Évszázados tanácsok
A BLOG LEÍRÁSA
Hol tartott az orvostudomány az 1800-as években? Mennyit tudtak az emberi testről, az egészséges életmódról, a gyermek fejlődéséről? Mi volt a gyakorlat a betegségek megelőzésében, gyógyításában? Mik voltak a leggyakoribb betegségek és az elsősegélynyújtás irányelvei? Ezekre és még sok egyéb kérdésre kaphatunk választ sorozatunkban.
Látogatás: 936943 alkalommal
A blogban írottak nem képezik a WEBBeteg orvosi tartalmának részét, azok igazság-, és valóságtartalmáért portálunk felelősséget nem vállal.
Az iskoláról, az iskolásgyerekekről és az iskolábajárásról
"Iskolába, még pedig közönséges, nyilvános iskolába nem azért kell minden gyereknek okvetlenül járni, mintha ott lehetne azt a kis tudományt a leggyorsabban, vagy a legtökéletesebben megtanulni, vagy mintha talán erkölcsi vagy más ilyen kívánatos szempontokból ott kapná a legtökéletesebb nevelést. Sőt nem is lehet abban semmi kétség, hogy sok mindenfélét gyorsabban, alaposabban, még könnyebben is tanulhat a gyerek, ha telik neki külön mesterre (és ha jó mesterre akad), - hogy testben-lélekben több kívánatos tulajdonságot lehet benne céltudatosan kifejleszteni, ha egészen őhozzá egymagához lehet szabni a tanitást.
Vallásos és érzelmi nevelés
"Mint az anyanyelvet, ugy a szülőföld érzését sem kell, de nem is lehet tervszerűen tanitani, semmiféle prédikálás nem segit hozzá, de még inkább ártani tud az érzés őszinteségének, tehát igaz és egészséges voltának. Csak hagyni kell, hogy magától kifejlődjön, csak nem kell a gyerekel bántani érte, amikor az érzései megnyilatkoznak és vigyázni, hogy ezek az érzések is közelebb hozzák a szüleihez, ne pedig eltávolitsák tőlük. Azt a legjobb indulattal is csak elég kevesen tudják megadni a gyerekeiknek, hogy ugyanabban a kis körben, ugyanabban a házban szülessenek, mint ők maguk, de aki ismeri azokat az érzéseket, amelyek régi családi fészkekhez kötnek egész családokat nemzedékről nemzedékre fokozódó melegséggel: az fel tudhatja fogni az emberéletben való nagy értéküket.
Anyanyelv, szülőföld, haza
"Mi hát, tisztán a lelki fejlődés, a lelki nyugalom, tehát a lelki egészség szempontjából az a nagy dolog, amiben az anyanyelv minden más nyelvtől okvetlenül és a legszorgalmasabb tanulással is megmásithatatlanul különbözik? S mi az, aminélfogva szülőföldünknek nem a különös kiválóságai által, hanem pusztán azáltal, hogy a miénk, egészen külön rangja és érzelmi fontossága van minden más földek fölött?
Idegen nyelvek
"Azt is eleget halljuk, nem nehéz magunknak sem tapasztalnunk, hogy aki gyerekkorában tanul egy idegen nyelvet, könnyebben tanulja meg és könnyebben is bánik vele világéletében, mint aki felnőttkorában kezd izzadni vele. Miért ne vegyen tehát a gyerekéhez német vagy francia kisasszonyt, aki nagy erőlködve csak teheti és miért ne hallgassa boldogan a születése napján az idegennyelvü versikét, amit talán nem is ért, amikor ugy érzi, hogy nemcsak a hiúságát legelteti rajta, hanem hasznos tőkét is ád a gyerekének általa? ... A nyelvzavarosságból majd csak kikeveredik a gyerek, ha hamarább nem, az iskolában és akkor rendesen tud majd az anyanyelvén is anélkül, hogy ki akarna törni a nyelve, ha idegen szóra szorul... És titokban, magunkban még azon is elgondolkozhatunk, hogy nemcsak költői kép, szép, de a valóságtól idegen allegória-e az a fogalom, hogy „anyanyelv?" Hiszen mosolyogni való az is, amikor az iskolásgyerek megsértődik arra a feltevésre, hogy lehet a világon még egy ország olyan szép, mint az ő hazája, más nyelv olyan szép, min az övé? Mi, józan felnőttek tudjuk, hogy magasabb hegyek, dúsabb erdők, termékenyebb rónák, virágzóbb rétek, szebb, nagyobb, gazdagabb városok, szaporább, tanultabb népek sokfelé akadnak és nem is csodálkozunk azon a természetes dolgon, hogy minden áldásból nem nekünk jutott a legtöbb és nem is tudnánk meg érteni, hogy miért lennénk mindenben éppen mi az első népe a világnak. A mi nyelvünk is csak olyan jó vagy rossz, mint a többi - és még hozzá egy kicsi nép rokontalan, csakis itthon használható nyelve. Miért muszáj a magyar gyereknek okvetlenül magyarul tanulni meg legelőször? . . .
