Új szolgáltatások, hiányos tájékoztatás - patikai próbavásárlások tapasztalata

WEBBeteg
megjelent:

Csak úgy tarthatják meg vevőiket a gyógyszertárak, ha kihasználják fő versenyelőnyüket, a szakmai tájékoztatás képességét – állapította meg a WEBBeteg.hu egészségportál a Mystery Visit Kft. 4400 patikai próbavásárlás tapasztalatát összegező tanulmánya alapján.

A gyógyszerpiac és ennek következtében a patikai versenykörnyezet az utóbbi években jelentős változásokon ment át. A patikanyitás liberalizációjával és a vény nélkül kapható gyógyszerek patikán kívüli forgalmazásának 2006 óta érvényben lévő lehetőségével a korábbinál sokkal kiélezettebb verseny jött létre, amely megmutatkozik a patikaláncok számának növekedésében is.

A betegek egyre tájékozottabbak, tudatosabbak, vagyis a preferenciáiknak megfelelően választanak mind készítményt, mind gyógyszertárat. A gyógyszertárak mindezen változások közepette igyekeznek megtartani eddigi előnyeiket és újabbakat felmutatni az új árusítóhelyekkel szemben.

Új szolgáltatások, hiányos tájékoztatás

Gyógyszerpiaci kutatások

A próbavásárlásokkal foglalkozó Mystery Visit Kft. rendszeresen végez saját kutatásokat patikákban, melynek során a próbavásárlók előre meghatározott problémájukra kérnek tájékoztatást, termékajánlást a patikusoktól. A tanulmány a 2007-2008-ban végzett, 4400 patikai próbavásárlás tapasztalatait foglalta össze. A patikák kiválasztása országosan reprezentatív mintavételi eljárással történt.

4400 patikai próbavásárlás tapasztalatait összegezve a Mystery Visit Kft. tanulmánya megállapítja, hogy a gyógyszertárak versenyében is megerősödött a vevő- és eladásorientált szemlélet, előtérbe kerültek a vevők kényelmét kiszolgáló, valamint eladásösztönző szempontok.

Megjelentek a patikákban a kiegészítő, a vásárlók igényeit figyelembe vevő, valamint a megváltozott vásárlói magatartásra szabott szolgáltatások: szabadpolcok, többféle egészségpénztári kártya elfogadása, különféle információs rendszerek felállítása, a szűrővizsgálati lehetőségek választékának bővülése (vércukormérés, vérnyomásmérés, stb.).

A betegtájékoztatás szakmai tartalmában viszont annak ellenére vannak hiányosságok, hogy ez a fő előnye a patikáknak a nem vényköteles termékeket forgalmazó benzinkutakkal, drogériákkal szemben.

Nem kérdeznek a vásárlótól a gyógyszerészek

A piackutató cég próbavásárlói egyre nagyobb számban találkoznak olyan gyógyszerésszel a patikában, akik igyekeznek a betegek igényeit teljes körűen felmérni, de a több ezer próbavásárlás eredményeit figyelembe véve a beteg problémájától függően (pl. fejfájás, megfázás tünetei) 28,6 és 66,6 százalék között van azon gyógyszerészek aránya, akik nem kérdeznek semmit a patikában érdeklődő betegtől.

A kérdések hiánya – vagyis az igények pontos felmérésének elmaradása – gátolja a pontos tájékoztatást és a szakszerű termékajánlást.

Annak ellenére, hogy a patika még mindig az egyik legfőbb információs csatorna a beteg és a gyógyszerforgalmazók között, a gyógyszerész pedig a leghitelesebb információforrás a betegek számára, ha nem történik jelentős változás a szakmai tájékoztatás terén, a vevőszerzési harcban nagy valószínűséggel fogyasztókat fognak veszíteni.

A vásárlónak ugyanis mindegy lesz, hogy egy gyógyszertárban, vagy pedig drogériában, benzinkútnál, esetleg hipermarketben szerzi-e be a nem vényköteles készítményt.

(WEBBeteg)

Cikkajánló

Segítség