Évszázados tanácsok
A BLOG LEÍRÁSA
Hol tartott az orvostudomány az 1800-as években? Mennyit tudtak az emberi testről, az egészséges életmódról, a gyermek fejlődéséről? Mi volt a gyakorlat a betegségek megelőzésében, gyógyításában? Mik voltak a leggyakoribb betegségek és az elsősegélynyújtás irányelvei? Ezekre és még sok egyéb kérdésre kaphatunk választ sorozatunkban.
Látogatás: 945166 alkalommal
A blogban írottak nem képezik a WEBBeteg orvosi tartalmának részét, azok igazság-, és valóságtartalmáért portálunk felelősséget nem vállal.
A gyermeknek igazat kell mondani
"Aki mégis megpróbálja az igazság szerint elmondani az elfogulatlan kis kérdezőnek, hogy minden kis gyerek az édesanyja hasában nő meg akkorára, hogy végre megszülethessen, az mindig észre fogja venni, hogy mennyire éppen az ellenkezője történik annak, amitől ebben a kérdésben mindig félni szokás: a gyerek meghatódik és még sokkal jobban szereti és tiszteli az édesanyját, akiről megtudja, hogy nem az ablakon át kapta őt, hanem fáradt és szenvedett érte s akivel szemben most már tudatosabbá vált benne a testi közösségnek, a vérségi kapcsolatnak az érzése, ami egészen más melegségü érzés, mint hogy a gólya melyik ablakon tette be egyszer véletlenül. Ezzel az elinditással a gyerekkor számára mindenesetre, de a legtöbbször az egész életre megszűnt a nemi kérdésnek az a mérges, kártékony zamatja, ami ugy meg tudja rontani az ember egészséges viszonyát a szüleihez és még annyi mindenféle szép, egészséges dolgát az ember egész életének. Ezzel az elmondással az anyaság minden szépségét egyszerre a maga nyelvén értettük meg a gyerekkel, ugy, ahogyan másképpen semmi nagyképű prédikálással soha senki megértetni nem tudhatja vele. És ez az igazmondás a gyerek bizalmát is mindig annyira fokozza, hogy most már könnyebben meg tudhatjuk nyugtatni azok felől a kérdések felől is, amelyekre még nem igen van mód kielégitően felelni. Ilyen természetes kérdés rendesen kettő szokott hamarosan vagy rögtön következni.
A nemi felvilágosítás
"A gyerek ismeretszomjusága és erkölcsi kívánsága azon a téren találkozik, amely a legnehezebb feladatokat adhatja a szülők tudása, szeretete, elnéző türelme, megértő okossága és lélekjelenléte számára: amikor a gyerek arra kezd kíváncsi lenni, hogy hogyan jött a világra. Aki figyel, mindig észreveheti, hogy ez iránt az értelmes gyerekek már igen korán, a kérdezősködési korszak legelején érdeklődni kezdenek. Ha nem fojtják bele a kérdező nyíltságot, nagyon érdekesen látni, amint eleinte csak a futó ötletekben jelentkezik ennek a gondolatkörnek egy-egy részlete, eleinte csak igen távolról érintvén magát a főkérdést, amint aztán lassankint mindig világosabban kialakul és végül egész tisztán megjelenik valami formában az a kérdés, hogy mi az: „születni", hogy mi az, mikor valahol egyszerre csak megjelenik egy kis gyerek, aki még tegnap nem volt, hogy maga a kis kérdező hol volt, amikor anyuka még olyan kicsi volt, mint ő most - meg a többi. Aki meggondolja, hogy minden születés milyen nagy dolog minden családban, az ismerősök legtávolabbi köréig, hogy minden gyerek menynyit hallja ezt a szót meg mindazt, ami körülötte van, az már azért sem csodálkozhatik ezen a kíváncsiságon. De nyilvánvaló ezenkívül, hogy még ilyen figyelmeztető beszélgetések nélkül is maga az az egy megfigyelés, hogy egyszerre csak megjelenik egy kis gyerek, aki aztán növekedni kezd, aki mindig kicserélhetetlenül a maga szüleié: ez maga is elegendő oka a legnagyobb kíváncsiságnak.