Az anyanyelv
"Akik azzal hamisítják meg a gyerek anyafogalmait, hogy a gondozását másvalakire bizzák, igen sokszor iparkodnak két legyet ütni egy csapásra és megragadják az alkalmat, hogy egy költséggel mindjárt egy másik igen fontos dolgát is meghamisítsák a gyereknek azzal, hogy az anyanyelvét összekeverik egy másikkal. Semmi kétség sem lehet abban, hogy a világ akármelyik nyelvén lehet tökéletes lelki egészségben nevelkedni s hogy ebben a nyelv gazdagsága, művelt volta, hangzásbeli vagy akármilyen szépsége vagy mindezekben való hiányossága semmi különbséget sem tesz. De azt az egyet sok minden megköveteli, legelőször is a szülőkhöz való egészséges lelki viszony, hogy anyanyelve legyen az embernek: egy nyelv, amin a szüleivel való egész érintkezése akadály és zavar nélkül folyhatik, aminek a szavaival és mondatszerkezeteivel gondolkodni tanul, amivel az ismereteit szépen sorjában formába önti és ami az ismereteinek és a gondolatainak a fejlődésével együtt fejlődik és gazdagszik benne, ami tehát mindig egészen pontosan összevág az egész lelki életével s amelyet ennélfogva minden fáradság, minden nehézség, minden rágondolás nélkül tud használni mindennek a kifejezésére, amit egyáltalában csak ki tudhat fejezni.
A „mindentudó" szülő
"A szülők természetesen nem tudnak mindent a világon. De a szülővoltuk arra kényszeríti őket, hogy a kis gyerekük érdeklődésének köréből esetleg egy kis gondolkodás vagy akár egy kis fáradság árán is megtanulják, amit még nem tudnának, ha pedig valamit nem tudnak, legalább tőlük telhető okossággal válaszoljanak, amikor a gyerek kérdez. Mert a gyerek minden okos dologért hálás és nem igaz, hogy a valóságot nehezebben értené meg, mint az erőltetett mese-magyarázatokat. Amikor azt kérdezi, mitől megy a villamoskocsi, akkor azt is lehet mondani, hogy lovak vannak benne eldugva. Akkor elhiszi, mert hiszen az a hajlandósága, hogy a hitben találjon megnyugvást, de hamarosan okvetlenül feltámadnak a kétségei, mert arra is rájön, hogy sehol sincs elég helye a lónak, lassankint azt is észreveszi, hogy a ló se tud ugy húzni egy kocsit, hogy valahol eldugják benne, ahelyett, hogy eléje fognák, és aztán lát is a kocsiban mindenfélét, ami nem lóra, hanem valami más mozgató erőre vall és hall is minduntalan mindenfélét, amit nem neki, de mégis csak az ő füle hallatára mondanak és ami mind a villamosság gondolatköréből származik. Az eldugott ló tehát, igen rövid idő múlva, a nyugtalanság és a becsapottság rossz érzéseit ébreszti, ennek az érzésnek a sok mindenféle rossz következményével. Mi történik azonban, ha ehelyett mindjárt azt feleljük neki, ami a valóság: hogy a kerekek közt egy gép van, azt motornak hívják, az elkezd forogni, mikor a gépész bácsi odébb tol egy rudat és forgatja a kocsi kerekét. Hogy a gyerek ezt nem érti meg? .. . Hát az apák és az anyák közül hány érti? .. .
Mese és valóság
"A természetünk, ezek a világrahozott, ellenállhatatlan családi érzéseink azt is megkövetelik, hogy ne csak a táplálékot és a testi gondozást, hanem a „magasabb tudományoknak", a környezetünk és a világ megismerésének az első elemeit is a szülőinktől kapjuk. A természetünk megköveteli azt az érzést, hogy az a csodálatos mindentudás, ami édesanyánkban és főképpen az édesapánkban lakik, - az egyszerű polgári józanság pedig azt mondhatná minden szülőnek, hogy kár azt a kis fejet azzal a sok zavaros zöldséggel telerakatni és összezavarni, amit a tanulatlan, talán nem is mindig nagyon okos cselédek felelnek arra a sok agyafúrt, tarka, mulatságos gyerekkérdésre. Mind a két dolog fontos: az is, hogy a szüleitől tanulja meg a gyerek az első néhány életév életbevágó sulyu apró ismereteit, meg az is, hogy mentül érthetőbb, egyszerűbb, igazabb legyen, amit tanul. Ez ellen többnyire abban a tudatban szokás vétkezni, hogy a gyerek a valóságot úgysem érti meg és hogy szivesebben hallja a tréfás és meseszerű magyarázatokat.
