A sport mindenkié!
Már most az olimpia lázában ég az ország, és a legtöbben közben elfelejtik, hogy mi magunk is hétköznapi bajnokok vagyunk. Pedig nem is kell sokat tennünk ahhoz, hogy egészségesebbnek és vidámabbnak érezzük magunkat. A Médiaunió Alapítvány ezért idén a sportolás fontosságára hívja fel a figyelmet.
A Médiaunió kuratóriuma több száz beérkező témajavaslat közül választotta ki a 2012-es év kampánytémáját. Mivel több felmérés is igazolja, hogy a társadalom többsége nem, vagy csak nagyon ritkán mozog, a kampány a sportolás fontosságát kívánja hangsúlyozni. Legfőbb célja, hogy a sport iránti lelkesedés ne vesszen el, hanem olyan energiává alakuljon át, amit a mindennapi emberek saját életük jobbá tételére használhatnak fel.
A foci-EB és az olimpia évében a Médiaunió Alapítvány szeretné felhívni az emberek figyelmét arra, mennyire fontos, hogy mindenki kezdjen el rendszeresen sportolni, saját egészsége, jó közérzete, boldogsága érdekében.
Rudolf Péter és Novák Péter, a Kuratórium tagjai korábban így indokolták a választást: „A felhőtlen mozgás, a sport örömet okoz és boldogságot, ugyanakkor a sport nem csupán az élsportot jelenti. Vannak olyan sportágak, amelyeket ráadásul szinte semmilyen kommunikáció nem segít.”
Tudta? |
A Médiaunió Alapítvány minden évben meghatároz és kiválaszt néhány kiemelkedő társadalmi ügyet, és kommunikációs kampányok segítségével aktivizálja az embereket, oly módon, hogy mérhető különbséget érjen el a magyar társadalomban. A Médiaunió szervezete a kiválasztott témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel, ezen túl koordinálja a professzionális PR-, és reklámügynökségek pro bono végzett munkáját, valamint igénybe veszi médiatervező- és vásárló ügynökségek segítségét is. A 2009-es „Nincs de!” kampány az egészségmegőrzés, a 2010-es „Kerülj közelebb” című projekt a fogyatékkal élők integrációjának fontosságára, a 2011-ben rendezett „Mesélj mindennap!” kampány pedig a mesélés és a gyermekekkel együtt töltött tartalmas idő fontosságára hívta fel a figyelmet. A kuratórium tagjai Schmidt Mária, Hankiss Elemér, dr. Somody Imre, Novák Péter és Rudolf Péter. |
Új megközelítésre van szükség, ha azt akarjuk, hogy valódi változást érjünk el a lakosság életvitelszerű sportolási szokásainak kialakításában. Az emberek korábban valamiért nem tudtak elmozdulni a holtpontról, így a változtatásig kevesen jutottak el. A Médiaunió idei kampánya ezt a gátat próbálja ledönteni az üzeneteiben megjelenő két hangsúlyos elemmel:
- Fenyegetés helyett pozitív élményt hangsúlyoz – a sport nem elvesz, hanem ad: önbecsülést, jó közérzetet, jobb egészségi állapotot. Más szemlélettel próbál motiválni, mint a legtöbb hasonló kezdeményezés: nem ijesztget azzal, hogy milyen negatív következményei lesznek, ha valaki nem sportol, hanem az érzelmekre hat oly módon, hogy a kampányhoz csatlakozó büszkeséget és elégedettséget érezzen mozgás után.
- A kampány fő üzenetével – heti háromszor egy óra mozgás elegendő – nem támaszt teljesíthetetlen elvárásokat. Persze kár lenne tagadni, hogy kezdetben rendkívül megerőltető átalakítani a napi rutint, „helyet szorítani” a rendszeres sportolásnak. Ám a kampány során ebben is segítséget kap a csatlakozni vágyó (például tapasztalt szakértők segítségével), szem előtt tartva, hogy csak az első hónap számít kritikusnak – ezt elérve a legtöbb esetben már nem nyűgként, hanem kellemes időtöltésként gondolnak az emberek a sportolásra.
