Neurológus tanácsát kérem hat éves lányomnál tapasztalt memoria zavar ügyében.
Kedves dr. /dr.nő! Hat éves lányom ügyében szeretnénk tanácsot kérni. Lányomnál rövid és vagy hosszútávú memoria zavart észlel a fejlesztő logopédus és én is. (Néhány szóba írnánk róla: 40. hétre született 3400 g-mal, zavartalan terhességből. Szembetűnő mozgás lemaradást nem észleltünk, de keveset beszélt. Az óvodába bekerülve, megkésett beszédfejlődést állapítottak meg nála. Tőmondatokban beszélt ragozási hibákkal, továbbá nehezen tanulja meg a verseket még ma is. Az óvodai és itthoni fejlesztés hatására sokat fejlődött, de vannak nyugtalanító jelek.) Vannak szavak amelyeket nehezen tanul meg, vagy inkább többször kell vele megtanítani (pl: kémény, zebra, kenu, zsiráf, kupa, uborka, pipacs) . A már általa többször megnevezett tárgyat kb. 2 hét után már nem tudta megnevezni. Ekkor gyakoroltuk, újból megtudta nevezni, de 2 hét múlva már megint nem tudta megnevezni több alkalommal is. A kémény szóval ezt legalább ötször eljátszottuk, ugyanakkor mindig tudta, hogy mire használják. A színek tanulásánál is hasonlókat tapasztaltunk. A rövid távú memória zavar abba nyilvánul meg, hogy matematikai jellegű feladatoknál nem tudja megjegyezni, hogy pl. a „minta” 5 db és erre kell kiegészíteni a többi ábrát. Továbbá észrevettük, hogy képeskönyv nézegetésénél egy adott dologra rákérdez, hogy mi a neve, majd a következő oldalakon ugyanazt a tárgyat nem tudja megnevezni. Ezeket a „hibáit”Ő maga is észrevette és részben zavarja is. Én, mint szülő nem tudom, hogy, hogyan fejlesszem, illetve nem tudom, hogy a gyermek fejlődés velejárója, vagy probléma, ami további vizsgálatok szükségesek.
Svábhegyi Gyógyintézet válasza neurológia témában
Kedves Szülő! A leírás szerint gyermekének részképesség-fejlődési zavara van, ami speciális pedagógiai fejlesztést tesz szükségessé. Logopédustól is tanulhatnak otthon is végezhető gyakorlatokat, de még inkább speciális fejlesztő pedagógus segítségére van szükségük., De sokat segíthet a Memory játék is, amit otthon játszhatnak, először csak 3-5 párral, majd egyre többel. Gyermekük mindig nevezze meg a felfordított lapokat, akár párban vannak, akár nem. Akár Önök is készíthetnek ilyen lapokat azokkal a szavakkal, képekkel, amiket nehezebben ismer fel. Speciális fejlesztő pedagógust ott találhatnak, illetve ott tudnak ajánlani, ahol a gyermekek iskola-érettségét vizsgálják. Nem tudom, voltak-e már ilyen vizsgálaton, az óvoda is tud segíteni, hova tartoznak területileg (Budapesten minden kerület tartozik egy-egy ilyen bizottsághoz). Ezen kívül neurológiai vizsgálat is felfedhet valamilyen eltérést, ebben tudunk segíteni. Üdvözlettel.
A válasz 5 évnél régebben keletkezett, így egyes tanácsok napjainkra túlhaladottá válhattak.