Az anyai érzés
"A szülést nem lehetvén másra bizni: ezt a kapcsolatot senki sem játszhatja el, - még azzal is csak részben, ha a szülési fájdalmaktól annyira fél, hogy mesterséges öntudatlansággal, kloroform-narkózissal próbálja elkerülni őket. A legelső kapocs ugyanis, ami az anya viszonyát a gyerekéhez minden másnál bensőbbé, forróbbá teszi, éppen az a fájdalom, amibe a szülés által a gyerek kerül. Megint: nem tudományos könyvekből kell elolvasni, csak figyelmesen kell az egészen közönséges, mindennapi anyák beszédét hallgatni és a viselkedésüket nézni, hogy kétségen kivül észrevegyük a jóleső büszkeséget, ami a szülési fájdalmaknak szól és a jelentőségét annak a pillantásnak, amivel a gyerekére néz, amikor erről van szó: az anya. Ezeket az érzéseket még figyelmes idegennek is könnyű észrevenni, hát még a gyereknek, akinek gondolatai még egyáltalában nincsenek, az érzékei pedig mindössze csak erre az egy dologra szólnak.
A gyermek viszonya a szülőkhöz
„A szülőkhöz való természetes viszony egyik része olyan megváltoztathatatlan, hogy azt meghamisitani sem lehet: az, ami ebből a viszonyból a megszületésig tart. Amelyik pillanatban az újszülött megpillantja a napvilágot, akkor azonban már kezd mindig bonyolultabb, mindig többoldalú lenni az a viszony és akkor már sok benne az olyan részlet, amit igenis meg lehet hamisitani és elég kiterjedt körökben szokás is. A csecsemő lelki életébe behatolni nem könnyű és kivált nem lehet tőle sem akkor, sem később egyszerűen megkérdezni, mit érzett, vagy éppenséggel „gondolt" az élete első heteinek mindenféle meglepő benyomására, de viszont igen könnyű hamarosan észrevenni annyit, hogy némely benyomásokra határozott érzésekkel felel és a szeretet, a gyűlölet és a közömbösség jelei által egyes emberek közt is határozott különbséget tesz. Akármi is az elméleti, tudományos nézetünk arról, hogy mennyi „öntudatosság" van ezekben áz érzésekben vagy hogy mennyire lehet őket „lelki" folyamatoknak tartani, abban az egyben a mindennapi tapasztalás semmi kétséget sem hágy, hogy a későbbi hajlandóságok egyenes vonalban fejlődnék belőlük, hogy tehát ezek a csecsemő-érzések, noha mindenféle fejlődésen és változásokon mennek át a lelki élet kiterjedése és bonyolódása során, nem múlnak el nyomtalanul.
Az életre-nevelés
"Az életre való egészséges nevelésnek van még egy meglehetősen elterjedt hibája a nemi kérdés körül, amivel keveset szokás törődni, mert a rossz hatásai nem a gyerekkorban, hanem későbben szoktak jelentkezni s nem szokott olyan világosan meglátszani az összefüggés a hiba és a következménye között. Ez a hiba az, amikor a kisgyereket egy vagy más dologban következetesen a neme ellen nevelik, amikor például a fiukkal bodros hosszú hajat viseltetnek, néha még szalagot is fonnak a hajába, lányos ruhácskákban járatják és ezzel annak teszik ki, hogy minduntalan lánynak is nézzék és aszerint is beszéljenek hozzá. Nem arról van szó, mintha a fiúcska „férfi" voltát különösen hangsúlyozni kellene, vagy kivált mintha az ő figyelmét kellene erre az egész dologra felhivni. Nem; csak éppen, hogy nem szabad megzavarni ezeknek a dolgoknak a természetes fejlődését, nem szabad az útjába állni annak, hogy a gyerek ebben a rendkívül fontos dologban helyes, a valóság szerint való benyomásokat kapjon rögtön, amint a fogékonysága egyáltalában csak ébredezni is kezd irántuk.