A kampányt idén is – listaáron számolva – közel egymilliárd forintnyi médiafelületen valósítja meg a Médiaunió Alapítvány, ami azt jelenti, hogy jelenleg „A sport mindenkié!” az ország legnagyobb társadalmi célú kampánya 2012-ben! Elemei közt szerepel ingyenes vagy kedvezményes áru edzések megszervezése országszerte, sportszínpad felállítása Budapest egyik forgalmas helyén, fotó-, videó- és cikkíró pályázat, amelyek zsűrizése után a legjobbak ajándékcsomagot kapnak.
2012. május 17-től már elérhető a kampány Facebook-oldala (facebook.com/3x1ora), illetve honlapja, május 21-től pedig a kampány első tv-bejátszása is látható. Ettől a naptól rádiócsatornákon, napi, heti, havi lapokban és honlapokon is találkozhatnak a Médiaunió kampányával. A sajtóközleményeket és a különleges, motivációs beszédeket bemutató videoanyagokat a weboldalon tekinthetik meg.
Mit üzen a kampány?
A kellő testedzésben gazdag életmód elősegíti többek között |
|
- „Rendszeresen sportolni, mozogni – egyszerűbb, mint gondolnád”
Indoklás: Rengeteg olyan akadály lehet, amely megnehezíti a sportolás elkezdését vagy szokássá válását. Ezek között belső akadályok, hiedelmek is lehetnek („nem fogom bírni”, „nem nekem való”, „kinek van rá ideje?”, „többet árt az egészségnek, mint használ”, „drága”, „nehéz megszervezni”, stb.), amelyek hatására úgy tűnik, hogy a rendszeres mozgás „bonyolult dolog”. Ezért közelebb kell hozni az emberek mindennapi életébe az egészséges életmód előnyeit, hatásait, hasznosságát, s érzékeltetni kell, hogy az egészséges életmód nem valami egzakt, bonyolult, megvalósíthatatlan feladat. - „A mozgás az egyik legjobb örömforrás”
Indoklás: Az emberek gyakran büntetésként élik meg, hogy mozogniuk kell, pedig néhány alkalom után megéreznék, hogy a mozgás örömöt okoz, felszabadít, már azonnali hatásként is oldja a stresszt! Bizonyított tény, hogy aki rendszeresen mozog, boldogabbnak, kiegyensúlyozottabbnak érzi magát, és önbizalma is nő! („Nem vagy jól? Sportolj!”; „A sport egy lehetőség, élj vele”) - „A testmozgás a legjobb orvosság” („Az ember mozgásra termett”; „Mozdulj az egészségedért”)
Indoklás: Az emberi szervezet valójában úgy épül fel, hogy egy mozgásban gazdag életmódot szolgáljon. A „civilizációs” megbetegedések kialakulásának kockázatát fokozza a nem megfelelő táplálkozás, a krónikus stressz és az elegendő testmozgás hiánya! - „A sportolásra is rá lehet szokni” – „Legyen a sport a szenvedélyed!”
Indoklás: A szokások automatikusan működnek, és rengeteg időt töltünk szokásainkkal. Ezek között lehetnek egészségünkre hasznos és káros szokások egyaránt. A szokások megváltoztatása nem egyszerű feladat – a legtöbbször egy szokás egy másikra cserélhető. Az új szokásnak is „helyet kell csinálni”, időben, energiában, figyelemben – ez legtöbbször más tevékenységek (szokások) csökkentésével, leépítésével lehet. - „Közös mozgás – erősebb barátság”; „Vigyél magaddal valakit sportolni”
Indoklás: A közös sportolás lehetőség a rendszeres találkozásra. A sport, az egészség a közösség és a jövő mindenkinek fontos érték legyen. Olyan élethelyzetben, amikor hirtelen mindenre „kevesebb az idő” (munkába állás, gyermek születése stb.; elsőként említett célcsoport), a rendszeres sport és a barátokkal való találkozás is veszélybe kerül. A kettőt össze lehet hozni, s így mindkettőt meg lehet menteni.