Koleszterinfelhalmozódást csökkentő vegyületet találtak

Független Hírügynökség
megjelent:

Amerikai tudósok olyan vegyületet találtak, mely megszünteti a sejtekben a koleszterinfelhalmozódást. Ez segíthet az olyan koleszterinfelhalmozódással járó betegségek gyógyításában, mint például a Niemann-Pick betegség.

Amerikai tudósok egerekben azonosítottak egy olyan vegyületet, amely megszünteti a sejtekben felhalmozódó felesleges koleszterint. A felfedezés megnyitja az utat az abnormális koleszterinfelhalmozódással járó, örökletes rendellenességek gyógyítása felé.

A Niemann-Pick betegség

Ilyen rendellenesség a C típusú Niemann-Pick betegség, amelyre az jellemző, hogy genetikai mutáció miatt koleszterin halmozódik fel a sejtek lizoszómájában, abban a sejtszervecskében, mely többek között megemészti a sejtbe behatoló mikrobákat vagy az elhasználódott más sejtszervecskéket. A lizoszómákban felszaporodó koleszterin májbetegségeket, elbutulást és idegelfajulást okoz.

A kutatók azt találták, hogy a CYCLO koleszterinmegkötő vegyület egyszeri adásától is hirtelen felszabadul a sejtekben felgyülemlett koleszterin, és normálisan metabolizálódik (feldolgozódik).

Egyetlen injekció is hat

Az NP-C mutációt mutató egerek már egyetlen CYCLO-injekció után elkezdték ugyanúgy feldolgozni a koleszterint, mint a normális egerek. Majd 49 nap elteltével az egerekben lényegesen alacsonyabb volt a szöveti koleszterin, mint a kezelésben nem részesített egereknél. A kezelt egereknek javult a májfunkciójuk, és kisebb volt náluk az idegelfajulás is.

A felfedezést közzé tevő John Dietschy azonban felhívja a figyelme, hogy még nem az NP-C gyógymódját találták meg. "Még nem értjük, mi is történik molekuláris szinten, csak azt látjuk, hogy ez a vegyület valahogyan ellensúlyozza a genetikai defektust, amely egyeseknél koleszterinfelhalmozódáshoz vezet".

A kutatók következő lépésként azt szeretnék kideríteni, hogy mekkora koncentrációban szükséges a CYCLO jelenléte a koleszterin felszabadításához, mennyi ideig tart a vegyület hatása, és mennyi CYCLO-ra van szükség a beteg állat életének meghosszabbításához. Ehhez először azt fogják vizsgálni, hogy milyen hatása van a vegyületnek, ha hetente adják be.

A kísérletről a Proceedings of the National Academy of Sciences, az amerikai tudományos akadémia hivatalos folyóirata számolt be.

(FH)

Cikkajánló

Koleszterin: összkoleszterin, HDL, LDL

Dr. Borsi-Lieber Katalin, Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
Koleszterin
A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható vegyület. Kisebb részének összetevőit táplálékokból vesszük magunkhoz, a másik, nagyobb hányada a májban képződik (szintetizálódik). Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, számtalan hormon előállításának kiindulási anyaga, szerepe nélkülözhetetlen az emberi szervezetben.
Alvászavar

Mutatjuk, mi és hogyan segíthet. (x)

Stressz

Milyen következményei lehetnek?

WEBBeteg - Dr. Vajda Orsolya, háziorvos és Huszár Zsoltné dr., szakgyógyszerész
WEBBeteg összeállítás - Dr. Vajda Orsolya, háziorvos
WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
WEBBeteg - Dr. Plósz János, gasztroenterológus
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Dr. Kovács Anikó, gyógyszerész
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.