Az eper és az áfonya csökkentheti a szívroham kockázatát nők esetében
Heti három vagy több adag eper és áfonya evése egyharmaddal csökkentheti a szívroham kockázatát a nőknél - közölték amerikai és brit kutatók új tanulmányukban.
Mindkét bogyós gyümölcs nagy mennyiségben tartalmaz növényi flavonoidokat, amelyek számos más gyümölcsben és zöldségben, például a szőlőben, borban, szederben, padlizsánban, de a csokoládéban is előfordulnak. Az áfonyában és az eperben lévő, a flavonoidok alosztályához tartozó antociánok segíthetik az artériák tágulását, ellensúlyozhatják a plakkok lerakódását az erekben, és más szív-és érrendszeri előnyöket biztosítanak - olvasható a Harvard Egyetem és a Kelet-Angliai Egyetem szakembereinek tanulmányában, amely az amerikai szívszövetség szaklapjában, a Circulation című folyóiratban jelent meg.
Az áfonyát és az epret könnyen be lehet illeszteni a nők heti étrendjébe. Ez az egyszerű étrendváltozás jelentős hatással van a megelőzési erőfeszítésekre - hangoztatta Eric Rimm, a tanulmány egyik szerzője, a Harvard vendégprofesszora.
A növényi flavonoidok fogyasztásának előnyei
Az amerikai és a brit egyetem szakemberei 93 600 nő étrendjét vizsgálták, a 25-42 év közötti alanyok 18 esztendőn át kérdőívet töltöttek ki négyévente étrendjükről.
A tanulmány ideje alatt 405 szívrohamot jegyeztek fel körükben. A legtöbb áfonyát és epret fogyasztó nőknél 32 százalékkal esett a szívroham kockázata azokhoz képest, akik havonta egyszer vagy kevesebbszer fogyasztották a bogyósokat, sőt azokhoz képest is, akik általában gyümölcsben és zöldségben gazdag étrendet követtek.
Kimutattuk, hogy ezeknek a gyümölcsöknek még fiatalkori fogyasztása is csökkenti a szívroham veszélyét az élet későbbi szakaszában - idézte Aedín Cassidyt, a Kelet-angliai Egyetem orvostudományi karának szakemberét, a tanulmány vezető szerzőjét a ScienceDaily tudományos hírportál.
Egy korábbi amerikai tanulmány már kimutatta, hogy mintegy 20 százalékkal ritkább a szív-és érrendszeri halálozás a növényi flavonoidokat friss zöldség és gyümölcs formájában rendszeresen fogyasztók körében.
(MTI)