Egy magyar nő a föld körül!
A BLOG LEÍRÁSA
Koczka Terézia, a 60 éves budapesti vezetői coach élete legnagyobb kihívásával néz szembe: a Clipper Round the World Yacht Race elnevezésű vitorlásverseny résztvevőjeként egy 70 lábas, vadonatúj yacht matróza lesz a 2013-14-es Föld körüli futam során. A 40.000 tengeri mérföldes verseny 11 hónapig tart majd.
Látogatás: 73415 alkalommal
A blogban írottak nem képezik a WEBBeteg orvosi tartalmának részét, azok igazság-, és valóságtartalmáért portálunk felelősséget nem vállal.
Cape Town
Hiába döntöttünk a Scoring Gate és a rövidebb út mellett, nem sikerült jó helyezést elérni a második versenyszakaszon. Neptun nem volt velünk (hiába adtam neki a söradagomból az első kortyot), ugyan jó részt jó szelünk volt, de nem a vágyott és előrejelzett irányból, szembeszélben vitorláztuk végig a teljes szakaszt.
Bár
sikerült
tartanunk
az
idő
nagyrészében
a
tervezett
10-11
csomós
sebességet,
mindez
a
10.
helyezéshez
volt
elég.
Ezen
az
sem
tudott
rontani,
hogy
az
utolsó
napot
szinte
teles
szélcsendben
reggel
7
órától
közel
éjfélig
cape
Towntól
13
mérföldre
szenvedtük
végig,
tehetetlenül
nézve
a
0:00
mérföld/óra
sebességet.
Itteni
idő
szerint
nem
sokkal
éjfél
előtt
értünk
be,
a
már
korábban
beérkezettek
hangos
biztatását
még
kint
a
vízen
halottuk
–
egészen
elképesztő,
hogy
tudunk
egymásnak
szurkolni,
noha
versenytársak
vagyunk.
Talán
nem
járok
messze
az
igazságtól,
ha
azt
mondom,
hogy
a
versenyeredmény
ebben
az
egész
kalandban
tényleg
másodlagos.
Jóízű
a
győzelem,
de
ha
nem,
hát
nem,
akkor
is
jó.
Győzelem Rio de Janeiróban - Irány Cape Town
Rio de Janeiróban nagyon jól esett a győztes befutónak járó ünneplés, a pezsgőfürdő. 19 másodperccel érkeztünk hamarabb a célhoz. Elképesztő eredmény 5000 tengeri mérföld után. Az utolsó három nap macska-egér játékot játszottunk a PSP nevű hajóval, amely csak a kompenzációs pontjaival lett első (ezeket egy másik hajónak nyújtott segítség miatt kapta).
A rettegett Doldrum
Az Egyenlítő környéki hőség miatt egy alacsonynyomású légköri zóna lakul ki (ITCZ – Intertropical Covergence Zone), a felszálló meleg levegő a magasban észak, illetve dél felé mozog, az Egyenlítő környékén viszont alig van légmozgás.
A 2. versenyszakasz: Brest (Franciaország) – Rio de Janeiro – első két hét
Három
dolog
tartott
bennünket
izgalomban,
amikor
erre
a
szakaszra
keszültünk:
a
Biscaya-öböl
híres-hírhedt
viharai,
aztán
ennek
gyökeres
ellentéte:
az
Egyenlítő
körüli
szélcsendes
zóna,
és
az
Egyenlítő
átszelése.
Brestből
közepesen
erős
széllel
és
tengerrel
idultunk,
jól
sikerült
a
rajt,
a
mezőny
közepén
sikerült
a
rajtvonalon
átjutni.
Mindhárom
vitorlánkat
használni
tudtuk,
pár
száz
mérföldig
nem
volt
alapvető
változtatás
ezen
a
helyzeten.
Majd
gyengült
a
szél,
kitámasztott
genakkerrel
vitorláztunk,
aztán
egy
hirtelen
szélerősödésnél
egy
szerencsétlen
kormánymozdulatnak
köszönhetően
kiszakadt
az
árbocon
lévő
sínből
a
kitámasztó
rúd.
Hatalmas
robajjal
szakadt
ki
a
helyéről,
ráadásul
éjszaka.
Ez
kényszerpályára
kényszerített
bennünket,
pillnatok
alatt
az
utolsó
helyen
találtuk
magunkat.
Ami
ebben
a
helyzetben
számomra
igazán
emlékezetes
maradt,
az
a
kapitányunk
higgadt
és
profi
reakciója
és
a
helyzet
profi
kezelése
volt:
pillanatok
alatt
elkaptunk
a
levegőben
lengedező
rudat,
ami
hasonlatos
lett
egy
banánhoz,
biztonságba
helyeztük
a
fedélzeten
és
nekiláttunk
kitalálni
a
megoldást
a
helyzetre.
A
kényelmes
hátszeles
vitorlázásnak
ezennel
vége
szakadt
és
még
nem
voltunk
a
Biscaya-öbölnél...
ami
viszont
nem
bizonyult
olyan
vadnak,
mint
a
híre.
Víz, víz, víz – ameddig a szem ellát
Hetedik napja az Atlanti-óceánon – és víz mindenütt, ameddig a szem ellát.
A hullámok teljesen mások itt, mint amelyeket eddig tapasztaltam: az első két nap kivételével deli-délnyugati szél fúj, a hullámok a hátunk mögül jönnek, nagy, hosszú hullámok. Amikor azt mondom nagy, akkor 2-3m magas hullámokra kell gondolni, ez az alapállapot. Csendes, jórészt napos idő van. Most.
Brest
Óriási érdeklődés mellett indultunk Londonból – profi szervezés, ragyogó idő, lelkesedésés, várakozás.
Még mindig a készülődésről
Egy hetet terveztünk a hajó felkészítésére…rengeteg munka van. A kapitány listája több oldal.
Tíz matróz – köztük én is - jött egy héttel a gosporti indulás előtt, hogy a szükséges munkákat elvégezze.
Indulásra (majdnem) készen
A rövid előzmények: 2012. februárjában beneveztem a Clipper Race Around the World elnevezésű vitorlásversenyre, amelynek keretében 2013. Szeptember 1 és 2014. Július vége között megkerülöm a Földet, több, mint 40 000 tengeri mérföldet vitorlázva.
Tekintve, hogy korábban sosem vitorláztam, az elmúlt másfél év szinte minden napjára jutott a versennyel kapcsolatos tanulnivaló. Azt hihetnénk, hogy a legnagyobb feladat vitorlás hajót vezetni/kezelni megtanulni – én ma úgy látom, hogy ez csak egy része a felkészülésnek.