Még úgyszólván el sem mult az az idő, amikor az ismeretes gólyamese volt az általánosan elfogadott módja annak, ahogyan a szülők megszabadultak ettől a kényelmetlen kérdéstől. A gyerekek legnagyobb része - azoknak a kivételével, akiknek módjukban van állatok szaporodása körül tapasztalatokat tenni, vagy akikben nem nevelnek rögtön kétségeket vigyázatlanul elejtett szavak - ugy általában el tudja hinni a gólyamesét, amely a kisgyereki fantáziához elég jól hozzáilik. Mégis: valamennyi kényelmes becsapás között, amivel békességet akarnak szerezni a kíváncsi gyerekek türelmetlen szülői, ez a legeslegkártékonyabb, mindenféle gyereki rosszaságnak, felnőtt emberek ideges nyomoruságainak a legelterjedtebb, leghatalmasabb oka. Mert mi a pillanatnyi nyugalomért a fizetség? Frisseszü, értelmes gyerekek hamarabb, a kevésbbé értelmesek és a megfélemlített kis jámborok talán egy kicsit lassabban, de valamennyien igen kevés esztendő alatt észreveszik, hogy a gólyamese nem lehet igaz. És ekkor két dolog történik. Először is megindul a képzelődés és a kutatás a gyerekkiváncsiság minden pihenéstelen módján a nagy szaporodási csoda minden érdekes készlete körül, ami mind most már azzal a kérdéssel is érdekesebb, hogy mi lehet benne, amit olyan nagyon titkolni akarnak a gyerekek előtt. Másodszor pedig minden lépéssel, amivel a gyerek a titok megismerésébe akármilyen egyenes vagy görbe utakon beljebb jut, jobban erősödik az az érzés, hogy a szülői csapták be az embert, nyilván azért, mert őnekik is vannak bűneik ebben a különös, szégyelnivaló, tehát utálatos és mégis nyilván kívánatos dologban, ami azért bizonyosan ilyen, mert különben mi volna rajta titkolnivaló? . ..
Erkölcsi nevelés, büntetés
"De azontúl se és sohase felejtsük el, hogy ami erkölcsi szabály megtartását a gyerektől meg akarjuk követelni, az ellen magunk sohase vétsünk, legalább az ő tudtával ne. Azok a „szép szavak", amik a gyereken semmit se fognak, rendesen abban a hibában szenvednek, hogy a gyerek teljes joggal üres beszédnek érzi őket, mert mindennap tapasztalja, hogy maga a prédikáló is minduntalan vét ellenük. Mi történik, amikor méregzsák apa szórakozottan vagy alig palástolt türelmetlenséggel szavalja a kicsinek, hogy jónak, szelídnek kell lenni, apró kérések megtagadásáért nem kell mindjárt mérgelődni? A gyerek még nem ismeri ezeket a szabályokat, sem ezeknek az erkölcstani kifejezéseknek az értelmét és még nem tudja, hogy olyan tilalmak is vannak, amelyeket akkor is meg kell tartani, ha az ember nem tudja, mirevalók.
A gyerek világa addig ér, ameddig tapasztalatai és ezeken keresztül tanulja meg lassankint ismerni az egész többi világot, annak minden anyagi és erkölcsi dolgát. A szavak értelmét is; először az egyszerű, kézzelfogható dolgok neveit, aztán az összefogó általános fogalmakéit, végül az elvont, testetlen dolgokéit, amilyenek az erkölcsi fogalmak is. Először csak egy tárgyról tudja, hogy „szék", aztán megtanulja, hogy ez valamennyi széknek a közös neve, aztán egyéb bútorokról tanulja meg ugyanazt és csak elég sokára érti meg a maga összefoglaló voltában azt a szót, hogy „bútor" és még sokkal későbben az erkölcsi szók értelmét. És mindezt, a széket csak ugy mint a legmagasabb erkölcsi fogalmakat, aszerint tanulja megérteni, amivel összekapcsolva először találkozik velük. Ez az oka és értelme annak, hogy a gyerekre a szó csak a példával együtt hat és e példa sem mindig aszerint, amit akarunk vele, hanem a maga valóságos, nyers értelme szerint. Például: a gyerek „rosszalkodott", vagy talán csak csintalankodott egy kicsit: valami olyant csinált, ami neki jól esett és amiről nem tudta elgondolni, mi lehet benne a rossz. Erre szigorúan rászólnak, hogy azt nem „szabad". Erről a szóról egyelőre még csak az a fogalma van a tapasztalatai alapján, hogy az jelenti azt, amikor a szülei nem értik meg valamiről, hogy neki milyen jól esik és minden neki érthető ok nélkül meg akarják fosztani a szabadságától. Mivel ez az ő érzése számára néni okolja meg elegendőképen, hogy lemondjon róla, tovább folytatja a csíntalankodást — mondjuk, ugy, mint ahogyan az apuskája folytatta a sörivást a doktor tilalma után is, vagy, például, a kártyázását, amikor talán már egynéhányszor és talán a gyerek fülehallatára is, megígérte, hogy nem teszi többet. Erre azt mondják neki, hogy az engedetlenség bün, amiért anyuka búsul, apuka pedig haragszik.
