Dohányzás - Hamar rászoknak a fiatalok

MTI
megjelent:

"A dohányipar nagyon tudatosan épít a fiatalokat megszólító (reklám)elemekre" - mutatott rá Ralf Kremer, a DAK betegségmegelőzési szakértője.

Minél több cigarettareklámot néznek a fiatalok, annál erősebb vágyat éreznek, hogy rágyújtsanak - erősítette meg egy kedden Hamburgban ismertetett tanulmány.

A kutatók mintegy 3400 diák - 10 és 17 év közötti serdülő - viselkedését tanulmányozták egy német betegbiztosító (DAK) és a kieli Terápia- és Egészségügyi Kutató Intézet (IFT-Nord) megbízásából. Hat cigarettamárka és nyolc más, felismerhető márkajelzés nélküli termék hirdetéseit mutatták a tanulóknak. Arra kellett válaszolniuk, hogy milyen gyakran találkoztak már az adott reklámmal, és emlékeznek-e a márkanevekre.

Az eredmény: minél jobban felismerték a kamaszok a cigarettareklámokat, és minél inkább meg tudták nevezni a márkákat, annál kevésbé utasították el a dohányzást. Abban a csoportban, amelynek tagjai gyakran találkoztak cigarettareklámokkal, kétszer annyi olyan diák volt, aki már rágyújtott, mint a dohányhirdetésekbe ritkábban belebotló csoportban. A jelenleg is dohányzók száma az első csoportban háromszor olyan magas volt, mint a másikban.

Kiszolgáltatott fiatalok - Hamar függők lesznek

"A dohányipar nagyon tudatosan épít a fiatalokat megszólító (reklám)elemekre" - mutatott rá Ralf Kremer, a DAK betegségmegelőzési szakértője. A betegbiztosító szerint a fiatalok ráadásul igen gyorsan függők lesznek: a vizsgálatban résztvevők már négy hét alkalmi dohányzás után olyan elvonási tünetektől szenvedtek, mint az idegesség, nyugtalanság, ingerültség.

"Örvendetes módon 2001 óta a fiatalkorú dohányosok száma csaknem a felére apadt, de még mindig több mint minden hetedik 12 és 17 év közötti fiatal cigarettázik rendszeresen" - mondta a vizsgálatot vezető Reiner Hanewinkel.

A tanulmányt az American Journal of Preventive Medicine című újságban jelentették meg.

Nikotinfüggőségi teszt
A tesztből megtudhatja, hogy csak áltatja magát, és komoly nikotinfüggőségben szenved, vagy tényleg le tudja tenni a cigarettát.
Nikotinfüggőségi teszt kitöltése

(MTI)

Cikkajánló

Alvászavar
Alvászavar

Mutatjuk, mi és hogyan segíthet. (x)

Stressz
Stressz

Milyen következményei lehetnek?

Társadalmi célú reklám - megrendelője: Philip Morris Magyarország Kft.
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Dr. Molnár Dóra, kardiológus, belgyógyász
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.