.
Milyen önvizsgálatok ajánlottak? >>

Amikor a sejtben hiányzik valamelyik kromoszóma, akkor a sejt védtelenné válik a rákkal szemben.

"Ez olyan, mint amikor egy számítógépről elveszik a vírusirtó programot", magyarázta a Mayo Klinika szóvivője.

Genetika és ráktípus

Fogalomtár daganatos

A daganatos betegségek általános diagnosztikai és kezelési módszereinek ismertetése. Mire számíthat a vizsgálaton? Mivel jár az Ön vagy hozzáratozója számára előírt terápia, és milyen mellékhatásai lehetnek?
Fogalomtár daganatos megbetegedésekhez>>

Az, hogy a hibás sejt okoz-e rákot, függ az egyén családi és genetikai történetétől és a ráktípustól. A kutatók megállapítása szerint a hibás kromoszómaszám játszhat szerepet például a vastagbélrák és a nyirokrendszer rákjának kialakulásában.

A tanulmány régi vitát dönt el: azt, hogy az aneuploida okozza-e a rákot vagy a rák az aneuploidát. "Most már, hogy értjük az aneuploida és a rák összefüggésének mechanizmusát, más kutatók erre a tudásra építve új gyógyszereket fejleszthetnek ki" - jelentette ki az amerikai kutatás vezetője. A felfedezésről szóló tanulmány a Cancer Cell című rákkutatási folyóirat legújabb számában jelent meg.

(FH)

Cikkajánló

Alvászavar

Mutatjuk, mi és hogyan segíthet. (x)

Stressz

Milyen következményei lehetnek?

WEBBeteg - Dr. Dunás-Varga Veronika, belgyógyász
WEBBeteg - Huszár Zsoltné dr., szakgyógyszerész
WEBBeteg - Dr. Fáklya Mónika, gyermekgyógyász, endokrinológus
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.