A szülői tekintély
"Szép szó, okos szó minden gyerekkel szemben igen nagy hatalom és a legjobb nevelőeszköz, annyira, hogy amikor azt halljuk, hogy már ez sem használ, úgyszólván mindig biztosra vehetjük, hogy nem a gyerekben volt a hiba, hanem az a bizonyos szó nem volt igazán szép, igazán okos. Amikor az apa csöndes hangján már fenyegetően remeg keresztül az alig tartóztatott düh: attól a beszédtől nem igen lehet józan ésszel a gyermek szivére való mélységes hatásokat várni. Ami pedig az okos beszédet illeti, ebből a szempontból a gyerekek igényei sokban sokkal nagyobbak, mint a mieink, felnőtteké, és egymásközt. Nem mintha a gyerek az okos felnőttek figyelmes, meggondolt módján hallgatná a beszédünket és mindjárt meg tudná különböztetni a javát az aljától. Ilyenről természetesen éppen az egészen kicsi gyerekekben (akikről itt folyvást szó van) szó sem lehet. Amiért a gyerek kicsinyenkint, de biztosan észrevesz minden hibát, az éppen a gyermeki tökéletlensége: az, hogy még semmit sem tud, tehát mindenre figyel, hogy minden egyformán fontos neki, tehát a fődolgokat a mellékesektől nem tudja megkülönböztetni, a szók átvitt értelmeit nem ismeri, tehát mindent szószerint vesz és mindezeknél fogva aztán idővel minden gyöngéjére, minden hibájára, minden ellenmondására, legkivált pedig minden hazugságára okvetlenül rájön mindennek, amit hallott. Mert, amint hol jókedvvel, hol ijedtséggel minden szülő minduntalan tapasztalja: nemcsak azt látja-hallja, amire tulajdonképpen figyel, hanem úgyszólván semmi sem megy el az érzékszervek mellett észrevétlen, mindenre emlékszik is, mindent összevet a régi tapasztalataival és mivel neki minden részlet egyformán fontos (vagy legalább is nem a mi szempontjaink szerint érzi a dolgok fontosságát vagy jelentéktelenségét), azért aztán olyan ellentmondásokat is észrevesz, amikre, mert a mi számunkra jelentéktelen részletekben vannak, nekünk eszünkbe se jut gondolni.
A nevelés művészete
Aki ismerni akarja a gyerekek lelkiállapotát, jóságát-rosszaságát, annak mindenekelőtt azt a néhány dolgot kell tudni róla, amit minden elfogulatlan szemlélő okvetetlenül észrevesz, a szülők azonban, közismert és megbocsátható elfogultságuknál fogva, nem szoktak észrevenni..
Az ideges gyermek
Amit most minduntalan hallani, hogy a gyerekek „idegessége" ugyanaz, mint amit régebben „rosszaságnak" neveztünk: az igaz. De amit sokan következtetnek ebből, hogy tudniillik segiteni is ugy kell az idegességen, mint ahogyan régente a rosszaságon próbáltak: tudniillik szigorúsággal, fenyítéssel, még veréssel is - az már nem igaz. Azért nem, mert ez a módszer akkor sem segitett a bajokon, amikor még rosszaság volt a nevük, de még sokkal kevesebb eredményt lehet tőle várni ma, amikor már nemcsak a tudományos könyvek mondják a durcásságról, az engedetlenségről, a figyelmetlenségről, meg a többiről, hogy ideges állapotok, tehát betegségnek a tünetei, hanem mindez a köztudatban, még pedig már az iskolás gyerekek köztudatában is benne van. Nem kell tudományos könyveket olvasnunk, csak a magunk gyerekségére kell egy kicsit elfogulatlanul emlékeznünk, hogy észrevegyük, milyen ritkán, milyen nagyon ritka kivételképpen érezte egy-egy gyerek egy-egy büntetésről, hogy talán van benne valami igazság, még abban az időben is, amikor még az egész dolog a jóság-rosszaság, a büntetés és az igazság fogalmai között folyt.
A gyermekek hátgerincelferdülése 2. rész
"Ha a skoliózis gyógyításával foglalkozunk, először is az a kérdés merül fel, hogy tulajdonképpen mi is okozza a gerinc oldalra való elhajlását. Sok esetben a skoliózis eredete egészen világos, ha bizonyos betegségekkel kapcsolatban, mint azoknak folyománya lép fel, pl. tuberkulotikus, angolkóros, izületi gyulladásos alapon. Azonban sok esetben csak általános kötőszöveti gyöngeséget találunk. A kutatások kiterjedtek az állatvilágra is és arra a különös eredményre vezettek, hogy a négy lábon járó állatoknál nem fordul elő skoliózis, viszont két lábon járóknál, pl. szárnyasoknál, ha nem is gyakran, de bizonyos százalékban megállapítható. Ez azt bizonyítja, hogy a skoliózis a két lábon való járással van összefüggésben. Azáltal, hogy az ember felegyenesedett a négykézlábon való járásból, a gerinc egészen más és sokkal nehezebb feladatot kapott. Ha most már az izomzat és a kötőszövet elég erősek, ebből semmi baj sem származik, ellenben ha gyengék, nem tudják a gerincet ebben a helyzetben megtartani és a gerinc elgörbül.
A gyermekek hátgerincelferdülése 1. rész
"Ha fejlődésben levő gyermekek testét vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy a gyermeki test egyik leggyakoribb hibája a gerincoszlop elferdülése*. Ennek azonban csak az utóbbi években kezdenek nagyobb jelentőséget tulajdonitani, mióta megfigyelték, hogy az a régi álláspont, amely szerint a gyermek ferde tartását „majd kinövi", helytelen. Ellenkezőleg, a ferde tartás állandóan roszszabbodik, ugy, hogy ha elhanyagolják, felnőtt korukra esetleg gyógyíthatatlan nyomorékokká lesznek. Talán az is hozzásegített ennek a veszélynek a felismeréséhez, hogy a háború alatt, amikor a gyermekek rosszabb viszonyok között éltek és nőttek fel, a hát-gerincelferdülések még sokkal gyakoribbá lettek.
Heveny fertőzéses betegségekre utaló jelenségek - 3. rész
"A gyermek, aki már járni tud, bizony sokszor esik, gyakran szenved bőrhorzsolást, zuzódást, sőt mélyebb sebeket is. Ha ilyesmi a szabad természetben, kertben, vagy akár kocsiúton, vagy bármely helyen történik, mely trágyával szennyeződhetett, gondolnunk kell arra, hogy a sebbe olyan bacillusok juthattak, melyek a merevgörcsnek (tetanus) nevezett betegségei létesíthetik. Amellett, hogy a sebet azonnal jó kimossuk, esetleg jódtinkturával is fertőtlenítjük, gondoljuk meg jól, nem fertőződhetett-e a seb ténylegesen tatanus bacillusokkal és ha a valószínűség e mellett szól. figyelmeztessük erre orvosunkat és ő nem fogja elmulasztani azt, hogy a gyermeket védelem szempontjából hatásos tetanus-savóval beoltsa. Mig a védőoltás biztos hatású, az esetleg szükségessé váló gyógyoltás nem oly megbízható eredményű.
Különösen iskolásgyermekeknél, de fiatalabbaknál is előfordulhat, hogy a szülő egyszerre csak azon veszi észre magát, hogy az arc egyík vagy másik fele, vagy mindkettő egyszerre, többnyire egyik a másikat néhány nappal követőleg megduzzad. A duzzanat a fülcimpa körül foglal helyet, a fülcimpa kissé elemelődik az arctól. A duzzanat nyomásra alig fáj, de időközönkint fájás nyilal a duzzanatba, különösen rágás közben. A gyermek hőmérséke többé-kevésbbé fokozódott és ezzel kapcsolatosan a közérzet is szenved. Az emlitett tünetek fültőmirigylob mellett szólnak. Nem szabad ezen betegség fölött észrevétlenül elsiklanunk, bár a legtöbb esetben jelentéktelen betegség simán lezajlik, a régi egészség újból helyreáll, mégis vannak esetek, amikor szövődmények társulnak, melyek komolyabb jelentőségűek; ezért állapítsa meg orvos az igazi tényállást és fektessük a gyermeket ágyba, ha valóban fültőmirigylobja van, mert ágynyugalom és kevés mozgás óvják meg legbiztosabban a szövődményektől.
Heveny fertőzéses betegségekre utaló jelenségek - 2. rész
"Kanyaró mindenkor napokon keresztül fejlődő betegség, az első napokban egyszerű hurutos megbetegedés képében. Nátha, szemkötőhártyahurut és köhögés nélkül kanyaró nincs. Kiütés, mely ilyen jelenségek nélkül keletkezik, nem lehet kanyaró. Tudván azt, hogy hurutos jelenségek emelkedő lázzal kanyaró előjelei lehetnek, ne legyünk könnyelműek sem saját, sem mások gyermekeivel szemben és tartsuk a beteget megfigyelés alatt oly módon, hogy másokkal való érintkezését megakadályozzuk. Kanyaróval való fertőzés veszélyében volt gyermeket, ha gyenge, beteges, kicsiny ellentállőképességü, védőoltathatjuk kezelőorvosunk által.